Zóveel geef je per maand uit aan streaming – en daarom knikker je dit abo er als eerste uit

Nederlanders blijken flink in de buidel te tasten voor hun dagelijkse portie series, films en muziek. Zelfs nu alles duurder wordt, lopen de maandelijkse kosten voor streamingdiensten behoorlijk op. En als het dan toch echt te veel wordt? Dan is er één dienst die we massaal als eerste dumpen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Slimster.nl.

Ruim driekwart van de volwassen Nederlanders heeft minstens één streamingabonnement, en de meesten combineren er vrolijk twee of drie tegelijk. Netflix en Videoland zijn het populairst, maar ook minder bekende platforms liften mee op onze binge-behoefte. Gemiddeld geven Nederlanders 29,56 euro per maand uit aan al dat gestream. En ja, er zijn mensen die met gemak meer dan 50 euro per maand tikken voor hun digitale vermaak. Volgens Marvin Grouw van Slimster loopt dat op de lange termijn aardig in de papieren: “Als je dit vijftig jaar doet, ben je ruim 18 duizend euro kwijt.”

Viaplay moet er aan geloven

Maar zodra het financiële plafond in zicht komt, moet er worden geschrapt. En dan is het Viaplay dat er het hardst aan moet geloven. Bijna de helft van de gebruikers met meerdere abonnementen noemt deze sport- en entertainmentdienst als eerste die eruit vliegt. SkyShowtime (38 procent) en HBO Max (35 procent) zijn daarna het minst veilig. Spotify blijft relatief onaangetast: slechts 12 procent van de gebruikers noemt de muziekstreamingdienst als eerste keuze om te schrappen.

Opvallend is dat veel mensen niet definitief afscheid nemen van een dienst, maar eerder pauzeren en ‘hoppen’ tussen platforms. Volgens Grouw doen gebruikers dit afhankelijk van het aanbod: vandaag even HBO Max, morgen weer terug naar Disney+. Die flexibiliteit maakt het makkelijker om op de kosten te letten, zonder dat je je favoriete series hoeft te missen.

Dat binge-gedrag gaat zelfs zó ver, dat Nederlanders liever social media laten vallen dan hun series. Uit eerder onderzoek van Slimster blijkt dat bijna 60 procent eerder zijn TikTok en Insta-account wist, dan afscheid neemt van zijn favoriete streamingsdienst. En onder dertigers en veertigers is dat zelfs twee derde. Series kijken is blijkbaar het nieuwe socializen.

Door Redactie

De redactie van Draadbreuk schrijft meesterlijke artikelen over gadgets, tech, elektronica, lifestyle, travel en meer van zulks. Artikelen over de leuke dingen des levens, maar wel met een vleugje ironie en realisme.

Mobiele versie afsluiten