Site pictogram Draadbreuk.nl

’t Wereldje (74) met Google Nest en Vincent Everts

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je Draadbreuk.nl groot aan het maken bent. Daarom is het nooit verkeerd om in ‘t Wereldje even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

5. Grote wasjes, kleine wasjes, stop ze in het rechtssysteem

 

Hoeveel Koreanen zijn er nodig om een wasmachine te slopen?

 

Ik vraag me af hoe het er de afgelopen maanden aan toe ging op de juridische afdeling van Samsung. Sinds er in de patentenoorlog tussen het bedrijf en concurrent Apple vrede is gesloten, hebben de bureaus plaats gemaakt voor een tafeltennistafel. De rechtsboeken zijn ingepakt en Netflix draait er overuren. Tja, als er niks aan te klagen valt, moet je jezelf toch op een andere manier vermaken. De advocaten van Samsung zijn een beetje als Winston Bogarde in zijn tijd bij Chelsea, toen hij sowieso niet meer aan spelen toe zou komen, maar nog wel een heel vet contract voor een paar jaar had. Die ging ook maar voor zichzelf rondjes om het veld rennen om maar wat te doen te hebben. Puur je tijd uitzitten.

Als er dan iets op je pad komt, ga je er in zo’n situatie ook compleet voor. Dat blijkt wel uit de rechtszaak tussen Samsung en Jo Seong-jin. Ja, ik moest ook weer even in mijn geheugen graven, maar het betreft dit verhaal. Vorig jaar, net voor de IFA, werd de hoge pief van LG beschuldigd van het mollen van wasmachines van Samsung. In een Berlijnse witgoedzaak sjorde hij net zo lang aan de apparaten totdat de deurtjes het begaven. Niet slim, vrij dom zelfs, maar LG bood aan de schade te vergoeden en daarmee was de kous af. Toch? Nee! Samsung klaagde de beste man aan en het erge is: de zaak speelt nog steeds. Bemiddelingspogingen leidden tot niks en er was zelfs even spraken van dat Jo niet eens naar de CES zou mogen. Nu heeft de advocaat van LG een filmpje online gezet waarin is te zien hoe Jo Seong-jin, onder supervisie nota bene van Samsung-personeel, zijn krachten loslaat op een wasmachine. Hun mening: onschuldig, moet Samsung maar niet van die slechte apparatuur maken. Onze mening: dit is het meest sneue conflict in de techwereld ooit. Kan iemand de juristen van Samsung misschien even echt werk geven?

 

4. Ling is de bazin van de marketing

Zeg Ling, is dat een Chinese raketinstallatie of ben je gewoon blij om me te zien?

 

Eens in de zoveel maanden ontstaat er een buzz rond de website van Lings Cars, een autolease-maatschappij uit Groot-Brittannië. Waarom? Omdat het, en vergeef me mijn taalgebruik, ronduit bezerk is. LingsCars.com is als een roze eenhoorn op speed, een kilometerslange polonaise van Troetelberen. Als Oempa Loempa’s carnaval zouden vieren, zou het er ongeveer uitzien als deze website. Alsof je een suikerspin met jalapeño-smaak zit te eten. En aangezien dat natuurlijk hilarisch is, is er iedere week wel weer een onderbetaalde content-poeper die denkt dat ‘ie de site als eerste ontdekt.

Maar wat nog wel eens wordt vergeten, is dat Ling Valentine überhaupt gewoon een briljante vrouw is. Ze begon haar bedrijf ooit, omdat haar man auto’s verkocht en zij dacht dat ze het beter kon. Ze deed mee aan het investeringsprogramma Dragon’s Den en sloeg het riante aanbod aldaar af, want de gratis reclame die het haar op zou leveren was veel interessanter. Ze kocht een Chinees militair voertuig, compleet met enorme raket, als uithangbord. En haar bedrijf least voor 3,5 miljoen pond aan auto’s. Iedere maand! Ling laat zien dat je met een totaal ridicuul gevoel voor humor de wereld kan veroveren, zelfs in een gele bodywarmer. Geef die vrouw een standbeeld alsjeblieft. Bij voorkeur een roze.

 

3. Bewijs: Nederlandse marketeers hebben geen humor

 

“Braadworsten met veel voordeeheel”

 

Om van Ling Valentine over te schakelen naar marketing in Nederland is toch een beetje als een koude douche. Hier is het meest grappige op reclamegebied ongeveer Harry Piekema: een sullig kijkende supermarktmanager die lekker naïef door zijn winkel waggelt. Is dat raar? Nee, gezien de Hollandse marketeers. Die laken doorgaans namelijk ieder greintje humor. Dat bleek wel weer bij de lancering van de nieuwe website van Marketingfacts. Die gaat traditiegetrouw gepaard met een zogenaamde stunt. Lachen man! Een soort 1 april, maar dan op een andere dag in het jaar. Lekker foppen. Zo deden ze ooit net alsof ze waren gehackt (OMGWTFBBQ) en gooiden ze een keer hun site open, zodat iedereen kon bloggen (überlol). Inderdaad, een vlaggetje in een drol steken is ongeveer even grappig.

