Site pictogram Draadbreuk.nl

Panasonic doet ’t met Vjèze Fur

Opvallend: Panasonic probeert voor het eerst in de historie van het almachtige bedrijf een jongere doelgroep aan te spreken. Het Japanse merk heeft al jaren te kampen met een imagoprobleem. Panasonic? Dat is voor duffe ouwe mensen die ‘gewoon een goede tv of camera’ nodig hebben. Zoek je een sexy gadget, dan moet je vooral niet bij deze elektronicaboer zijn. Maar niemand minder dan Vjèze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig is ingeschakeld om daar nu verandering in te brengen.

Vjèze Fur is hartstikke gek. Heerlijk is dat. In de onlangs uitgezonden documentaire over De Jeugd van Tegenwoordig, Nederlands hiphophoop in bange dagen, kwam de rapper over als een verwarde alcoholist die maar een ding doet in zijn leven: waar hij zelf zin in heeft. Dat resulteert in blikjes bier bij het ontbijt, zelfgemixte Baileys in de nacht en 24-uurs katers. “Ik had mezelf tot doel gesteld gedurende de hele opnames van de film dronken te zijn”, grinnikt Vjèze in de docu en dat zegt eigenlijk genoeg.


“Freddy was een soort van slingerapen move aan palen aan het doen.”

TRATLEHNER

Maar de beste man heeft ook nog een andere kant. Freddy Tratlehner, zoals Vjèze Fur officieel door het leven gaat, is namelijk mode-ontwerper. Onder zijn eigen label TRATLEHNER brengt Vjèze Fur mannenkleding uit die ‘de wereld tussen luxe en rauwheid verkent’. Wat dat inhoudt? Geen idee, maar de kleren die Tratlehner met zijn partner in crime Perre van den Brink maakt zien er in ieder geval heel erg cool uit.

En dat vindt Panasonic blijkbaar ook. En dus hebben ze Van Den Brink en Tratlehner wat centjes, centjes gegeven om in een soortement van reportage over hun nieuwe Spring Summer 2014 collectie foto’s van kledij te laten maken met de nieuwe Panasonic DMC-GM1. Deze systeemcamera ziet er anders uit dan andere producten van het merk. Met een extreem compacte, magnesium behuizing voorzien van een neplederen finish moet de cam vooral de jonge creatieveling aanspreken. Iemand als Vjèze Fur dus. En dat concept werkt, vinden wij althans. Niet voor niets kreeg de DMC-GM1 een plekje in de Draadbreuk 101 van beste gadgets van 2013. Zie hieronder het heuse ‘Art of Lumix’-item.


Freddy kan ook serieus aan het werk zijn!

FLATER

Dit soort video’s werkt normaal een beetje op de lachspieren. Bekende Nederlanders die heel interessant doen over hun werk, maar ondertussen gewoon geld binnenharken omdat er een product of dienst in de markt moet worden gezet. Nu.nl sloeg ooit een enorme flater door haar inmiddels ex-hoofdredacteur Wouter Bax ’24 uur te laten volgen’ terwijl hij met allerhande Microsoft-gadgets zijn werk deed. ‘Ik pak ’s ochtends even de tablet erbij om te kijken wat de nachtploeg heeft gedaan’, sprak hij wijs voor de camera, om vervolgens ietwat onhandig door Windows 8 heen te scrollen op de Microsoft Surface.

Bij Vjèze denken we er iets anders over. Wij vinden ‘m vet. En zijn nog relatief onbekende kledingmerk TRATLEHNER ook. Dus nemen we maar op de koop toe dat een mooie blonde fotografe in een korte pseudo-reportage close ups met een pancake lens op de Panasonic DMC-GM1 neemt en die trots aan Freddy via de kleine camera laat zien. Voor niets gaat ten slotte de zon op. Die blikjes bier en zelfgemixte Baileys moeten door iemand betaald worden.

Mobiele versie afsluiten