Als je denkt dat sensoren alleen in je smartphone zitten om het scherm te draaien als je je telefoon kantelt – think again. Volgens marktonderzoeksbureau IDTechEx groeit de wereldwijde markt voor sensoren richting 233 miljard euro per jaar in 2036. Oorzaak? Alles wordt slim. Auto’s, horloges, fabrieken, stofzuigers, zelfs je koelkast. Dat meldt IDTechEx in een uitgebreid rapport over de toekomst van sensortechnologie.
Neem bijvoorbeeld de auto van de (nabije) toekomst. Die zit straks vol met sensoren: LiDAR om de omgeving driedimensionaal te scannen (zoals zelfrijdende auto’s van Tesla of Waymo), camera’s voor dodehoekdetectie, sensoren in de stoelen die kijken of je nog wel rechtop zit, én thermometers om te checken of je accu niet oververhit raakt. In totaal goed voor tientallen sensoren per auto.
Of denk aan wearables zoals een Apple Watch of een Garmin sporthorloge. Die gebruiken allerlei sensoren om je hartslag, zuurstofniveau en slaappatroon te meten – en soms zelfs om te detecteren of je gevallen bent. En diezelfde technologie komt nu ook in slimme ringen, brillen en zelfs in schoenen terecht.
In fabrieken zorgen trillingssensoren en miniatuurcamera’s ervoor dat machines zichzelf in de gaten houden. Dreigt er iets stuk te gaan? Dan meldt het systeem dat automatisch – nog voordat een monteur iets heeft gemerkt. En in slimme huizen meten gas- of luchtsensoren de luchtkwaliteit, zodat je weet wanneer het tijd is om even een raam open te zetten. Handig voor mensen met allergieën, of gewoon voor wie z’n huis niet naar sportschool wil laten ruiken.
IDTechEx verwacht dat vooral nieuwe soorten sensoren straks het hardst groeien. Denk aan quantum-sensoren, die bijvoorbeeld kunnen helpen bij extreem precieze medische scans. Of aan fotonische chips – sensoren die met licht werken in plaats van stroom, en supersnel data kunnen verwerken, bijvoorbeeld in ziekenhuizen of in netwerken van de toekomst.
Kortom: sensoren zijn allang niet meer de onzichtbare nerds in je telefoon, maar het brein achter bijna alles wat tegenwoordig ‘slim’ genoemd wordt. En dat gaat de komende tien jaar alleen maar toenemen.
