Vier minuten en twintig seconden. Zo lang had Apple gisteren nodig om de iPad Air 2, iPad Mini 3 en de Retina iMac aan de wereld te presenteren. Toch duurde de keynote een goed uur en twintig minuten. Zonder de lofzangen, promo-video’s en applaus houd je een efficiënte presentatie over met alleen maar harde feiten over nieuwe producten, hun specs en hun functies. Ook wel eens lekker.
Stel je voor: Tim Cook wandelt het podium op, groet de joelende menigte en maant ze tot stilte. Op een tafel staat een apparaat waar hij direct naar toe loopt. “Dit is de iPad Air 2”, trapt hij af. “6,1 millimeter dun, voozien van de nieuwe A8X processor en de nieuwe iSight camera.” De nieuwe functies komen kort aan bod, daarna verschijnen de prijzen in beeld. “Vanaf morgen te bestellen!” roept Cook, terwijl hij het podium afloopt en de lichten aan gaan. Iemand roept ‘woohoo!’, een aarzelend applaus klinkt. In een paar minuten is de boel gepiept, de iPad Air 2 is een feit.
Zo’n keynote kan ook binnen 4,5 minuten
Want een persconferentie van een tech-fabrikant is niet zozeer een productpresentatie, maar vooral ook een verkooppraatje. Dat geldt zeker niet alleen voor Apple, hoor. Samsung trekt een keur aan celebs van C-klasse het podium op om de boel op te leuken. Google deed vroeger nog wel eens iets met skydivers en BMX-ers. Bij Microsoft maakte voorheen Steve Ballmer iedereen in het publiek bang door uit zijn vel te springen. Bij Apple gaan ze maar door hoe amazing, magical, stunning en unbelievable alles is. Geef ze eens ongelijk. Het podium is van hun, het is hun verkooppraatje.
Woohoo!
– Die ene mafkees in het publiek
Dus mocht je de presentatie terug willen zien, check bovenstaande korte versie. Je mist helemaal niets. Bedenk er zelf maar bij dat het ‘stunning‘ is, dat Android zuigt en dat er iemand om de halve minuut ‘woohoo!’ roept. Voor de volledige, bijna anderhalf uur durende ervaring, kun je ook de hele Keynote even terugkijken op de site van Apple.
(Beeld: Apple)