Man, internet is mooi. Eindeloze Youtube-filmpjes van mensen die op hun gezicht vallen en meer lolcats dan je in een mensenleven kunt bekijken. Maar er wordt ook regelmatig iets zinnigs gezegd door intelligente mensen. Bijvoorbeeld over tech. Wij doen ons best om bij te blijven, zodat we ook af en toe iets zinnigs te zeggen hebben. Maar in plaats van de beste artikelen te herkauwen in een eigen nieuwsberichtje, verlinken we ze gewoon. Dit zijn de artikelen waar Draadbreuk iets van opgestoken heeft.
We zullen je gerust missen, Nokia
The End
John Kneeland
Met zo’n titel, in deze week, kán het maar over een ding gaan. Nokia, inderdaad. De gewezen telefoonreus die nu onder de naam Microsoft Mobile door het leven gaat. John Kneeland werkte de afgelopen drie jaar voor Nokia en zal dat de komende tijd ook nog blijven doen; voor Nokia Oyj, een los bedrijf dat geen telefoons zal maken. In een gepassioneerde open brief neemt hij afscheid van het bedrijf dat we stiekem allemaal hun nieuwe succes enorm hadden gegund.
Google+ medewerkers over Google+
A Personal Reflection On Google+
TechCrunch
Nog iets waar we wellicht binnenkort afscheid van kunnen nemen: Google+. De baas van het sociale netwerk, Vic Gundotra, pakte gisteren plots zijn biezen en de 1000 medewerkers (maak hier een grap over het aantal gebruikers) mogen gaan samenwerken met andere afdelingen. We hebben Google+ nooit echt iets gevonden, maar ook intern heerste er veel twijfel, zo blijkt uit dit persoonlijke verhaal van Danny Crichton, die er al voor de lancering zat. Veel discussies op de werkvloer, afdelingen die zeiden dat Google+ in de stront kon zakken en heel veel big company bulshit.
Geef je probleem een logo, dan lost het op
Heartbleed: why did a computer bug have a name and a logo?
The Guardian
De omtrek van een hart, knalrood, met aan de onderkant druppels van wat lijkt op bloed. Je hebt het ongetwijfeld gezien, waarschijnlijk zelfs op deze site. Het is het logo van Heartbleed, ontwikkeld door de ontdekkers van de bug. Waarom zou je een computervirus een logo, hippe naam en zelfs een eigen domein geven? Omdat niets beter helpt in het oplossen, zo blijkt. Trek hier lering uit. Huiswerk niet gedaan? Lopen kloten op je werk? Trouwdag vergeten? Plak er een logo op en geef je blunder een leuke naam.
Waarom Samsung, waarom dat plastic?!
Defiantly plastic: designing the Galaxy S5
Engadget
Engadget gaat met de designers van de Samsung Galaxy S5 om de tafel zitten voor een goed gesprek. Uiteraard stellen ze de vraag die iedereen wel zou willen stellen aan die mensen: “Waarom toch elke keer dat kleffe plastic op zo’n mooi toestel?!” Het antwoord dat volgt is een beetje zoals je mag verwachten van medewerkers van grote bedrijven die geinterviewd worden. Het is moeilijk te peilen of ze oprecht zijn, of op last van de afdeling MarCom proberen recht te praten wat krom is. Slappe hap dus. Maar los daarvan geeft het artikel een aardig inkijkje in het ontwerpen van een smartphone als de S5. Dat krijg je tenslotte niet elke dag.
iPhones voor de iPhone er was
iPhone dreams
Joanne McNeil/Medium
Geruchten over een nieuwe iPhone houden het internet draaiende en sites als NuTech goed gevuld. Een belangrijk onderdeel van die geruchten zijn altijd de mock-ups en renders van concepten: computergegenereerde plaatjes van wat de nieuwe iPhone zou kunnen worden. Aangezien elke iPhone er tot nu toe grofweg hetzelfde heeft uitgezien, wordt dat steeds minder spannend. Neem het huidige model, maak ‘m flink platter en gum de bezels rond het scherm weg. Maar vóórdat de eerste iPhone er was hadden we nog geen idee. De iPhone kon van alles zijn! En dat blijkt dan ook uit de concepten die toen de ronde deden. Joanne McNeil heeft er flink wat opgesnord en die variëren van hopeloos ouderwets tot ronduit bizar. Het geeft hetzelfde gevoel als wanneer je bedenkt dat mensen vroeger dachten dat je van de aarde af zou vallen als je ver genoeg vaarde. Een totaal onlogische, krankzinnige gedachte. Inmiddels weten we beter.
(Foto bovenaan: Engadget)