Bij elektronicafabrikanten heerst op een of andere rare manier nog steeds het idee dat de kopende klant precies weet wat hij wil. Dat je hem pen en papier in de handen kunt drukken en zeggen: “Hier, teken maar hoe je apparaat eruit moet zien. Wij zetten ‘m wel in elkaar.” We zagen op de IFA een ontwerpactie voor hoofdtelefoons. Lang leve de wansmaak!
Ik weet heel goed wat ik mooi vind. Ik weet nog beter wat ik niet mooi vind. Maar als je me vraagt om precies uit te tekenen hoe mijn televisie, smartphone, laptop of hoofdtelefoon eruit moet zien, dan kan ik dat niet. Hoeft ook niet, want ik ben geen designer.
Lang leve de designer
Daar lopen er bij de elektronicafabrikanten gelukkig genoeg van rond. Mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben en die creatief zo goed onderlegd zijn, dat ze de mooiste dingen kunnen ontwerpen waar wij, potentiële kopers, onze vingers bij af likken. Maar eens in de zoveel tijd moet een hoge pief van zo’n bedrijf even vergeten zijn dat hij zulke mensen in dienst heeft en vraagt hij, vaak door een prijsvraag uit te schrijven, zijn toekomstige klanten achter de tekentafel te gaan zitten.
Bij Beyerdynamic loopt momenteel zo’n actie. Op de IFA zagen we in de stand van het merk computers staan waarmee je je eigen hoofdtelefoon kon ontwerpen.
Een bijzonder slecht idee, zagen we direct:
We hebben gierend van het lachen op de grond gelegen. Wat een wansmaak! En dan te bedenken dat deze prototypen waarschijnlijk stiekem toch gemaakt zijn door ontwerpers, om de normale mens te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Bedenk je eens in wat er gebeurt als iedereen er zelf mee gaat spelen. Dan krijg je dus dit:
Toch mooi dat er mensen zijn die zo vrij kunnen omspringen met kleurschema’s, denken dat je een krokodillenlederen print best wel met neon paars kunt combineren en durven te experimenten met pasteltinten. Ergo: je moet er toch niet aan denken dat dit ook de markt op komt.
Chirurgische ingreep
Oké, er zullen ongetwijfeld wat hobbydesigners een leuk modelletje in elkaar hebben geflanst, maar het gros van de deelnemers doet de liefhebber van schoonheid de tranen in de ogen springen. En dat kan ook niet anders: apparatuur vormgeven is niet iets dat iedereen eventjes achter de laptop kan doen. Daar is een opleiding en talent voor vereist. We lopen tenslotte ook geen operatiekamer binnen om even voor de fun een chirurgische ingreep te doen. Stoppen met dit soort acties dus en geeft de designrol gewoon weer aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben.
Mocht je de behoefte om je eigen draai aan een hoofdtelefoon van Beyerdynamic te geven: hier vind je de website van de actie.