Site pictogram Draadbreuk.nl

Social media in Nederland: Snapchat sterk, Twitter sterft

social media nederland

Leuk onderzoekje van onderzoeksbureau Newcom. Zij telden in Nederland het aantal gebruikers van de verschillende sociale media in Nederland. Dat levert een tof overzichtje op.

 

Zo zijn Snapchat en Instagram de hipste sociale netwerken, komen enkele honderduizenden Nederlanders nog per ongeluk elke dag op Google+ en heeft je grootmoeder Facebook ontdekt, wat het definitief on-cool maakt. Whatsapp is bijna alom vertegenwoordigd en Twitter is einde verhaal, over, uit, doei.

 

 

Whatsapp de grootste

Berichtendienst Whatsapp is de meest populaire sociale optie. Volgens de telling maken maar liefst 9,8 miljoen Nederlanders gebruik van de berichtendienst. 7 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks. Das veel. Technisch gesproken zou je daarmee ook Facebook de grootste kunnen noemen, aangezien Whatsapp daar eigendom van is. Zeker nu er kort geleden nieuws opdook over het feit dat Whatsapp data gaat delen met Facebook. Zet je alu-hoedje maar dus maar op, of schakel over naar het (vooralsnog) beveiligde alternatief Signal.

Facebook ontdekt door je opoe

Op een een na grootste sociale netwerk is Facebook met 9,6 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen er dagelijks op zitten. Hoe populair is dat nog? Nou, het zal je misschien verbazen dat het aantal dagelijkse gebruikers afgelopen jaar is gestegen met 3 procent. Dat is voornamelijk te danken aan je opa en oma en hun vrienden. Het aantal gebruikers van 80 jaar en ouder steeg met maarliefst 52 procent. Vooral twintigers en dertigers haakten af. De redenen: “Er zitten te veel mensen op waar ik niks mee heb (43 procent)” en “Ik vertrouw het social media platform niet (36 procent)”. Touché.

Youtube ook gevonden door de oudjes

Iedereen heeft wel eens een Youtubefilmpje gekeken, dus dat Youtube in Nederland op 7,2 miljoen gebruikers kan rekenen is niet verwonderlijk. Maar het aantal dat dagelijks video’s checkt is aanzienlijk lager: 1,3 miljoen mensen. Dat is een toename van 8% ten opzichte van vorig jaar. Het gebruik stijgt vooral bij de leeftijdscategorie tot 39 jaar, maar ook de oudjes weten de weg te vinden: onder 80-jarigen groeit het gebruik met 14 procent.

LinkedIn omdat het moet

De cijfers het vierde sociale netwerk zijn typerend. 4,2 miljoen Nederlanders heeft een account. Slechts 300.000 mensen gebruiken het dagelijks, 25 procent minder dan vorig jaar. LinkedIn voelt teveel als huiswerk maken. Niemand heeft er zin in, maar het is nu eenmaal nodig. Dus maak je een accountje aan waarin je jouw zomerbijbaantje als McD’s kipnugget-bakker opleukt tot ‘Regional artisinal poultry manager of a multi-billion dollar company’ en accepteer je eens in de drie maanden die verloren ziel die met je wil connecten.

Google+ wtf?

3,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Google+, waarvan 1,2 miljoen dagelijks“, zo meldt het onderzoek. Ik weet niet…ik weet even niet wat ik hiermee moet. Sorry.

Twitter door het putje

Algehele malaise bij Twitter. Het heeft 2,6 miljoen Nederlanders als gebruiker, maar slechts 900.000 mensen zitten er dagelijks op. Dat is 10 procent minder dan vorig jaar. Vooral jongeren haken massaal af. Van Nederlanders van 19 jaar en jonger is bijna de helft het afgelopen jaar opgestapt. Komt nog eens bij dat er binnen de gelederen van Twitter zelf ook van alles rommelt, met de ene hoogwaardigheidsbekleder na de andere die eruit wordt gewipt. Tijd om eens naar een alternatief te kijken dus…

Overige sociale netwerken in Nederland

 

 

Mobiele versie afsluiten