Start-ups vinden wij altijd leuk. Zeker uit Nederland. Dus toen we Dashmote tegenkwamen op Campus Party, waren we geïntrigeerd. Het Amsterdamse bedrijf gaat de fotografiebusiness veranderen, als we Dora Zane, de business development manager van de start up, mogen geloven.
Dashmote, wij hadden er nog nooit van gehoord. Niet gek, want het bedrijf bestaat net. “We are so start up-ish”, lacht Zane, een vrolijke blonde Kroatische die ons vol enthousiasme vertelt over de ‘baanbrekende online oplossing’ van Dashmote: het trekt foto’s van verschillende fotobibliotheken als Flickr, zorgt voor een heldere omschrijving van de plaatjes en brengt dat alles samen in een grote databank. Gevolg: een plek waar je altijd en overal gratis of (weinig kostende) foto’s kunt plukken.
Erg nieuw is het niet, Draadbreuk maakt al sinds jaar en dag gebruik van Photopin.cc, een partij dat min of meer hetzelfde doet, maar Zane heeft werkelijk alle vertrouwen in een goede afloop. “Yes, we are trying hard and it’s very cheap”, zegt ze.
Dat laatste klopt wel. Een gemiddelde foto kost maximaal 15 euro en dat is zeker, mits je ze rechtenvrij kunt gebruiken, geen geld. Een verschil met dingen als Getty,waar je rustig honderden euro’s neertelt voor een matige foto… Niet mals.
Dashmote is nog in bèta fase, maar de boel is al te gebruiken. Wanneer er een officiële launchparty is, is niet duidelijk. Zane houdt ons per e-mail op de hoogte. Vinden wij helemaal niet erg.