Rare nieuwtjes, hilarische persberichten, aparte productlanceringen en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in het weekend even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!
5. ‘O-ho, o-ho, dat wordt verteld’, aldus Zuckerberg-vriend
Ger zit momenteel ergens in de Aziatische rimboe. Spannende tijden, daar was hij naar op zoek en hij heeft ze gevonden. Zo werd zijn iPhone al gejat en bleef hij er bijna in tijdens het eten van een visje. Wij snapten het eigenlijk niet zo goed, Ger’s zoektocht naar het gevaar. Iedereen die een keer bij hem in de auto is gestapt, weet namelijk dat je beter achterop de motor bij Stevie Wonder kunt springen. Potverdorie, hoe vaak wij niet met onze ballen in de keel, de zweetdruppels op ons voorhoofd en de nagels in de stoelbekleding naast hem hebben gezeten. Ger belt, WhatsAppt en Tindert liever met 120 kilometer per uur dan dat hij op de weg let. Wat dan wel weer voor hem spreekt: we zijn altijd veilig op de plek van bestemming gekomen. Huilend, dat wel. Maar het gebruik van je smartphone achter het stuur is sommigen echt een doorn in het oog. Dat van Brian Singer bijvoorbeeld, communicatiebaas van Facebook. Hij huurde elf billboards in San Francisco en heeft daar nu posters hangen van mensen die in de auto met hun mobieltje spelen. “Ik hoop dat mensen zich doodschrikken en nog een keer nadenken voordat ze dat in de auto doen.” Goed, wij zijn ook tegen deze zaken (op Ger na), maar Singer werpt zich wel heel erg op als de verklikker van de klas. Zeker als je bedenkt dat veel van de gefotografeerden ongetwijfeld aan het Facebooken waren. Zeg Singer, met een paar honderd miljard op je rekening is het toch best mogelijk een techniek te ontwikkelen waardoor dat niet meer kan?
4. Emerce reviewt Apple Chromecast
Als reviewer van een nieuw apparaat zoek je altijd vergelijkingsmateriaal. Helemaal logisch, want zonder een context is een recensie niks waard. Maar je kunt ook overdrijven. Kijk bijvoorbeeld naar Emerce, waar vorige week een hands-on review verscheen van de Google Chromecast. Het stuk begint redelijk helder en informatief, maar naarmate we verder lazen, vroegen we ons eigenlijk steeds meer af wát we aan het lezen waren. Is dit een verhaal over Google’s tv-dongeltje of diens concurrent van Apple? Want minutieus wordt uit de doeken gedaan wat die Apple TV allemaal wel kan en lezen we steeds minder over de Chromecast. Het mooiste: Apple wordt in het verhaal vaker genoemd dan Google. Ach, waar het hart vol van is… Wij gaan voortaan ook wat vaker over tieten schrijven.
3. AllAboutPhones bedrijft onderzoeksjournalistiek op 1 april
Even een flinke pluim voor Danijel Dercksen en de rest van de crew van AllAboutPhones. Je weet wel, de toko waar wij ooit ons format voor video’s van stalen en, om ze nog eens extra te zieken, er jaren eerder mee begonnen. De mannen zijn tegenwoordig helemaal into de onderzoeksjournalistiek en leggen dingen bloot die anders compleet aan ons voorbij zouden gaan. Zo zaten ze vuistdiep in een broncode te peuren en ontdekten ze dat de grootste transfer van het jaar niet in de voetballerij wordt gemaakt, maar in de telecomwereld! Frank maakt namelijk de overstap van Tele2 naar Simyo. Wie Frank is? Dat zwarte schaap uit de reclame. Wisten wij ook niet, want wij hebben Netflix en doen niet meer aan commercials, maar toch: fijn dat iemand dit soort zaken aan de kaak stelt. Wij zijn natuurlijk de flauwste niet en willen de mannen van AAP feliciteren met de scoop van het jaar. Ho, wacht even, ik hoor iets in mijn oortje. Wat zeg je? Is het bijna 1 april, ja? Echt waar?
2. Muziekbusiness vindt eindelijk werkend businessmodel
Vroeger, toen was alles mooi man. Maakte je als artiest een beetje muziek, kreeg je een vet platencontract, organiseerde je feestjes waar de dwergen met schalen cocaïne op hun hoofd de gasten bedienden, lag je iedere avond met een schone twee- of drieling in bed en had je een schuur vol Gardena-gereedschap nodig om al het geld naar binnen te harken. Maar ja, toen gingen jullie allemaal downloaden en kwam er bij de muzikant geen stuiver meer binnen om aan de spreekwoordelijke poeperd te krabben. Maar er is hoop! Het legendarische rapcollectief Wu-Tang Clan komt met een nieuw businessmodel dat de geldkraan weer open gaat draaien. In het geniep hebben RZA en de zijnen de afgelopen twee jaar een plaat opgenomen die in een zeer gelimiteerde oplage verschijnt. Hoeveel stuks er gedrukt worden? Eén. Die gaat eerst musea, galerieën en festivals langs waar mensen met een speciale hoofdtelefoon ernaar kunnen luisteren. En dan wordt hij verkocht. Voor miljoenen. Briljant, maar ook wij vermoeden dat het hier om een 1 april-grap gaat. Aan de andere kant: hebben we ooit een rapper op humor kunnen betrappen?
1. Facebook boort Afrika schoon drinkwater door de neus
Nog zo’n bericht dat we even met een flinke zout nemen tot aankomende dinsdag: Facebook wil een eind maken aan de internetloosheid op de wereld. Niet door het aanleggen van een paar kabeltjes of een aantal masten in de woestijn neer te zetten: dat zou wel erg conservatief zijn. Nee, Zuckerberg en zijn bedrijf gaan samenwerken met een paar grote techbedrijven en leggen momenteel een vloot aan van op zonne-energie draaiende drones die draadloos internet gaan bieden. Yeah, right. Lees die zin nog een paar keer en de hilariteit gaat er steeds meer van afdruipen. Maar stel je toch voor, zeg: dat het dan echt waar is. Hoeveel zou dat kosten? Iets in de trant van het bedrag dat ze voor WhatsApp neerlegden? Daarvoor kun je de hele wereld met gemak ook van schoon drinkwater voorzien. Dat zou wat zijn: Afrikaanse kindertjes met buikloop, omdat de poelen waaruit ze drinken ernstig vervuild zijn, maar dat ze wel even hun Facebook-status kunnen updaten. Dan is de wereld echt gek geworden. Laat het alsjeblieft heel snel 2 april zijn.
credit openingsfoto: Don McCullough via photopin cc
credit foto drone: Doctress Neutopia via photopin cc