Site pictogram Draadbreuk.nl

’t Wereldje (64) met Telecom Awards, PSY en de Top 2000!

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in ‘t Wereldje even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

5. Facebook slaat Twitter en Instagram in elkaar

 

Blijkbaar was de vloer nogal heet in de studio

 

Fashion-fotografen die aan de slag gaan met thema’s uit de maatschappij: da’s altijd lachen. Geen type mens namelijk dat een wereldvreemder beeld heeft dan deze uit de glitter en glamour getrokken plaatjesschieters. Roep je tegen zo’n figuur: “Ik wil graag een look die de verontreiniging van de oceaan door de mens laat zien”, krijg je waarschijnlijk een foto van een mooiboy die in blauw crêpepapier is gehesen, een rauwe paling om zijn middel heeft gebonden, vijf lege tomatensoepblikjes in zijn haar heeft en op waterschoentjes staat. En een pauwenveer in z’n reet heeft, want artistieke vrijheid enzo en veren zijn ontzettend 2015.

Ook Viktorija Pashuta is van de modeplaatjes. Zij vroeg zich af hoe het eruit zou zien als men zich zou kleden als social media. Het werkelijk hilarische resultaat zie je hierboven. Laten we het rijtje gewoon even afgaan. Twitter ziet eruit alsof Steve Urkel een hipster-metamorfose heeft gekregen en zometeen de kelder moet dweilen vanwege een lekkage. De broek heeft hij al omgeslagen. Instagram pullt qua hoofddeksel een Alain Clarkje en heeft waarschijnlijk een baan als nieuwslezer, want die zitten toch achter een desk en dan kun je van onderen net zo goed in je blote togus gaan zitten want dat ziet toch niemand. Niet handig van beide heren overigens dat ze van die moeilijke schoenen aanhebben, want zo ter zien moeten ze hard gaan lopen voor Facebook. Die komt net uit de sportschool gewandeld en aangezien zijn partner net een straatverbod tegen hem heeft geëist moet hij een ander kwetsbaar figuur zoeken om zijn agressie vanwege moeilijke jeugd op te botvieren. Google is net met de girls gaan bellenblazen in het park. Daar was Tumblr ook, maar dan om jonge meisjes lastig te vallen. Pinterest is net klaar met werken bij de ijscokraam in het winkelcentrum. Flickr gooit de trossen los van het COC-schip. En LinkedIn loopt zo de kantine van een middengroot bedrijf binnen om te vertellen wie er allemaal boventallig is en zijn bureau kan gaan leegruimen. Mocht je het nog niet weten: social media zijn in het echte leven verschrikkelijke mensen.

 

4. Lol: techjournaille kan SD-kaart winnen

 

Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd, is het credo bij Sandisk

 

Och Nederland techland, wat kun je toch mooi zijn in je onbeholpen kneuterigheid. Als je de groteske productlanceringen tijdens de IFA in Berlijn of MWC te Barcelona gewend bent, is het af en toe heerlijk om terug te zijn op Hollandse bodem voor een event van een wat kleinere elektronicaproducent. Zo vertrok Ger afgelopen week richting Amsterdam voor een dagje Sandisk: je weet wel, van de sd-kaarten. Daar presenteerde het bedrijf de iXpand, waarmee je het geheugen van je iPhone of iPad kunt vergroten. Goed, na vijf minuten heb je over zo’n apparaat natuurlijk ook wel alles verteld en aangezien het techjournaille voor zoiets niet uit bed komt, bedachten ze er bij Sandisk gewoon een heel dagje omheen. En zo werd Ger met de overige journalisten in een zaaltje gezet voor een cursus Instagram. Let wel: we hebben het hier over techjournalisten wiens werk zo ongeveer bestaat uit fotograferen en het werken met social media. Je kunt je dus wel voorstellen dat de sfeer steeds joliger werd bij tips als ‘zorg er altijd voor dat je telefoon is opgeladen’. Dat verzinnen we overigens niet, maar was echt onderdeel van de cursus.

