Ik zat vandaag weer eens op LinkedIn. Ik kwam erachter dat ik nog een goede 51 (!) invitaties tot ‘zakelijk contact’ had openstaan, dus het werd weleens tijd. En om een of andere reden viel me iets op. De zakelijke profielfoto is…. zwart-wit.
Althans, die conclusie kan ik trekken na een klein onderzoekje in mijn eigen kring. Zelfs heb ik 324 connecties op dit almachtige medium. Daarvan hadden liefst 53 (!) mensen een zwart witte foto als avatar. Voor de duidelijkheid: dat is dus iets meer dan 16 procent. Vind ik toch vrij veel.
Een op de zes mensen besluit dus dat ze in kleur te lelijk zijn om op een sociaal medium te staan. Of in ieder geval denkt een stuk professioneler over te komen met een monochroom plaatje. Draadbreuk-redacteuren Paul en Bart behoren onder meer tot dit groepje mensen, maar ook techjournalisten als Michiel van Berkel (Sp!ts), Rolf Venema (De Telegraaf) en Jeroen Horlings (FotoVideo.nu) staan zwart-wit op de foto. Wat wil dit nou zeggen?
Kekke twee-kleurenfoto
Niet veel, hoor ik jullie denken. ‘Wat heeft LinkedIn er hier mee te maken? Die mensen willen gewoon een kekke twee-kleurenfoto. Punt.’
Maar als rechtgeaard onderzoeker van de Consumentenbond Draadbreuk ben ik natuurlijk niet voor een gat te vangen. Kortom: ik ging op bezoek bij mijn Facebook-matties. Dat zijn er overigens een stuk minder (kom er maar in met de Koos Vriendloos grappen). Van de 232 vrienden, hadden er 26 een zwart-wit kiekje. Dat komt dus neer op 11 procent. Best een verschil.
Overigens: enkele van mijn Facebook-vrienden behoren ook tot mijn zakelijke contacten. Daarbij valt op dat sommige op LinkedIn wel een zwart-wit afbeelding hebben, maar op Facebook niet.
Hamvraag: waarom? Weten jullie het? Zie ik iets wat er niet is of vinden we onszelf nou echt professioneler in zwartwit?
Kleine disclaimer: lange tijd overigens zelf ook een zwart-witte profielfoto gehad. Ik vond het een paar weken terug tijd voor iets nieuws, visionair als ik ben.