De Nederlander die op een doordeweekse avond de digitale kookbijbel Google opent, is niet op zoek naar een ingewikkeld recept met schuimpjes en ‘gefermenteerde’ groenten. Integendeel. Het meest gezochte avondmaal in de digitale keuken is, heel verrassend (licht ironisch: we hadden meer culinaire ambitie verwacht), de klassieke pasta. Met name de oer-Hollandse varianten van Spaghetti Bolognese en Lasagne blijken onverminderd populair en domineren de zoekbalk week in, week uit.
De onbetwiste zegetocht van de pasta roept een interessante vraag op: waarom zoeken we zo massaal naar een recept dat de meesten van ons al talloze keren hebben gemaakt? Het is de zoektocht naar perfectie. De Nederlander is geen beginner in de keuken, maar een perfectionist die de ultieme (licht ironisch bijvoeglijk naamwoord: te veel eer) versie van zijn favoriete gerecht wil bereiken.
Meest gezochte gerecht
De zoekopdrachten zijn dan ook niet gericht op het leren koken, maar op het finetunen van de techniek: hoe krijg ik die authentieke Italiaanse ‘ragù’ vol en diep van smaak, of hoe voorkom ik dat mijn bechamelsaus voor de lasagne klonterig wordt? Het gemak van pasta is de aanleiding, de culinaire ambitie – die in werkelijkheid vaak neerkomt op vijftien minuten snijwerk – is de drijfveer.
Naast de drang naar technische verbetering (licht ironisch: we zoeken vooral op ‘carbonara zonder room’), is er een veel pragmatischer reden: snelheid en flexibiliteit. Pasta is de kampioen van de doordeweekse maaltijd. Het staat in een handomdraai op tafel en leent zich uitstekend voor alles wat nog in de koelkast ligt. Of men nu met restjes werkt, of snel een vegetarische variant wil, pasta is de basis die altijd werkt.
De culturele omarming van de Italiaanse keuken is daarbij compleet; het heeft het traditionele Hollandse menu al lang verdrongen en roept een gevoel van onvervalst comfort (licht ironisch: de ultieme troostmaaltijd) op na een intensieve (licht ironisch bijvoeglijk naamwoord: na een dag op kantoor) werkdag.
Ovenschotel en bananenbrood
Op gepaste afstand van de Italiaanse winnaar staan de twee structurele runners-up die elk hun eigen verhaal vertellen over de prioriteiten in de Nederlandse keuken. Op de tweede plaats vinden we de Ovenschotel. Dit is de onbetwiste (licht ironisch bijvoeglijk naamwoord: we hebben nog nooit iemand horen ruziemaken over de koning van het gemak) koning van het gemak, met zoektermen als ‘Broccoli ovenschotel’ die de hitlijsten domineren. De boodschap is helder: we zoeken een efficiënte ‘alles-in-één-schaal’-oplossing om zo min mogelijk afwas te genereren.
Op de derde plaats, als blijvende (licht ironisch bijvoeglijk naamwoord: een klassieker is het nog niet) coronaklassieker, staat het Bananenbrood. Dit recept is dankzij de lockdowns op de kaart gezet en is een blijvertje geworden in de zoektocht naar gezonde snacks. Het gaat hierbij vaak om varianten zonder suiker of met havermout, wat aantoont dat we de trend van gezonder leven op een verantwoorde (licht ironisch: het blijft gebak) manier willen belichamen.
De nationale zoektrends bewijzen dat de moderne thuiskok in Nederland primair op zoek is naar gemak, comfort en de mogelijkheid om bestaande favorieten te perfectioneren. Onze digitale keuken is geen laboratorium voor culinaire experimenten, maar een betrouwbare plek waar de vertrouwde pasta steevast de plak zwaait. Hebben jullie trouwens al eens willen weten wat er in een frikandel zit?