Afgelopen week werd de nieuwe responsive website van Marketingfacts gelanceerd en dus was het de grote vraag waar de multilullen dit jaar mee zouden komen. Komt ‘ie: Marketingfacts.nl zou alleen te zien zijn op smartphones waarvan de fabrikant van te voren doekoes had neergeteld. Het zogenaamde device manufacturer-sponsored access. Nou, ik heb in tijden niet iets zo erg in het gezicht van een bedenker zien ontploffen als deze actie. Zelfs Salamander stond op zijn achterste benen. Toch knap hoe marketeers een campagne kunnen bedenken waardoor ze zelf negatief in de aandacht komen. De volgende keer maar even Ling laten invliegen?

 

2. Nest maakt Google-werknemer helemaal gek

 

Sinds HAL uit 2001: A Space Odyssy was er geen kwaadaardiger apparaat dan de Nest

 

Als er apparaten zijn die rechtstreeks uit de hel lijken te komen en door Satan zelf in elkaar zijn gezet, dan zijn het – ironisch genoeg –  wel brandmelders. Laten we eerlijk zijn: er valt niet met die apparaten te werken. De batterijen vallen altijd uit op het moment dat je geen vervangende hebt en dus zit je opgescheept met een irritant piepje waardoor je uit totale waanzin dat ding maar van het plafond af sloopt. En op dat moment breekt er natuurlijk brand uit en is het een enkeltje Beverwijk. Ik herinner me een verhaal over een nieuwbouwwijk in Arnhem, waar in alle huizen standaard brandmelders waren ingebouwd. Het duurde echter een tijdje voordat alle huizen bewoond waren en op een gegeven moment vielen de batterijen collectief uit in de leegstaande woningen. De bewoners die al wel hun huis hadden betrokken, hebben nachtenlang wakker gelegen van de piepjes bij de buren.

Maar er kwam een oplossing: de Google Nest. Eindelijk een brandmelder die gebruiksvriendelijk was. Een waakzame vriend in huis. Maar – oh, nog meer ironie – uitgerekend een medewerker van Google kwam erachter dat ook de Nest bezeten is door het kwaad. Bij hem thuis gaven ze vals alarm en hij kreeg ze niet meer uit. De video die de beste man maakte, doet gewoon pijn. Je voelt de onmacht als hij de apparaten in twee koelboxen heeft gestopt en het door merg en been gaande geluid nog steeds hoort. De schop. De pijn. Het lijkt The Blair Witch Project wel.

 

1. Vincent Everts is een gevaar voor maatschappij

 

“Hallo, ik ben Vincent Evers en breng andere mensen in gevaar.”

 

Bij Draadbreuk vinden wij best wel een en ander van Vincent Everts, of, zoals wij hem liefkozend noemen: Vincente. Op zijn Italiaans, natuurlijk. Vincente is CEO en founder van heel veel dingen, zo leert zijn LinkedIn-pagina. Maar bovenal is hij trendwatcher in de techwereld. Trendwatcher met een heel dikke portemonnee, vermoeden wij, want we bespeuren toch altijd een soort zweem van sponsored content rond zijn video’s. Wij kennen althans geen kinderen die wild worden van een printer. Of die met vier camera’s in hun geleasede botsauto door de stad rijden. Vincente rijdt tegenwoordig in een Tesla. En daar is hij heel positief over. Begrijpen we wel, als je weet wat een Tesla kost.

Nu snappen wij ook wel dat de schoorsteen moet blijven roken. Prima. Bel maar lekker met Hugo Lenssen van KPN om te laten zien hoe superfantastisch dat videobellen via 4G werkt. Gedraag je maar lekker hautain tegenover de geïnterviewde, je rijdt tenslotte in een Tesla. Jíj bent Vincente, de man waar de techwereld om draait. Voor jou gelden geen regels. Jij mag – in je Tesla – gewoon bellen. Hel, je mag gewoon achter het stuur videobellen. En dat mag je zelfs met een tweede telefoon in je hand allemaal filmen. Op de snelweg. Op de middelste baan. En vrachtwagens inhalen. Jíj mag andermans leven in gevaar brengen, want jij bent Vincente. Ach, een plots invoegend vrachtwagentje meer of minder weegt natuurlijk niet op tegen een fantastische video. Als je thuis maar het bloed van je bumper afspuit. Want potjandorie, het blijft natuurlijk een Tesla.

Bron foto’s: Youtube

 

Mobiele versie afsluiten