Je weet nooit wanneer je ineens kunt omvallen, dus ben ik actief bezig met het afwerken van mijn bucketlist. Eén van die dingen die daarop staat, kan ik sinds vandaag doorstrepen omdat het er nooit meer van gaat komen: in een rij voor de Apple Store staan. Niet omdat ik morgen het hoekie om ga (dat kloppen we even af), maar omdat Apple genoeg heeft van die gekkigheid voor zijn winkels.
Een memo die is rondgestuurd binnen Apple geeft aan dat de rij voor Apple stores voor de lancering van een nieuw product tot het verleden behoort. Business Insider meldt dat Apple het compleet anders gaat aanpakken. Voor de Apple Watch lancering worden consumenten aangemoedigd om zoveel mogelijk online hun aankoop vast te leggen. Een klokkie in de winkel halen wordt in het nieuwe verkoopbeleid sterk afgeraden en is op sommige plaatsen zelfs niet mogelijk.
Einde van een traditie
Ergens is dat opmerkelijk. De rij voor de Apple Store is uitgegroeid tot een halfjaarlijkse traditie om alle deugden van het kapitalisme te vieren. Zoals je eitjes van chocola eet om de wederopstanding van de paashaas te vieren en met Pinksteren een dag vrij neemt omdat dat gewoon relaxed is, zo lig je voor een nieuw Apple-product dagen – soms weken – te creperen in je slaapzak op het Leidseplein terwijl zwervers en dronken Britten over je heen pissen. Niet omdat dat moet, maar omdat….ja, waarom eigenlijk? Vermaak voor het volk, een enorme berg aan gratis publiciteit voor Apple. Aan deze prachtige traditie wil de fabrikant nu dus een eind maken.
Dat is jammer, want ook voor thuisblijvers leverde het spektakel op. Passief meewachten in het comfort van je eigen huis was bijna net zo mooi. Op launchday gebeurde er namelijk altijd wel wat. We konden in 2011 in woord en beeld meekijken hoe Ron Smeets van Mobilecowboys na een avondje stappen in Amsterdam in één ruk naar Oberhausen knorde om het daar aan de stok te krijgen met bewakers bij de rij voor de iPhone 4S. Of hoe een jaar later een nog grotere chaos ontstond in diezelfde rij, bij diezelfde winkel, waar de lui van iPhoneclub in de verdrukking kwamen.
LEES OOK: Ik ging naar New York en mistte mijn vlucht door de Apple Store
Maar het kan altijd gekker. In 2011 werd het voor de Apple Store in Peking zo druk dat Apple kort voor openingstijd de boel besloot af te blazen. Dat werd door de fans, die soms al dagen de kou trotseerden, sportief opgevat…haha, nee. Ze gooiden eieren naar de winkel en gingen met de bewakers op de vuist tot de politie orde op zaken kwam stellen.
Chinese bejaarden
Overigens kunnen ze er ook in de Verenigde Staten wat van. Het land waar de traditie is begonnen. Filmmaker Casey Neistat legde de chaos het mooiste vast. In de eerste instantie was daar in 2013 het duistere beeld wat hij schetste van de wachtenden voor de iPhone 5S in New York. Wat een feest moest zijn voor de meest trouwe fans, was vooral afzien en lijden. Dat plaatje werd nog eens versterkt in zijn reportage van een jaar later. De rijen voor de Apple Stores in New York bestonden niet langer uit trouwe Apple fans, maar bijna exclusief uit Chinese bejaarden die direct nadat ze een handvol iPhones met een stapel cash hadden afgerekend, de boel konden overhandigen aan hun opdrachtgevers.
Eigenlijk niet zo gek dat Apple daar vanaf wil.
Deutschland, was gibt? Heute oder morgen?
Maar laten we niet vergeten wat dit fenomeen ook genoeg glimlachen op ons gezicht heeft gebracht. De Japanse blogger die per se de eerste wilde zijn om in september de iPhone 6 te kopen. En daarom in februari (!!) al in de ‘rij’ ging staan. Compleet in huisgemaakt iPhone-kostuum. De Australische jongen die als een celebrity de Apple Store uit kwam lopen met de allereerste iPhone, om het toestel vervolgens voor draaiende camera’s van toegestroomde journalisten op het asfalt te laten kletteren. Oh, vergeet deze niet: zonder die rijen voor de Apple Store hadden we nooit kennis gemaakt met het fenomeen ‘connected neger’. Denk daar maar eens over na.
[divider]Klassieker dit: “ik wil er twee!”[/divider]
Vooral collega-redacteur Ger kan hier nog dagelijks heel hard om lachen.
Nog één keer dan?
De rijen voor Apple stores hebben zo hun mooie momenten. Andere fabrikanten zien groen en geel van jaloezie bij de publiciteit die zo’n rijtje voor de toko oplevert. Maar het kan ook té gek en dat lijkt Apple zich nu te realiseren. Dat daarmee een jarenoude traditie verloren gaat, daar moeten we maar mee leven. Ik zal uiteindelijk nooit in mijn leven in een launch-day Apple Store rij staan. Tenzij we er nog eentje doen. Bij de lancering van de Apple Watch. Gewoon online bestellen en thuis laten bezorgen. Maar in die ongetwijfeld lange tussentijd gaan we gewoon met een klapstoeltje en thermo-slaapzak een paar dagen op het Leidse bivakkeren. Tussen het gajes, de dronkelappen en de connected negers. For old times sake. Wie doet er mee?