Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Draadbreuk verlinkt Moot, Forbes & Facebook

Draadbreuk verlinkt Moot, Forbes & Facebook
Dennis de Vries

Man, internet is mooi. Eindeloze Youtube-filmpjes van mensen die op hun gezicht vallen en meer lolcats dan je in een mensenleven kunt bekijken. Maar er wordt ook regelmatig iets zinnigs gezegd door intelligente mensen. Bijvoorbeeld over tech. Wij doen ons best om bij te blijven, zodat we ook af en toe iets zinnigs te zeggen hebben. Maar in plaats van de beste artikelen te herkauwen in een eigen nieuwsberichtje, verlinken we ze gewoon. Dit zijn de artikelen waar Draadbreuk iets van opgestoken heeft.

 

Lekker anoniem, lekker belangrijk

The anonymity I know

Chris Hates Writing
Anonimiteit is een belangrijk punt op internet. Vroeger kon je eindeloos trollen onder een zelf gekozen nickname op Youtube. Nu moet dat via G+, waar je geacht wordt je echte naam in te voeren. De lol gaat er wel van af zo. Dat niet alleen, online anonimiteit is om veel meer redenen belangrijk. Natuurlijk zitten er lutsers bij die er misbruik van maken, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Dat betoogt Chris Poole in een blogpost. En Chris Poole ging jarenlang anoniem online onder de nickname ‘Moot’, waarmee hij onder andere het toonaangevende, illustere messageboard 4Chan oprichtte.

 

 

Started at the bottom, now he’s here

The rags-to-riches tale of how Jan Koum built WhatsApp into Facebook’s new $19 billion baby

Forbes
Wow. 19 miljard dollar voor Whatsapp. Dat was wel hét grote nieuws deze week. Er is veel gezegd en geschreven over het waarom, het wat en het wat nu. Forbes maakt een mooi artikel over ‘hoe’. Hoe het begon, toen Whatsapp bedenker Jan Koum als jongetje met zijn moeder uit Kiev naar de VS vertrok. Hoe ze uiteindelijk rond moesten komen van de uitkering van zijn doodzieke ma en hoe hij jaren later bij de voordeur van datzelfde huisje een handtekening zette onder het contract dat hem veelvoudig miljardair maakt. Lekker leesvoer met een happy ending voor Koum.

 

 

Dit weet toch iedereen?

Hoe werkt e-mail?

De Correspondent
Iedereens journalistieke hoop in bange dagen, De Correspondent, stelt de vragen die waar iedereen mee rond loopt maar te bang is om te stellen. Nou goed, ‘hoe werkt email’ valt daar eigenlijk totaal niet onder. Maar dat maakt de vraag niet minder interessant. Want inderdaad, hoe wérkt het eigenlijk? Niet zozeer het versturen en ontvangen van mailtjes, dat zoek je maar lekker op op Wikipedia. Maar hoe weten spamfilters dat een mailtje is verstuurd door een Nigeriaanse prins, en niet door je moeder die je zakgeld wil storten? En hoe zit het met die advertenties in je inbox? Antwoorden komen er nog niet, maar verslaggever Dimitri Tokmetzis gaat daar de komende tijd naar op zoek. Iets om in de gaten te houden dus.

 

 

Zuck weet wanneer je dopje gaat maken

The formation of love

Facebook
Facebook weet alles van je. Dat is natuurlijk ontzettend creepy. Maar tegenwoordig is ‘big data’ heel hip en bij niemand is de data bigger dan bij Facebook. Zelfs iets ongrijpbaars als ‘de liefde’ wordt zo inzichtelijk. Zo kunnen ze zelfs voorspellen wanneer je een relatie met iemand gaat krijgen. Jouw surfgedrag, van het stiekem zoeken naar bikini-vakantiefoto’s tot het compulsief sturen van priveberichten, verraadt wanneer het er van komt. Deze blogpost van Facebook is een deel uit een grotere serie, de rest vind je hier. De data uit deze blogpost is verzameld van anonieme gebruikers, dus de kans is klein dat je jezelf er in terug ziet.

 

 

Kiekjes schieten in de sneeuw

The inside story of how Olympic photographers get such stunning images

Gizmodo
Man, wat lopen wij te heersen tijdens de Olympische Spelen. Niemand schaatst sneller dan wij en daar zijn we trots op, verdomme. Het feit dat al die eclatante successen live, direct en in hi-res tot ons komen is natuurlijk niet heel bijzonder. Tot je een kijkje achter de schermen krijgt en ziet wat er allemaal bij komt kijken. Gizmodo zet zijn zoeklicht op de fotografen van grote persbureau’s die tijdens de Olympische Spelen zo veel, zo snel en zo goed mogelijk beeld moeten leveren. Wat doen ze, waar letten ze op en welke gear gebruiken ze?