Site pictogram Draadbreuk.nl

’t Wereldje (106) met Twitter, Androidworld en Tesla!

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Het zinkende schip dat Twitter heet

 

Vroeger vocht men tenminste nog in levende lijve op het dorpsplein.

 

Lieve mensen, het wordt tijd dat we een social-mediakanaal ten grave gaan dragen. ’t Is mooi, ’t is klaar, ’t is goed, ’t is gedaan: Twitter krijgt een spuitje. We hebben er best mooie tijden gekend, maar de koek is op. Toedeloe! Er is al dik een jaar een tendens aan de gang dat de (kennen jullie deze nog?) microblog bezoeken steeds meer weg krijgt van het bijwonen van een crematie: je wordt er gewoon niet vrolijk van. Wat is er toch aan de hand? Schrijver/econoom Umair Haque schreef er een goed doorvlochten verhaal op Medium over. In een notendop: waar Twitter ooit bedoeld was als een soort dorpsplein waar mensen met elkaar kunnen praten over allerhande onderwerpen, is het verworden tot een dorpsplein waar iedereen blind iets roept en met gestrekt been ingaat op iedereen die het daar niet mee eens is. Pure agressie.

Mogen we daar nog even een duit bij in het zakje doen? Man, wat wil iedereen zichzelf toch graag horen! Meningenenkots, tot dat is Twitter verworden. Een paar jaar geleden kon je nog wel eens een grappig linkje plaatsen, nu word je meteen sociologisch door de mangel gehaald over het hoe en waarom, de kwaliteit van de link – als hij al geopend wordt, want de mensen die niet willen zeiken en gewoon iets grappigs willen zien, zijn natuurlijk allang vertrokken van Twitter. Het social medium lijkt het allemaal best te vinden, nee, moedigt deze praktijken zelfs aan. Sinds een paar maanden kun je namelijk zien hoeveel mensen je tweet hebben geopend, en wat daarmee is gebeurd. En we weten allemaal dat een beetje opruiend schrijven voor aandacht zorgt. Reken dus op nog meer droeftoeterij op Twitter. Wij gaan maar weer eens gewoon een boek lezen.

2. Het weinig turbulente leven van Ruud Caris van Androidworld

 

De laatste keer dat Ruud een beetje flamboyant door het leven ging, was op de familiedag.

 

Weet je wat we niet gaan doen van de zomer? Naar Frankrijk! Tenminste: misschien pak je wel lekker de Route Du Soleil om ergens bij Lyon in de hitte je tentje op te zetten, maar ik bedoel natuurlijk het EK voetbal aldaar en de ongelooflijke absentie van ons Nederlands elftal. Momenteel wordt door het voetbaljournallie met pek en veren langs iedere mogelijke schuldige gegaan. Coach, manager van de KNVB, voetballers: bijna niemand is veilig. Ook Memphis Depay, toch een beetje Neerlands hoop in schrale baltrapdagen, krijgt ervan langs. Te veel bezig met randzaken als kleding, uitgaan en er lekker eruitzien, te weinig met voetbal. Tja, als je een beetje flamboyant uit de hoek wilt komen, ben je al snel de kop van Jut als het even wat minder draait.

Eigenlijk is dat zonde, de wereld kan wel wat meer flamboyante mensen gebruiken. Zo ook de techbranche, want laten we eerlijk zijn: die is nogal grijs. Wij van Draadbreuk staan vaak bovenaan de gastenlijst van een partijtje en andere dito bijeenkomsten, omdat we nogal goed zijn in een feestje bouwen. Maar we dragen nou ook weer geen verenpakken of staan dronken op het podium te dansen – of wacht, misschien wel, maar dat kunnen we ons dan niet meer herinneren. Wat de rest van het journaille doet? Nouja, dat is nogal druk, te druk om ‘m eens er lekker uit te hangen. Neem Ruud Caris. Oprichter van Androidworld, goede vent enzo, en nogal bezig met dingen. De beste man schreef van de week een behoorlijk stuk over zijn speurderijen naar de beste productiviteits-app. Jáááren lang was hij ernaar op zoek. Kop: ‘De turbulente zoektocht naar mijn favoriete to-do-app is eindelijk voorbij’. Hij testte zeven apps. ZEVEN! Daarvan één uitkiezen en dat dan in een column ’turbulent’ noemen: dan weet je dat de beste man dus echt helemaal niets meemaakt. Heb medelijden.

1. Journalisten willen schrijven over Tesla: één gewonde

 

Daarom reizen journo’s met de trein, want een journalist aan het stuur is bloed aan de Tesla.

 

Zullen we de productlancering van het decennium maar meteen op het conto zetten van Elon Musk en zijn Tesla? We leven immers in tijden van minimalistisch, flat en vooral niet te veel tierlantijntjes. Hoe kondig je dan een zelfsturende auto aan, nog voordat Google – dat er natuurlijk al een paar jaar mee loopt te dwepen – ermee uitpakt en je dus iets compleet vernieuwends in handen hebt? Juist: je zorgt ervoor dat de techniek allang in de auto zit en zorgt met een software-update ervoor dat men ineens de toekomst in huis heeft. Inderdaad, mocht je ooit je spaarcentjes in de Tesla S gestoken hebben, dan rijd je binnenkort met de armpjes in de nek. En – oh wat goed – de update kun je dus gewoon zelf via wifi doen.

Het heeft wel wat weg van hoe Apple tot een paar jaar geleden werkte: even tussen neus en lippen door de techwereld veranderen. Maar zoals het gaat in vrijwel iedere branche: als je maar lang genoeg lekker fris en fruitig aan de top staat, word je vanzelf corporate en verdwijn je in de grijze massa. Gelukkig is Tesla nog niet zover en heeft het bedrijf met Musk een frontman met de allure van Steve Jobs. Tesla is spannend, hip en spreekt tot de verbeelding. Niet vreemd dus dat de halve wereld het geheim probeert te ontdekken van de elektrische-autofabrikant. Maar daarin kun je ook te ver gaan. Neem de twee journalisten van de Reno Gazette Journal, een krantje dat vlakbij de befaamde Gigafactory van Tesla wordt uitgegeven. Zij namen illegaal een kijkje bij de enorme fabriek vol zonnepanelen, die ergens in de woestijn staat. De kans dat je dan wordt weggestuurd, is natuurlijk flink. Wij van Draadbreuk weten dan: neem je verlies, drink je drankje op en laat je naar buiten leiden. De twee journalisten van de RGJ wilden echter ontsnappen en reden en passant een veiligheidsmedewerker aan. Kijk: zo gaat nieuwsgierigheid tegen je werken: we vermoeden dat ze mannen inmiddels van de perslijst zijn afgehaald.

Fotocredits:

Header: Galleria fotografica di Tesla Model S sottoposta a tuning! via photopin (license)
Droeftoeters: photo credit: medieval action via photopin (license)
Flamboyante techjournalist: A drink and a smoke via photopin (license)
Tesla STesla Model S via photopin (license)

Mobiele versie afsluiten