Site pictogram Draadbreuk.nl

Vijf nieuwe feiten over de Apple Watch

We wisten hoe hij er uit zag en dat hij nog niet te koop was. Maar veel meer konden we niet zeggen over de Apple Watch. Vandaag heeft Apple de ‘sdk’ online gezet met een handleiding voor app-ontwikkelaars die voor de Watch aan de slag willen. En daaruit zijn de volgende zaken af te leiden:

1: Apps werken op drie verschillende manieren

Los van de ‘normale’, uitgebreide WatchKit-apps die ontwikkelaars gaan maken, kun je apps op nog twee andere manieren tegenkomen op je klokkie. Zo zijn er ook Glances, een beknopte weergave van relevante informatie in je app. Je kunt op je Apple Watch scrollen door deze Glances om zo een idee te krijgen van wat er allemaal aan de hand is. Ze geven alleen informatie, je kunt er verder niets mee. Zodra je op een ‘glance’ drukt, ga je naar de bijbehorende uitgebreide app. Tot slot zijn er nog notificaties, die Apple de term ‘Actionable Notifications’ heeft meegegeven. Die naam verklapt al een beetje dat er knoppen in kunnen zitten waar je op kunt drukken. En dat er dan ook iets gebeurt.

Het startscherm, een glance en een notificatie. Zo ziet dat er uit.

2: Short looks en long looks

Bij notificaties wordt onderscheid gemaakt tussen ‘short look’ en ‘long look’. Deze notificaties verschijnen vanzelf in beeld zodra jij je pols omhoog doet om op je Apple Watch te kijken. De ‘short look’ geeft in een oogopslag aan de hand van een icoontje of met een enkel woord aan wat je mist. Zodra je jouw pols naar beneden doet, is de notificatie verdwenen. Blijf je kijken (of druk je er op) dan verandert de notificatie in een ‘long look’ format met een kleiner icoon, meer informatie en de mogelijkheid om direct actie te ondernemen.

3: De resolutie van het scherm

Tijdens de lancering was al bekend dat hij er in twee maatjes zou komen, nu weten we in ieder geval ook hoeveel pixels er op die twee beeldschermen zitten. In de documentatie voor de ontwikkelaars staat dat de kleinere, 38 millimeter variant een ‘retina’ resolutie heeft van 340 x 272 pixels. De grotere, 42 millimeter variant mag het doen met 390 x 312 pixels. Ook dat noemen we gewoon ‘retina’.

4: Geen iPhone? Geen Apple Watch

De telefoon doet al het rekenwerk dankzij Apple WatchKit. Via Bluetooth staat die in verbinding met de Apple Watch. Zodra jij iets doet met de Watch, vraagt die aan je telefoon wat er moet gebeuren. Die vogelt dat in je broekzak uit, stuurt het antwoord terug en je Apple Watch doet vervolgens wat jij wilt. Dat betekent dat Watch-apps dus altijd extensies zijn van (bestaande) iPhone-apps. En dat de Apple Watch zelf een oliedom apparaat is dat niets kan.

5: Geen Uitbuiken! op de Apple Watch

Een beeldscherm om je pols, dat vraagt om minimaal één keer Uitbuiken. Maar dan heb je dus dikke pech. In principe kunnen Apple Watch-apps geen video’s afspelen. Wat wel mogelijk is, is dat ontwikkelaars een serie afbeeldingen achter elkaar plaatsen en die geanimeerd weer kunnen geven. Dus tenzij we Uitbuiken ook als animated .gif online zetten, komt het er nooit van.

Ondertussen is er ook nog heel veel wat we niet weten over de Apple Watch. Bijvoorbeeld de exacte datum waarop jij voor Apple Store kunt gaan liggen. De laatste geruchten spreken over de het tweede kwartaal van 2015, hopelijk wordt dat snel wat duidelijker.

Mobiele versie afsluiten