Ziggo verliest weer tienduizenden klanten: dure tv en internet worden massaal opgezegd

Hierop kijk ik geen Ziggo.

Ziggo heeft in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw ruim 40.000 klanten verloren. Vooral het aantal opzeggingen van internetabonnementen is opvallend hoog, met 31.000 mensen die het modem definitief hebben afgekoppeld. Daarmee houdt het klantenverloop bij Ziggo stevig aan, ondanks pogingen om met exclusieve Champions League-uitzendrechten mensen aan boord te houden. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl publiceerde.

De prijs die Ziggo voor zijn diensten rekent – volgens velen inmiddels “belachelijk hoog” – lijkt niet langer in verhouding te staan tot de geleverde waarde. Voor veel huishoudens is een alles-in-één-abonnement een steeds moeilijker te rechtvaardigen kostenpost, zeker nu jaarlijkse prijsverhogingen bijna een traditie lijken. Dat de vaste telefoon nog steeds standaard in het pakket zit, helpt het imago van modern telecombedrijf ook niet echt. Veel klanten kiezen er dan ook voor om hun abonnement uit te kleden of volledig de deur uit te doen.

Het resultaat laat zich raden: een omzetdaling van 5,6 procent en een winstdaling van ruim 10 procent. Ziggo hield nog wel iets meer dan 400 miljoen euro over, maar dat is fors minder dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl concurrent Vodafone, zusterbedrijf van Ziggo, wél in de lift zit: zij zagen hun mobiele klantenbestand juist met 29.000 toenemen.

De situatie legt een bredere pijn bloot: het gebrek aan échte concurrentie op de kabelmarkt. Ziggo is op veel plekken de enige serieuze speler, en dat maakt overstappen niet altijd eenvoudig. Toch zoeken steeds meer mensen naar alternatieven via glasvezel of 5G, simpelweg omdat het goedkoper en flexibeler is. En eerlijk is eerlijk: als je alleen YouTube en Netflix kijkt, waarom zou je dan nog extra betalen voor 87 zenders die je niet kent?

Dat Ziggo blijft investeren in sportrechten als de Champions League is op z’n minst begrijpelijk, maar het blijkt geen wondermiddel. De noodzaak voor een écht alternatief – eentje dat betaalbaar, snel én onafhankelijk van coaxkabel is – wordt met elk kwartaal urgenter. Want dat steeds meer mensen Ziggo verlaten, dat snappen we allemaal.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Algemeen, Beeld Getagged

Door Redactie

De redactie van Draadbreuk schrijft meesterlijke artikelen over gadgets, tech, elektronica, lifestyle, travel en meer van zulks. Artikelen over de leuke dingen des levens, maar wel met een vleugje ironie en realisme.

Mobiele versie afsluiten