Site pictogram Draadbreuk.nl

Het verdict van Draadbreuk: de toekomst van Facebook

Facebook is niet meer zo hip onder jongeren als een paar jaar geleden. Instagram, Snapchat, Tumblr: dat zijn de digitale plaatsen waar het tegenwoordig gebeurt. Toch blijkt uit nieuwe cijfers dat het social media-platform niet alleen uitdijt, maar ook nog eens vaker wordt gebruikt. Hoe dat komt? Je opa, oma, oom en tante hebben Facebook in de arm gesloten en andersom ook. Maar nu de jongeren langzaam vertrekken, is de toekomst dan nog wel zo zeker voor Facebook?

Het zijn cijfers die je doen duizelen. Facebook maakte afgelopen week bekend dat 1,35 miljard mensen maandelijks inchecken op de social media-gigant. Daarvan doet 64 procent (864 miljoen) dat zelfs dagelijks, tegenover 61 procent vorig jaar. En daar zit ‘m misschien nog wel de echte groei: niet alleen heeft Facebook meer gebruikers, ze komen namelijk ook nog eens vaker langs.

Vergrijzing

Cijfers om trots op te zijn natuurlijk, maar het niet is allemaal hosanna bij het bedrijf. Facebook is namelijk allang niet meer het Berlijn onder de social media: hip and happening, bruisend en spannend. Facebook is tegenwoordig meer de Zaanse Schans, de Bedriegertjes of de Keukenhof. Daar komen heel veel mensen, maar als jongere wil je er natuurlijk niet dood gevonden worden. En die jongeren beginnen langzaam afscheid te nemen van Facebook. Die vinden Instagram, Tumblr en Snapchat veel interessanter. Hoe komt het dan dat Facebook nog steeds die groei weet te pakken? Je hoeft maar even je timeline erbij te pakken en je weet het. Je oma, de buurvrouw, de slager om de hoek en driekwart van je leraren zijn te vinden op het sociale medium. Sinds een jaar of drie heeft de veertigplusser de website ontdekt. Da’s natuurlijk helemaal niet erg, maar het maakt Facebook wel een stuk minder ‘cool’, zoals die veertigplussers dan weer zouden zeggen. En dat lijkt ons logische verklaring waarom de jongere weer voor andere social media kiezen. Leuk hoor, je hele leven op internet knallen, maar zodra de hele familie meekijkt wordt het een stuk minder interessant. En dus kiezen we langzaamaan voor alternatieven.

Leegloop?

Kijk, het is natuurlijk niet zo dat we met z’n allen met de koffers onder de arm wegrennen van Facebook, maar we kijken wel steeds verder naar andere opties. Met de nieuwe, oudere aanwas zorgt dat nu nog voor groei bij Facebook. Maar er zijn legio voorbeelden dat het ineens anders kan zijn. Zo trouw zijn we ook weer niet aan onze social media-profielen. Vraag maar eens aan de mensen achter Hyves en Myspace. Er hoeft maar een betere partij op te staan en er kan een leegloop ontstaan. Grote vraag: hoe zit dat bij Facebook? Blijft dat de grootste speler of zijn de scheurtjes al te herkennen? Wij van Draadbreuk laten onze mening er even over schijnen.

Denk jij dat Facebook nog een glansrijke toekomst heeft?

Paul 
Ik gebruik Facebook meer en meer als een soort scrapbook met herinneringen. Foto’s van waar ik ben geweest, artikelen die ik heb geschreven en filmpjes die ik heb gemaakt. En om verjaardagen te onthouden natuurlijk. Maar de timeline wordt steeds minder interessant. God, wat verlang ik af en toe naar een internet zonder foto’s van katten, baby’s en spelletjesverzoeken van vaders van vrienden. En volgens mij hebben we dat allemaal: de essentie van Facebook verwatert langzaamaan. Er hoeft maar een partij te zijn die dat weer terugbrengt: een plaats waar al je vrienden zijn en je toffe dingen kunt delen. Niets meer, niets minder. Grote kans dat ik dan overstap maak, en met mij velen. Dat moet voor Facebook een nachtmerrie zijn.
Dennis
Ik ben waarschijnlijk deels verantwoordelijk voor de recente groei van Facebook. Een halfjaar terug heb ik een account aangemaakt, omdat ik even in contact moest komen met een paar mensen die ik alleen op Facebook kon vinden. Sindsdien heb ik er wellicht drie keer op gekeken. En dat is toch al snel drie keer meer dan ik in al die jaren daarvoor heb gedaan. Ik ben niet tegen Facebook, of sociale netwerken in het algemeen, maar het boeit me gewoon totaal niet. Ik kijk wel vanaf de zijlijn mee hoe dit soort initiatieven aan hun eigen succes ten onder gaan. Facebook lijkt ook die kant op te gaan. Aan de andere kant: je zou zeggen dat iemand ook eens lering trekt uit het feit dat MySpace, Hyves, SuperDudes en Cu2 nu totaal vergeten zijn. Facebook ziet die dingen ook gebeuren, weet welke kant het op gaan gaan. Nu is het zaak voor ze om bij te sturen. Do or die, Zuck!
Ger

Degene die mij nog een keer uitnodigt om Candy Crush Saga te spelen sla ik met een gebroken pols hoogstpersoonlijk door de kamer. En degene die een artikel van dat vermaledijde Buzzfeed voor de driemiljardste keer liket, ook. Daardoor is Facebook een stuk minder leuk dan voorheen. Komt bij dat mijn moeder zo’n beetje ieder bericht van me leest, liket en becommentarieert. Echt sexy is dat niet. Bovendien erger ik me dood aan de succesverhalen van mensen: alsof niemand ooit een kutdag heeft. En schrijft iemand het wel op, dan is het gelijk zo’n ontzettend sneu en pseudo-zielig bericht. Kortom: ik zit best op een alternatief te wachten eigenlijk. Eentje waar er een soort van ballotagecommissie voor wallberichten is: is dit bericht te stom om te posten? Opflikkeren met je donder!

Bart
Wacht. Open voordat je dit gaat lezen even snel de Facebook-app. Wat heb je gezien? Laat ik het, als een soort waarzegger, eens voor je opsommen: een shitload aan automatisch afgespeelde filmpjes van sites als Dumpert, een paar links naar gekke plaatjes/artikelen en spam van pagina’s die je geliked hebt. En, met een beetje geluk, nog één ouderwetse statusupdate of vakantiefoto van een vriend. Facebook is van een sociaal medium veranderd in een vergaarbak van internetfavorieten. Deze neerwaartse spiraal komt ook niet meer goed, de charme is eraf. Het geluk dat FB heeft is dat er nog geen goed alternatief is, zoals het destijds zelf bood in de nadagen van Hyves. Ik ben nog te nieuwsgierig naar de vakantiekiekjes van oud-studiegenoten en verre vrienden om mijn account te verwijderen. En slik daarom die klotevideo’s. Voorlopig.

Foto header: n.bhupinder via photopin cc

Mobiele versie afsluiten