Als klap op de vuurpijl werd er door Sandisk nog een prijsvraag uitgeschreven. Wie het beste Sinterklaasmomentje vastlegde op Instagram, zou een geheugenkaartje winnen. Nogmaals: ervaren mensen als Kim van Arendonk van fotografiemagazine Zoom.nl werd dus gevraagd dit soort knullige spelletjes te spelen. Er waren, op wat pepernoten na, overigens geen goedheiligman-attributen te vinden bij Sandisk. Uiteindelijk werden er in totaal liefst tien foto’s ingestuurd. Wie de prijs heeft gewonnen, is vooralsnog onbekend. Vinden wij overigens niet erg, want wij hebben genoten en kunnen niet wachten op de volgende lancering van een klein merk. Trust bijvoorbeeld, al weten we niet of we daar nog mogen komen.

 

3. Apple leert niet van het verleden

 

Als ze Star Wars nieuw leven in kunnen blazen, moet dat met de iPod ook wel lukken

 

Als je als advocaat voor Apple werkt, weet je twee dingen zeker: je bent bijna nooit thuis en het geld spuit bij de plinten naar boven. Het bedrijf zit namelijk vaker in de rechtbank dan Bill Cosby aan vrouwen. Is het niet Google of Samsung dat het bedrijf voor de rechter sleept (of andersom), dan wel een andere partij. Momenteel speelt er een zaak waarin Apple wordt beschuldigd in de digitale muziekindustrie de concurrentie buiten spel te hebben gezet. We hebben het hier trouwens over het tijdperk van voor 2010, toen we nog nummers via iTunes downloadden (ha, natuurlijk niet) en van Spotify nog nooit hadden gehoord. Concurrenten zeggen dat ze geen voet aan de grond kregen in de muziekwereld, omdat Apple alles dicht had getimmerd.

Langzamerhand komen er nu bizarre feiten naar boven. Zo blijkt dat het bedrijf tussen 2007 en 2009 gedownloade songs van rivaliserende muziek-services van iPod’s verwijderde. Sloot je het apparaat aan op je computer en bleek er muziek op te staan die niet van iTunes kwam? Hoppakee, even een melding dat de muziekdrager terug moest worden gezet naar fabrieksinstellingen en als dat was gebeurd, stonden er alleen nog songs op van Apple’s eigen dienst.
Dat is natuurlijk smerig, maar wacht eens even… Apple kon jáááren geleden al snaaks, en zonder dat je het weet, nummers verwijderen? Maar anno 2014 duurt het dááágen voordat de wereld met veel moeite de nieuwe U2 van zijn iPhone kan halen? Misschien moeten we dáár eens een rechtszaakje aan besteden. Die laatste plaat van U2 eveneens een misdaad, namelijk.

 

2. Eindelijk een nieuwe nummer een in Top 2000

Psy heeft geen nummer 1-notering nodig voor een vreugdedansje


 
Toen wij nog jeugdige puistenkoppies op de School voor Journalistiek waren, legde ondergetekende tijdens een kunst- en cultuurklasje aan Ger eens uit waarom Bohemian Rhapsody van Queen gewoon de beste song ooit gemaakt was. Dat was tevens een van de weinige keren dat onze blonde anchorman iets van mij aannam, al kunnen we inmiddels ook wel stellen dat dit moment niet bijzonder veel indruk op Ger heeft gemaakt. In zijn jaarlijst van meest gestreamde nummers via Spotify prijken Acda & De Munnik immers op de tweede plaats. Maar goed, Nederland is het dit jaar niet eens met Queen’s heerschappij in de Top 2000 en koos Hotel California van The Eagles (THE EAGLES, GODBETERT) als nieuwe nummer een.

