Rare jongens, die Fransen. Smartphone-fabrikant Wiko lokte ons op het MWC vandaag naar hun stand voor een heuse persconferentie. Nu hebben we een zwak voor het Franse bedrijf, aangezien wij ze met een item jáááren geleden toch een beetje op de Nederlandse kaart hebben gezet. Maar dit… Bizarder kregen we het deze week nog niet.
Waar je Wiko van kent? Van hun best wel geinige midrange-telefoontjes met eigenzinnige namen als Highway, Lenny en Tommy. Het bedrijf doet draait lekker mee, want naar eigen zeggen wordt er elke vier seconden een Wiko-telefoon verkocht. Dat was drie jaar geleden wel anders, toen we het bedrijf per toeval tegenkwamen op de IFA in Berlijn. Toen waren de smartphones nog niet eens in Nederland beschikbaar, iets wat nu wel het geval is.
Video: Wiko op het MWC (een kijktip)
Sindsdien nemen we altijd even een kijkje als Wiko ergens op een beurs staat. Met een soort sentiment alsof je een oude vriend tegenkomt. Dus toen wij hoorden van een persconferentie, togen we meteen naar hal 6, waar de stand van het bedrijf zat.
Vin Diesel was here
Wat volgde, was een bizarre combinatie van een soort sketch van Jiskefet en een aflevering van ‘Allo ‘Allo! Dat de boel een kwartier te laat begon, vonden we nog wel kunnen – zo stipt zijn we zelf nou ook weer niet. Maar toen de CEO van het bedrijf – een niet heel goed afgetrainde Franse versie van Vin Diesel – aangekondigd werd als ‘goeroe’ en ‘God’, kreeg het hele gebeuren toch een wat, euh, sektarisch karakter. Zeker toen alle medewerkers werd gevraagd hun hand op te steken en ongeveer de helft van het toch ook niet geringe publiek zijn hand opstook.
Die presentator dus, die een beetje op die kale vent van De Kwis leek, bleek verre van zijn kruit te hebben verschoten. Daarvoor moeten we even een stukje vooruit naar de presentatie van de complete lijn nieuwe smartphones tijdens het persmomentje. Een dame op het podium vertelde alle ins & outs over toestellen als de Lenny 2 en hun paradepaardje: de Fever, die nu aan een special editie toe is. Die Fever heeft een glow-in-the-dark-afwerking, wat natuurlijk redelijk anders is dan andere fabrikanten doen. Wiko weet dat in zijn reclames echter zo wansmakelijk neer te zetten – check hiervoor serieus de video van hierboven – dat je wel even nadenkt voordat je deze qua prijs en specs prima telefoon aan je zoon of dochter geeft. Zit er al een leeftijdsrestrictie op smartphones?
Lekker smoken
Of het nu een halfuur duurde voordat de nieuwe lijn was gepresenteerd, of een kwartier, of drie: het voelde als vijf uur. En al die tijd was er geen telefoon te zien op het podium – alleen in filmpjes op schermen. Collega Bart was al zover dat hij op het punt stond om in het publiek op de grond te gaan zitten, puur als statement. Toen de vrouw het podium afging, werd ze namelijk nog even teruggeroepen voor een paar vragen. De eerste: of ze toevallig hetzelfde had gerookt als haar baas… Let wel: die vraag werd dus gesteld door een door Wiko ingehuurde presentator. Het antwoord: “ik rook niet zoveel.”
Officer Crabtree
Daarna begon een tweegesprek tussen de kale presentator en een Franse techjournalist, ongetwijfeld een bekend gezicht in eigen land. Die vertelde zonder te knipperen, of in de lach te schieten, dat hij echt heel objectief was en gewoon uit zichzelf kwam vertellen dat hij de Fever echt een heel goede telefoon was. Dan kun je natuurlijk je spullen pakken, stoppen met jezelf journalist noemen en hup, naar The Dark Side van de commercie overlopen. Maar gek genoeg was dat nog niet eens het vreemdst. Het gesprek was namelijk nauwelijks te verstaan. Alsof twee Officers Crabtrees met elkander in conclaaf gingen en ieder Engels woord verbasterden naar iets Frans. Dat was het moment dat we er klaar mee waren.
Wat we hebben geleerd? Wiko heeft nieuwe telefoons, waaronder een special edition van de Fever. Die heeft een speciaal uiterlijk met verschillende motiefjes en materiaaltjes. En Fransen zijn raar. Heel raar.