Citroën vernieuwt mini-elektrische Ami: minder Biro, meer buggy

Karretje.

Citroën heeft z’n elektrische koekblikje Ami in een nieuw jasje gestoken én komt met een opvallende open variant: de Ami Buggy. De vernieuwde tweezitter blijft 100% elektrisch en net zo compact, maar oogt een stuk volwassener – al moet je dat in Ami-termen vooral ruim interpreteren. Vanaf 6 mei is het opgefriste model te bestellen in Nederland, aldus Citroën bij de presentatie op de Autosalon van Parijs.

De Ami is nog altijd met een brommerrijbewijs te besturen en blijft vooral populair onder jonge stadsrijders en fanatieke bezorgers die de Biro inmiddels zat zijn. Met een actieradius van 75 kilometer en een laadtijd van 4 uur via het stopcontact is hij vooral geschikt voor korte ritjes.

Nieuw zijn drie kleurpacks (Spicy, Icy en Minty), een donkerbruine lakkleur genaamd Night Sepia, en een dashboardmascotte genaamd Andy die vrolijk meeknikt tijdens het rijden. Ja, echt.

Dit was de eerste Ami

De grote verrassing is de Ami Buggy: een speels model zonder deuren of dak, maar mét metalen rolbeugels en een softtop voor als het regent. De Buggy Palmeira-variant doet daar nog een schepje bovenop met gele details, stickers en zelfs een speciaal tashaakje. Voor wie iets serieuzers zoekt, is er de Ami Cargo, met een eenvoudig ombouwpakket tot 340 liter laadruimte voor de laatste-mijleverzendingen.

Citroën houdt de prijs nog even geheim, maar gezien het verleden blijft de kans groot dat de Ami ook in deze vorm een van de goedkoopste EV’s van Europa blijft – en een serieus alternatief voor wie een Biro toch net iets te veel scooter op vier wielen vindt.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Algemeen Getagged

Door Redactie

De redactie van Draadbreuk schrijft meesterlijke artikelen over gadgets, tech, elektronica, lifestyle, travel en meer van zulks. Artikelen over de leuke dingen des levens, maar wel met een vleugje ironie en realisme.

Mobiele versie afsluiten