Site pictogram Draadbreuk.nl

‘Internet maakt games slechter’ | Stelling

Assassins Creed is tof. Een beetje met een toffe capuchon op je kneiter freerunnen door oude steden en zo nu en dan iemand een mes in de keel duwen. Wat alleen niet tof is, is dat de laatste editie zomaar crasht.

Grote games komen bijna nooit foutloos op de markt. Call of Duty: Advanced Warfare flikkerde al je saved-games weg tijdens het updaten. In FIFA 15 konden alle spelers de onbedwingbare behofte krijgen om naar het midden van het veld te rennen. Spelers van GTA V kregen na enkele weken $500.000 virtuele dollars als goedmakertje voor alle problemen. En waar blijven die heists?

Het is een probleem dat alleen games lijken hebben. Films zijn niet zonder zondes, maar de kans is klein dat je in de bios zit en moet toekijken hoe de hoofdrolspeler ineens een heel nodig naar de wc moet waardoor het verhaal drie minuten stil ligt. Of dat je een boek leest waar soms een pagina wit is gelaten. Of een cd luistert waarbij iemand vergeten is op de stopknop te drukken, waardoor je de hele band de spullen in hoort pakken om naar huis te gaan. Als het al gebeurt, dan waarschijnlijk bij low-budget amateur-projecten. Niet bij grote multi-miljoen-dollar producties zoals Assassins Creed.

Mexicaanse woestijn

Hoe kan dat toch gebeuren? Internet! Sinds enkele generaties staan consoles zonder uitzondering in verbinding met het internet. Dat maakt toffe dingen mogelijk. Zo hoef je niet meer je vrienden uit te nodigen in je huis om samen te gamen. Zuipen ze ook je bier niet op. En mocht er iets mis zijn met de game, dan hoeft dat spel niet meteen in een Mexicaanse woestijn te worden begraven. Een update fixt de boel. Ontwikkelaars weten dat ook.

De druk is hoog. Grote games worden complexer, mooier uitgebreider. Deadlines moeten gehaald worden. De hype moet overtroffen worden. Dure marketingcampagnes staan al maanden van tevoren gepland en gamers staan al in de rij voor de winkel. Dan kun je als ontwikkelaar niet zeggen: “ik heb eigenlijk nog een paar dagen nodig.” Zo sluipt er wel eens een foutje in. Maar het werkt ook de andere kant op. Het kan zijn dat sommige games half voltooid in de winkels liggen, waarna ontwikkelaars dan eens gaan kijken wat de grote klachten zijn, waar ze het hardst aan moeten werken voor de eerste update. Hoe dan ook:
 

‘Internet maakt games slechter’

 

 
Voel jij je, als iemand die graag op launchday games koopt, behandeld als een betalende bèta-tester? Of ben jij blij met de mogelijkheid om eindeloos updates te kunnen krijgen? We zijn benieuwd! Laat het even weten in de comments. Mocht je trouwens tikfouten in dit artikel zien, gooi ook even in de camments. Ik update het later wel een keer.

Mobiele versie afsluiten