Site pictogram Draadbreuk.nl

’t Wereldje (124) met Tesla, Tidal en 1 april!

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Tesla nu in zelfde rijtje als Primark en V&D

 

Zelfs in Saudi-Arabië stond men in de rij.

 

De wereld verandert. Waar je vroeger de blits maakte als je met een zo hard mogelijk ronkende, felrode pooierbak over de boulevard reed, ben je nu pas echt de man wanneer je met een geruisloze elektrische auto lekker rechts op de snelweg aanhoudt. Serieus: een Tesla Model S trekt tegenwoordig haast meer bekijks dan een Ferrari Testarossa. Dat ligt overigens ook aan Tesla zelf, want dat automerk heeft zichzelf opgewerkt tot een van de tofste bedrijven van het moment. Zelfs het feit dat Vincent Everts een Teslaatje rijdt lijkt het imago van de fabrikant niet te kunnen schaden.

Maar als je tof bent in de techwereld, gaan mensen raar doen. Gisteren presenteerde het bedrijf de Tesla Model 3, het eerste model onder de 40.000 dollar. Daarmee wordt een barrière geslecht, want nu is het merk betaalbaar voor een veel grotere groep mensen. Goed, we hebben het dan wel over een sedannetje, dus zo flitsend is hij dus ook weer niet, vonden wij. Daar dacht de rest van de wereld anders over. Van heinde en verre trok de mondiale yup donderdag al naar de dichtstbijzijnde dealer om zich in te schrijven voor een Model 3. Zelfs in Nederland stonden rijen van tientallen mensen. Mensen die duizend (!) euro borg betaalden voor een auto die pas in 2017 geleverd wordt, er even vanuit gaande dat Tesla aan de enorme vraag kan voldoen. Voor de duidelijkheid: donderdag wist niemand nog wat de specs van de auto waren en zelfs niet hoe hij eruit zou gaan zien! Musk had dus ook gewoon een 2CV met een kerosinetank kunnen presenteren en zijn geld kunnen tellen. Er heerst inmiddels dezelfde gekte rond Tesla als bij de opening van een nieuwe Primark of een opheffingsverkoop bij de V&D. Daar word je als merk zijnde toch wat minder stoer en hip van.

 

2. Tidal gaat zo hard, dat Kanye zijn shit overal dropt

 

Kanye West, een fractie nadat hij zijn album dropte.

 

Ring ring! Ja, Jay-Z hier! Nee, het gaat hartstikke goed met Tidal, mijn muziekdienst. Drie miljoen betalende abonnees inmiddels. Drie. Mil. Joen! Ik had het er toevallig vorige week nog met Bey over: dat zijn er toch maar een miljoen of tien minder dan we van tevoren hadden bedacht toen we met al die andere veel te rijke muzikanten op het podium onze eigen muziekdienst presenteerden, waarmee we nóg meer geld wilden gaan verdienen. Maar ach, dat ligt vanzelfsprekend niet aan ons. Nee, dat ligt aan de mensen van wie we Tidal hebben overgenomen. Die gaan we dus kei-hard voor de rechter dagen voor bijna elf miljoen euro, want de kachel moet natuurlijk ook gewoon in huize Z blijven roken.

Of de overige cijfers ook zo goed zijn, vraag je? Natúúrlijk! Man, dat album van Kanye ging als een speer! Hoe vaak ie geluisterd is? Euh, euh, wacht even, euh, 250 miljoen keer! In tien dagen tijd! Ja, vaak hè! En dat met drie miljoen betalende gebruikers, het is bijna niet te geloven. Kanye was er zelf zo blij mee, dat hij het album inmiddels ook op Spotify en Apple Music heeft gedropt. Nee joh, het gaat hartstikke goed hier. Wacht, Queen B. roept. Iets met een deurwaarder. Goed, ik moet hangen, doei!

 

1. Techwereld draait door op 1 april

 

Grote kans dat je de grootste hit van deze man gisteren meerdere keren hebt gehoord.

 

God, wat hadden we afgelopen week weer een lol met z’n allen. Het lijkt wel alsof ze op marketingafdelingen en bij pr-bedrijven een speciale divisie hebben voor 1 april, want het ging bijna een week lang over niks anders. Het begon ongeveer met ijsfabrikant Ola, die ruim een week voor de grappendag meldde dat het zou stoppen met het befaamde raketje. Geheel terecht – want hallo, we zijn niet debiel – begreep iedereen vrij snel dat het een gebbetje betrof. Maar jongens, een week voor dato: we gaan hier langzamerhand wel dezelfde kant op als met de pepernoten en de paaseitjes. Voor je het weet zit je een half jaar van tevoren iedere halfopenstaande deur te controleren op bakken water die erop kunnen staan.

Nu laten wij dat soort dingen nogal gemakkelijk van ons af glijden, maar dat geldt niet voor PCM- en Computer Idee-collega Tijs Hofmans, die wij overigens kennen als een goedlachse knul met een flinke dosis humor. Tijs is bezig met een queeste, een soort kill frenzy op alles en iedereen die dit soort grappen bezigt. “1 April is al zo’n kutdag waarop journalisten voor de marketingkar worden gespannen, maar BEGIN ER NIET NU AL MEE!”, Twitterde hij op 30 maart al. “Ik word echt irrationeel boos op marketeers die denken dat ze nu zo geniaal zijn. ‘Als we het nu al doen wordt er eerder over geschreven!’” Hij begon vrijdag dan ook al vroeg met de hashtag #fuck1april. Kun je flauw vinden, maar wij snappen het wel ergens. Het is inmiddels verworden tot een grote marketingdag, in plaats van een dag die vooral leuk voor kinderen is. Aan de andere kant is het voor de nieuwsvolger ook best wel eens goed om na te denken welk nieuws waar is en welk niet. Dat zouden ze best wel eens vaker mogen doen.


Fotocredits:

Header: 53/2011 Mmmm via photopin (license)
Rij: Qeue via photopin (license)
Kanye: Kanye West – Kanye Omari West via photopin (license)

Mobiele versie afsluiten