Nu kunnen we gaan twisten over de wansmaak in Nederland als het gaat om muziek, maar het is natuurlijk veel beter eens objectief te kijken wat het beste liedje ooit is. En dat kan het beste door de cijfers erbij te pakken. En dan blijkt The Eagles helemaal niet de baas in de muziek te zijn. Queen overigens ook niet. De winnaar is natuurlijk PSY, met Gangnam Style. De Koreaan maakte deze week eigenhandig de teller op YouTube kapot, aangezien deze geen getallen van meer dan 32 bit aan kon. Voor de duidelijkheid: we hebben het hier over meer dan 2.147.483.647 luisterbeurten. Youtube heeft zijn systeem geüpdatet naar 64 bit en we kunnen er weer even tegenaan, maar de nummer een voor de Top 2000 van 2015 staat wat ons betreft dus gewoon al vast. Kunnen je ouders wel gaan roepen dat Gangnam Style veel te recent gemaakt is en zich nog niet in de loop der jaren heeft bewezen, maar kom op: we leven in het internettijdperk waarin trends en hypes niet langer dan twee dagen duren. Gangnam Style is al bijna tweeënhalf jaar oud. Klassieker krijg je het tegenwoordig niet.
 

1. Vertrouwde spruitjesgeur bij Telecom Awards

Volgend jaar gaan ze voor de Telecom Awards waarschijnlijk wél een zaaltje huren

 

Toen vorige maand werd aangekondigd dat zes Nederlandse websites de handen ineen hadden geslagen om de eerste Telecom Awards, de Nederlandse prijzen voor beste smartphones, te organiseren, wisten wij bij Draadbreuk precies wat we moesten doen: schoenen uit, beentjes omhoog, bakje chips erbij en kijken wat er gebeurt. Want zo hoog van de toren blazen, dat hadden we al een tijdje niet meer gezien in de techwereld. Sterker nog, we waren al bang aan het worden dat nota bene wij de grootste mond van het journaille hadden, maar gelukkig bewezen Mobile Cowboys, GSM Helpdesk Nederland, Hardware.Info, Androidworld, AllAboutPhones en PortableGear anders. Het begon al in de aankondiging van de prijzen. “De zes initiatiefnemers van de Telecom Awards hebben zich gecommitteerd aan een manifest dat de transparantie- en onafhankelijkheid van de Telecom Awards waarborgt”, luidde het persbericht. “In het voetbal, maar ook rondom de Olympische spelen is het heel gebruikelijk om alleen je allerbeste spelers en atleten af te vaardigen om je land te vertegenwoordigen. Dezelfde opzet heeft ook de Telecom Awards gekregen”, kraaide Martijn van der Maas van Porable Gear erachteraan. Of we even de onafhankelijkheid, de grootheid en de impact van de awards wel even op de juiste waarde wilden schatten, dus.

Maar we leven in Nederland en dat is nou eenmaal geen Hollywood. Geen rode loper, geen paparazzi in de tuin en geen overdonderend applaus. Organiseer je dit soort dingen, dan komt de spruitjesgeur je tien kilometer van tevoren tegemoet. We hadden het eerste handje Dorito’s nog niet weggewerkt of onze grote Tweakers-vriend Arnoud Wokke lekte daags voor de awarduitreiking de uitslag al. Vervolgens bleek dat de helft van de telefoons in de prijzen viel, alleen maar omdat ze toevallig de laagste verkoopprijs in hun categorie hadden. En we stikten bijna in een Pringle van het lachen toen bleek dat het logo van de Telecom Awards zonder toestemming van de organisatie niet gebruikt mag worden. Niet in dit bericht en ook niet in commerciële uitingen, wat natuurlijk betekent dat smartphone-fabrikanten flink mogen lappen om het plaatje als aanbeveling in advertenties te plakken. De Telecom Awards zijn in onze ogen precies als al die andere prijzen in de techwereld: bedacht om geld te verdienen. Grote vraag: wie komt er binnenkort met een award voor beste elektronica-award?

Fotocredits:

Header: PeterThoeny via photopin cc
Social Media-style: Viktorija Pashuta
iPod: JD Hancock via photopin cc
Trofee: Paulgi via photopin cc

Mobiele versie afsluiten