Site pictogram Draadbreuk.nl

Veel of weinig? Nederland koopt 12.500 smartwatches in een kwartaal

Smartwatch Sony 3

De smartwatch markt zit in de lift. ’s Lands bekendste retail-onderzoeksbureau GfK heeft geteld, gewikt en gewogen en de uitkomst is dat in het derde kwartaal het aantal aankopen van smartwatches 115% gegroeid is. Hoeveel is dat in normale-mensen-cijfers? Een schamele 12.500 smartwatches.

Dat is niet gek veel. Om het even in perspectief te zetten: stel je het voetbalstadion van NEC in Nijmegen, of van PEC Zwolle eens voor. Als dat een avondje vol zit, dan zijn dat net zoveel mensen als er in de afgelopen drie maanden een smartwatch gekocht hebben. En dan tellen we de frietboer en de steward die vermanend zegt dat je niet met kauwgom naar de grensrechter mag gooien nog niet eens mee.

Alleen voor BN-ers en journalisten

De schamele buit moet ook nog eens verdeeld worden over een flink aantal partijen. Niet alleen Samsung en Apple doen mee, Pebble is ook een relatief grote speler. En vergeet de andere niet: Sony, Huawei, MotorolaAlcatel.
Komt nog eens bij dat ik werkelijk niemand ken die serieus en vrijwillig met een smartwatch rondloopt. De enigen in mijn directe omgeving zijn techjouralisten die van hun baas zo’n ding om moeten voor een leuk stukkie. Of BN-ers die gewillig naar een Samsung-feestje komen om daar in de VIP-lounge een halve cocktail weg te nippen om na tien minuten met een goodiebag vol smartwatches weer huiswaarts te keren (Check ons instagram-account maar als je het niet gelooft). Zouden die door GfK zijn meegeteld?

 

Hier zijn geen BN’ers. We gaan weer weg. #gears2

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Draadbreuk.nl (@draadbreuk)

 

12.500 smartwatches? Best veel

Maar aan de andere kant is het eigenlijk best veel. Die 12.500 mensen die een smartwatch gekocht hebben, investeren daarmee in onze toekomst. En met ‘ons’ bedoel ik de mensen die nu echt even geen zin hebben om een paar honderd euro te betalen voor een gadget waar je nog verdomd weinig mee kunt. In ieder geval niets wat je niet net zo gemakkelijk op je smartphone kunt doen.

Dat die smartwatch ooit van de grond komt, daar bestaat geen twijfel over. Al is het maar omdat elektronicafabrikanten snakken naar een nieuwe productgroep waar ze weer eens ouderwets bakken met geld mee kunnen binnen harken. Maar ook omdat de technologie steeds beter en kleiner wordt, waardoor smartwatches steeds beter worden uitgerust. Maar vooral omdat er de afgelopen drie maanden weer 12.500 mensen bij zijn gekomen die een smartwatch gaan gebruiken, en daarmee ontdekken wat wel en niet werkt.

Hulde aan de smartwatch-pioniers

Samsung’s Trololo-watch. Met camera omdat…heuh…daarom.

Dat is belangrijk, want het is de enige manier waarop de smartwatch-wereld verder kan komen. Er moeten gebruikers zijn, die stemmen met hun appstore-downloads, zodat er ontwikkelaars zijn die betere software kunnen maken wat fabrikanten aanspoort nieuwe hardware te leveren. Dat lukt niet zomaar in een keer. Over een paar jaar kijken we naar de huidige Apple Watch zoals we nu naar een vaste telefoon kijken. Mooi voorbeeld is Samsung, die nog maar twee jaar terug hun eerste Galaxy Gear lanceerde. Bij totaal gebrek aan enig idee wat ze ermee moesten, had de Koreaanse technologiefabrikant maar een cameraatje in het horlogebandje gebouwd. Werkelijk niemand wist waarom.

Samsung heeft geleerd. Die camera zagen we al in de eerste opvolger niet meer terug. En inmiddels oogst het voorzichtige lof met hun Samsung Gear S2, met het in eigen huis ontwikkelde Tizen besturingssysteem. Is het goed genoeg? Waarschijnlijk nog niet. Maar de enige manier om dat zeker te weten is door goed te luisteren naar het gemopper, gekanker en gevloek van de 12,500 kersverse en binnenkort gedesillusioneerde smartwatch-pioniers die ons land rijk is.

Namens Draadbreuk: bedankt.

Mobiele versie afsluiten