Site pictogram Draadbreuk.nl

Tidal: beter voor artiesten dan Spotify?

Tidal is de opnieuw gelanceerde muziekstreamingdienst uit handen van niemand minder dan de bekende rapper Jay-Z. De dienst wil zich onderscheiden door een hogere kwaliteit audio aan te bieden, de mogelijkheid om High Definition muziekvideo’s af te spelen en editorials van de artiesten toe te voegen. Daarbij komt ook nog dat Tidal de artiesten meer geld uitkeert. Tidal biedt tot slot alleen premium accounts aan. Kan Jay-Z  hiermee de slag wel winnen van Spotify en kan het meer opleveren voor muzikanten?

Jay-Z kocht vorige maand voor 56 miljoen dollar het Zweedse techbedrijf Aspiro en herlanceert Tidal met een immense marketingstrategie. Hij strikte een aantal grote artiesten om mede-eigenaar te worden van de streamingdienst, waaronder Coldplay, Rihanna, Daft Punk, Alicia Keys, Calvin Harris, Jack White, Madonna, Usher, Arcade Fire, Deadmau5 en -natuurlijk- vrouwlief Beyoncé. Veel artiesten klagen steen en been, omdat ze de royalty’s die ze krijgen van Spotify te laag vinden. Ziehier: Tidal. Nou hoeft de eerder genoemde groep celebs nooit meer na te denken of ze wel genoeg flappen op hun bankrekening heeft, maar dit terzijde. Jay-Z zorgt goed voor ze, laten we het daar op houden.

 

‘Het gaat ons niet om het geld! Echt niet!                                                    Bron

HiFi

Tidal biedt twee verschillende abonnementen aan: één van tien euro per maand met de standaard geluidskwaliteit, en één van twintig euro per maand met zogenaamde High Fidelity-geluidskwaliteit. Bij High Fidelity wordt de muziek niet gecomprimeerd en behoudt het daardoor de kwaliteit. Spotify doet dat wel, omdat de muziek wordt omgezet naar MP3-formaat, wat zorgt voor een afname in geluidskwaliteit. Nou is natuurlijk sterk de vraag of de gemiddelde luisteraar dat verschil kan horen en of ze het waard vindt er twee keer zoveel voor te betalen. Daar komt ook nog bij dat als je High Fidelity geluidskwaliteit goed wil onderscheiden, het wel aan te raden is duurdere geluidsapparatuur aan te schaffen. En nee, dan hebben we het niet over een koptelefoontje van, zeg, vijftig euro.

Royalty’s

De reden dat Spotify minder geld uitkeert komt door het feit dat de streamingdienst freemium accounts aanbiedt waarop iedereen gratis muziek kan luisteren en er alleen verdiend wordt door middel van advertenties. Premium gebruikers van Spotify betalen een tientje per maand om advertentieloos muziek te luisteren of nummers offline via de app te checken. Ook kunnen ze, indien gewenst, de kwaliteit van de audio iets omhoog gooien – niet zo hoog als Tidal, overigens.

Het is een mooi streven van Tidal om artiesten wat meer centraal te zetten, maar vooralsnog krijgt een bandje of muzikant ‘gewoon’ het standaardtarief per afgespeeld liedje. Wordt een hit afgespeeld bij het duurste abonnement, dan krijgen artiesten het dubbele van het standaardtarief. Tegelijkertijd is de prijs van het abonnement ook het dubbele per maand. Dus jij als muziekliefhebber moet flink in de buidel tasten voor een verbetering van geluidskwaliteit en/of als je vindt dat muzikanten meer moeten verdienen dan ze nu doen.

Vooralsnog is het verschil met Spotify me niet erg duidelijk en lijkt het standpunt over muzikanten die centraal moeten staan meer een marketingtrucje. High Fidelity is leuk en aardig, maar zodra je er zoveel geld voor moet betalen, is het niet echt aan te raden om over te stappen. De ultieme muziekgek daargelaten. Paul, misschien?

Mobiele versie afsluiten