Als ik zeg ’think different’, dan roepen jullie in koor: “Apple!”. ‘Inside’ wordt al sinds jaar en dag vooraf gegaan door ‘Intel’ en ‘let’s make things better’ hoorde bij Philips als kaas op een kapsalon. Een bedrijfsmotto gevangen in een goede slogan kan veel zeggen over een bedrijf en is tegelijkertijd herkenbaar. Tijd voor een spelletje.
Het is tenslotte komkommertijd. Apple en Samsung hebben de strijdbijl in de rechtszaal begraven, de iPhone 6 is er nog steeds niet en de techwereld bereidt zich voor op de IFA in Berlijn. Kunnen we jullie mooi even lastig vallen met een suffe quiz over bedrijfsslogans uit de techwereld. Weet jij welk merk bij welke slogan hoort? Het antwoord zie je door op de link onder de slogan te klikken. Speel nu en win helemaal geen reet.
‘BE MOVED’
Heel eerlijk, hun vorige slogan ‘make.believe’ vonden we maar niets. Dat klonk toch een beetje alsof ze je gebakken lucht probeerden te verkopen. Terwijl dit bedrijf toffe dingen maakt. Een belangrijk product van de fabrikant kluistert ons gemakkelijk een avond (en nacht) aan de bank. BE MOVED moet je in dat geval dan ook figuurlijk nemen. Dan kun je het wel in ALL CAPS zetten, wij komen niet van die bank af, verdomme.
Enig idee? Klik hier voor hun prachtige website.
‘Inspire the world, create the future’
Een bedrijfsmotto moet niet gaan over wat je als bedrijf bent, maar over waar je als bedrijf naar toe wilt. Maar deze techgigant lijkt toch maar weinig vorderingen te maken op dat gebied. Het enige wat ze af kunnen strepen van hun lijstje is ’the world’, want er is geen gebied op aarde en geen productgroep te vinden waar ze géén flink stuk marktaandeel weten te pakken.
Wie? Check het hier.
‘A better life, a better world’
Ugh, kan het nog algemener? Met zo’n slogan spring je er nooit echt uit. Toegegeven, hun vorige slogan ‘ideas for life’ was minstens zo nietszeggend, maar na een aantal jaren deed dat tenminste nog een belletje rinkelen. Dit is dertien-in-een-dozijn werk. Niemand kijkt hier van op, zo haal je geen voorpagina’s ongeacht welke hippe BN-er je er aan vast plakt. Misschien is dat ook wel een beetje typerend voor hun brede scala aan producten, nu ik er over nadenk.
Waar gaat het over? Deze techfabrikant!
‘Innovation and you’
Vroeger een grootheid op het gebied van consumentenelektronica, maar nu steeds verder uit ons gezichtsveld verdwenen. Met een nieuw logo, dat eigenlijk een oud logo is en een nieuwe slogan die een stuk minder bellen doet rinkelen dan hun oude, lijken ze daar alles aan te doen. Komt nog eens bij dat ze steeds meer leuke productgroepen afstoten, en blijven zitten met epileerapparaten en gezichtsbruiners. ‘Innovation and you’ klinkt gewoon niet juist, voor een bedrijf dat eens zo verlicht was.
Waar hebben we het over? Hier over.
‘In search of incredible’
Deze slogan zou net zo belegen kunnen zijn als die hier boven, ware het niet dat deze fabrikant ook daadwerkelijk laat zien op zoek te zijn naar ‘ongelovelijk’. Grammaticale correctheid van de slogan even terzijde, dit bedrijf schroomt een krankzinnig experiment of twee niet en presenteert aan de lopende band de meest exotische combinaties van verschillende producten. Of ze ‘incredible’ al gevonden hebben, is niet helemaal duidelijk. Maar blijf alsjeblieft zoeken, want de resultaten zijn soms behoorlijk tof.
Van wie is deze zoektocht? Check het hier
‘This is Why’
Als je een klein kind vraagt waarom hij de inhoud van de plantenbak in zijn mond heeft gepropt, krijg je waarschijnlijk het bijdehante antwoord ‘Daarom’. Ooit wist deze fabrikant ons tv’s te verkopen met een extra kleurenpixel. Inmiddels zijn ze een beetje naar de achtergrond verdwenen en komen ze vooral nog in het nieuws als Apple onderdelen van ze wil afnemen voor de iPhone, of als ze een koelkast in een bus hebben geplaatst. Waarom? Nou, gewoon. Daarom.
Welke fabrikant antwoordt als een kleuter met tuinaarde in zijn mond? Deze!
‘Explore beyond limits’
Wie zou dit kunnen zijn? NASA? Space X? Een nieuwe film van Star Trek? Nee, nee en bijna goed. De tablets en smartphones van deze fabrikant lijken vooralsnog de grenzen van middelmatigheid te verkennen en op het gebied van laptops hebben ze niet een heel goede naam. Aan de andere kant hoef je bij het kopen van producten ook niet voorbij de grenzen van jouw bankrekening te gaan.
Over wie gaat het? Klik hier.
‘At the heart of the image’
Zelfs al weet je deze niet, dan kun je toch uitkomen op 50% kans dat je ‘m goed hebt. Gewoon even logisch nadenken. Welk bedrijf is nu zo gefocust (snap je ‘m? SNAP JE ‘M?!) op plaatjes, dat ze het woord letterlijk in hun bedrijfsslogan zetten? Dan kom je eigenlijk uit op twee grote namen. Als wij dan nog als hint geven dat het andere bedrijf ‘you can’ als slogan heeft, dan is dit natuurlijk een inkoppertje.
Even lachen allemaal: klik!
‘Make it possible’
Deze Chinese fabrikant is druk bezig zijn eigen wazige slogan waarheid te maken. Ze veroveren namelijk in rap tempo de markt voor consumentenelektronica, terwijl ze ondertussen ook nog op zakelijk en industrieel gebied een flinke vinger in de pap hebben. Dat vinden we allemaal eng, want de Chinezen zijn de nieuwe Russen en dus duikt er af en toe het bericht op dat ze ons allemaal afluisteren. Als ze dat zouden doen, dan hadden ze inmiddels wel door gehad dat we de bedrijfsnaam gewoon echt niet lekker kunnen uitspreken. Hoe je het ook zegt, het bekt gewoon niet lekker.
Tong in de knoop leggen, op deze website.
‘It’s all possible’
We weten het niet met deze fabrikant hoor. Ten eerste leken ze even te zijn vergeten dat hun concurrent, die hier boven staat, ongeveer dezelfde slogan had. Maar dan iets eerder. En dat terwijl ze al beschikten over een slogan die iedereen direct herkende. De producten van dit bedrijf geven dezelfde gemengde gevoelens. Het ene moment willen we ze een dikke, nerdige knuffel geven omdat ze ons – de geeks en nerds – helemaal lijken te begrijpen. Het andere moment zitten ze weer om de tafel met de designers van Hello Kitty, of staan ze in de studio met het Weens jongenskoor. Van extreem cool tot tenenkrommend fout. It’s all possible, met dit bedrijf.
Welk bedrijf dan? Check het antwoord hier.
‘Be a hero’
Bij elk ander bedrijf zou ‘wees een held’ ronduit knullig en overdreven klinken. Maar niet hier. De producten van deze fabrikant inspireren mensen dagelijks tot heldhaftige daden. En het mooie is nog dat, ook weer dankzij dit bedrijf, iedereen er van mee kan genieten. Alhoewel een goede toevoeging zou zijn: “…but don’t be a retard”. Ik bedoel… mensen springen met deze producten van de daken. Letterlijk.
Van wie moet je een held zijn? Van hullie!