Na lang wachten is het dan eindelijk eigenlijk nog steeds helemaal niet zo ver: de Oculus Rift komt er voor de zoveelste keer niet aan! Op een persconferentie voorafgaand aan gamebeurs E3 heeft Oculus wel voor het eerst de definitieve consumentenversie van hun virtual reality headset laten zien, en presenteerden ze voor de goede orde ook meteen nieuwe bijbehorende controllers.
UPDATE 6 januari 2016: het is zover, je kunt de Oculus Rift kopen! Klik verder voor alle info.
Het is de eerste keer dat we konden zien hoe de Oculus Rift die uiteindelijk in de winkel komt te liggen, er uit komt te zien. De VR-headset maakt gebruik van twee afzonderlijk OLED-schermen, met verstelbare lenzen. Het apparaat heeft een ingebouwde koptelefoon die kunt verwijderen voor als je zelf thuis iets beters hebt liggen. Als je ‘m koopt krijg je niet alleen de headset, maar ook een serie aan benodigde accessoires. Een cameraatje in de vorm van een croquet-hamer (ofzoiets) moet je in de huiskamer neerzetten om jouw bewegingen te volgen, een PC-adapter zorgt ervoor dat het apparaat naadloos (lees: native) met Windows 10 werkt. Verder krijg je er ook een Xbox-controller bij; je kunt namelijk games van de Xbox One streamen naar je headset. Dat maakt de games niet automatisch geschikt om in 360 graden te bekijken, ze zitten gewoon heel dicht op je oogbol.
Video: De Oculus Rift, dames en heren
Los van de innige band met Microsoft, heeft Oculus ook zelf software ontwikkeld. Oculus Home is het startscherm dat je ziet als je de headset op zet. Het biedt toegang tot je games library en heeft een aantal sociale functies.
Oculus Touch: Wii boksbeugel
Je bent overigens niet helemaal aangewezen op traditionele Xbox-controller. Tijdens de presentatie liet het bedrijf ook hun Oculus Touch controllers zien, die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in VR-games. Het zijn vrij aparte units, die een beetje het midden houden tussen een Wii-controller en een boksbeugel. Maar het stelt de headset in staat je handen weer te geven in de virtuele wereld en het herkent ook een handjevol vingerbewegingen. Goed, het is niet zo veelzijdig als de veel futuristischere (en Nederlandse! En epische!) VR-controllerhandschoen van Manus, maar hiermee kom je vast ook een heel eind.
Uiteindelijk is een VR-headset echter zo goed als de content die er voor beschikbaar is. Oculus maakte een flinke lijst met game-ontwikkelaars bekend die werken aan Rift-games. De beelden van space-shooter Eve: Valkyrie zien er fantastisch uit, maar uit onderstaande trailer is ook op te maken dat we schijnbaar third-person games moeten gaan spelen. Ja hoor eens, daar hebben we geen VR-headset voor. Grote kans overigens dat er snel meer toffe games komen: Oculus gaf aan dat het 10 miljoen dollar investeert in indie-developers om mooi spul voor de Rift te maken.
Maar uiteindelijk zijn er twee vragen die ons al sinds het eerste prototype van 2013 bezig houden: wat kost het en wanneer kan ik het kopen? Antwoord op die vragen is na de officiële lancering van de consumentenversie heel duidelijk: Weten we niet en weten we niet.
Oculus Rift: wanneer? Hoeveel?
Inderdaad, Oculus gaf lanceerdatum noch prijs. Goed, hun gadget is beschikbaar in Q1 van 2016, zo werd verklapt. Maar dat wisten we al en is niet heel specifiek. En over de prijs was al bekend dat je er je nieren niet voor hoeft te verkopen. Maar écht specifiek werd het ook tijdens de persconferentie niet. Wil je voor die tijd aan de VR? Dan zul je toch de HTC Vive moeten checken. Vast ook geen straf.