Site pictogram Draadbreuk.nl

Philips TV’s in 2016: The Number One?

Philips presenteerde in een luxueus hotel in de bossen van Brussel haar nieuwe line-up tv’s van 2016. Een indrukwekkende rij aan nieuwe schermen kwam de afgelopen twee dagen voorbij, maar het was vooral de opmerkelijke claim van Philips-topman David Kou die de wenkbrauwen deed fronsen. “We will be number one in Europe!”

Philips is allang niet meer van Philips. Dat is een gek zinnetje, maar hij klopt wel. Het merk is namelijk opgesplitst. Het Taiwanese TPV Technology kocht een licentie op de tv-producten van het merk en sinds 2014 is ‘Philips TV’ zelfs helemaal van het inmiddels tot ‘TP Vision’ omgedoopte merk. TP Vision leent nog wel de kennis van het van oorsprong Eindhovense bedrijf, maar staat compleet op eigen benen.

Het gaat niet per definitie goed met de tv-sectie van Philips (of: TP Vision). Mooie verkoopaantallen blijven uit en onlangs gingen er flinke geruchten dat er liefst 178 banen bij het bedrijf op de tocht staan.

Ambitieus, dat is TP Vision wel. Met een priemend vingertje herhaalde David Kou, general manager van TP Vision, tijdens de officiële perspresentatie minstens drie keer dat Philips ‘the number one tv company’ in Europa gaat worden. Niet een Samsung-, niet een Sony-, niet een LG-, nee, er gaat massaal een Philips-tv in Europese huizen staan.

 ‘Scepticism’

‘The number one!’

Hoe Kou dat echter wil bereiken, is volstrekt onduidelijk. De topman haalde constant andere markten erbij, de een nog succesvoller dan de ander, maar een strategie om in Europa de best verkopende tv-maker te worden – dat bleef uit. Het leverde een beetje kolderieke taferelen op, al kan dat ook komen doordat in de vraagstelling van ondergetekende ‘a little form of scepticism’ werd ontdekt toen ik me afvroeg hoe Philips ‘the number one’ precies ging worden. Verder dan: onze 30 dagen niet-goed-geld-terug-garantie is erg succesvol gebleken (‘bijna niemand retourneerde het toestel’) kwam Kou niet. Opvallend en ietwat vreemd.

Snoepen

Nederlandse marketeer Ben Janssen gaf later wel enige vorm van duiding: “Kijk, andere merken hebben aangegeven zich vooral te focussen op premium en high end-toestellen. Philips is full range: van goedkoop tot duur – wij hebben voor iedereen wat. Op die manier hopen we een hoop van de markt te snoepen.”

Toch kun je je niet aan de indruk onttrekken dat Philips vooral toffe gadgets maakt die wat hoger geprijsd zijn. Philips’ paradepaardje is de Ambilux-technologie, een soort van Ambilight 3.0, met kleurende projectoren in plaats van LED-lampjes. Dat ziet er tof uit, maar is vooralsnog louter toegankelijk voor mensen met een dikke portemonnee: de zogenoemde ‘Philips 8901’ kost vijfduizend euro. Slik. En dan is het nog maar de vraag of Ambilux voor de gewone consument wel zo interessant is – wil je echt je complete muur verlichten?

 

Philips #ambilux. Vinden we dit tof? Ja! Of je het in je huiskamer wil? Even afwachten…

Een video die is geplaatst door Draadbreuk.nl (@draadbreuk) op

 

Verder lijkt de focus van de Philips line-up op drie dingen te liggen: HDR, UltraHD en Ambilight. Zeker laatstgenoemde neemt een prominente plek in. Zo’n beetje iedere tv heeft (in meer of mindere mate) led-lampjes op de achterkant voor een extra kijk-ervaring. HDR en UltraHD zitten niet op de ultieme budgettelevisies, maar wel al op midrange-modellen. Een OLED-televisie ontbreekt overigens nog in de lijn Philips-tv’s, maar volgens een prominente beeldguru van de fabrikant kan dat ‘nog mogelijk dit jaar het geval zijn’. Misschien een lancering op de IFA?

Ook zet het merk (nog altijd) sterk in op Android als besturingssysteem. Tijdens een lange en ietwat vermoeiende sessie kregen we alle ins en out met betrekking tot Google Cast, Netflix en gaming te zien. Erg vernieuwend was het niet: afgezien van een nieuwe smart-afstandsbediening (de knoppen zijn nu nog groter!) bleek het een beetje een herhaling van zetten. Een collega-journalist sprak al eerder de veelzeggende woorden: ‘Het is alsof ik weer op de IFA in september ben’.

‘Alsof ik weer op de IFA ben’

 

En dat terwijl er wel degelijk een aantal nieuwe producten werden getoond. Sterker nog: welhaast de hele line-up van Philips heeft een upgrade gekregen. Eén voor één gaan we de modellen niet langs, maar de basis is bij allen terug te brengen tot: ‘mooier beeld, in hogere resolutie’.

Philips 7601 HDR-tv

De mooiste producten vinden we in de 7000-serie, waarbij de Philips 7601 verreweg het interessantst is. Deze tv, verkrijgbaar in meerdere formaten, is voorzien van de nieuwste beeldtechnieken, beschikt over een quad-core processor en HDR. Verder ziet hij er erg gelikt uit, met twee bijzonder fraaie pootjes. De gadget straalt luxe uit, maar is vermoedelijk niet zo onderscheidend als Philips wil doen geloven – daarvoor zijn de verschillen qua beeld en geluid te marginaal.

 


Philips 7601 trailervideo.

 

Eigenlijk blijft Philips’ unieke feature de Ambilight-technologie, iets wat (zowel in het hoge als lage prijssement) geen gelijke kent. Maar daarover zijn de meningen sterk verdeeld. Voegt het wat toe, of is het irritant?

Het antwoord daarop bepaalt waarschijnlijk grotendeels of Philips ‘The Number One’ wordt. Ik waag het voor nu even te betwijfelen.

Mobiele versie afsluiten