Regisseur Danny Boyle heeft zijn derde deel in de 28-franchise vrijwel compleet met iPhones opgenomen. Het compacte formaat van Apple’s smartphone bleek ideaal om de chaotische, post-apocalyptische wereld van 28 Years Later vast te leggen, aldus Wired.
De crew verruilde de klassieke, lompe filmcamera’s voor meerdere iPhones die waren uitgerust met verwisselbare lenzen, gimbals en andere lichtgewicht accessoires. Dat scheelde kilo’s aan apparatuur en gaf Boyle de vrijheid om, net als destijds bij 28 Days Later, in ruige natuurgebieden te draaien zonder halverwege vast te lopen in modder of bureaucratie. “Door met iPhones te filmen, konden we vrij rondlopen zonder gigantisch veel uitrusting”, zegt de regisseur.
Voor de meest dynamische scènes bouwde het team een halfrond rig van twintig iPhones. Daarmee konden ze in één vloeiende, bijna slow-motion cirkel rond hun nietsvermoedende acteurs zoeven—aardig indrukwekkend voor een apparaat dat normaal gesproken selfies schiet. De rig mag dan niet in een broekzak passen, hij neemt nog steeds minder ruimte in dan een standaard Hollywood-kraan, zo valt te lezen. Wij waren al eerder onder de indruk van films met iPhones, voornamelijk door hoe ze precies gebruikt worden.
De keuze sluit perfect aan bij het guerilla-gevoel van de originele film uit 2002, die destijds gedurfd voor vroege digitale camera’s ging. Boyle en scenarist Alex Garland trappen met 28 Years Later een nieuwe trilogie af; het tweede deel The Bone Temple is al ingeblikt onder regie van Nia DaCosta, terwijl Cillian Murphy in de derde film vermoedelijk een grotere rol krijgt.
Dat iPhones filmwaardig zijn, bewezen eerder al indiefavorieten als Tangerine en Unsane. Maar een grote zomertitel die zijn rabiate zombies met een smartphone vangt? Dat blijft een heerlijke reality-check: filmstudio’s kunnen voortaan in hun eigen broekzak beginnen—alleen de popcorn is nog steeds buitentarief.