Site icoon Draadbreuk.nl

Opvouwbare smartphones: breekt de trend in 2025 eindelijk écht door?

In 2019 was het nog een vreemde eend in de bijt. Een futuristisch speeltje voor techjournalisten en early adopters met een flinke portemonnee: de opvouwbare smartphone. De eerste modellen – zoals de originele Samsung Galaxy Fold – waren meer een statement dan een praktisch toestel. Ze voelden kwetsbaar, waren peperduur en vertoonden kinderziektes die je bij reguliere smartphones al jaren niet meer zag. Toch, zes jaar later, lijkt het kantelpunt nabij.

In 2025 worden opvouwbare smartphones niet langer alleen gekocht door gadgetfans of CEO’s die indruk willen maken in de boardroom. Dankzij prijsdalingen, technologische verfijning en een breder aanbod lijkt de foldable bezig aan een opmars naar de massa. Maar: is dat ook écht zo? Is 2025 het jaar waarin vouwbare telefoons mainstream worden – of blijven ze een dure luxe in een krappe consumentenmarkt? In dit artikel onderzoeken we de stand van zaken rond foldables anno 2025, en zetten we alle voor- en nadelen, trends en modellen op een rij.

Van gimmick naar volwassen product: een korte geschiedenis van de foldable

De geschiedenis van de opvouwbare smartphone begon met veel bombarie. Toen Samsung de Galaxy Fold aankondigde, leek het alsof de toekomst zich voor onze ogen ontvouwde – letterlijk. Een telefoon die kon transformeren in een tablet: het klonk als sciencefiction. Maar wie zich de eerste reviews herinnert, weet dat de werkelijkheid weerbarstig was. Schermen braken, vouwen waren hinderlijk zichtbaar, en software was vaak niet geoptimaliseerd voor het grotere schermformaat.

Lekker vouwon, Frits.

Toch schuilt er achter elk mislukkingsexperiment een leercurve. Samsung zette door. Motorola bracht een nostalgische reïncarnatie van de Razr uit in vouwbaar jasje. Huawei, Xiaomi en later ook Google doken op de trend. Fabrikanten leerden van hun fouten. Ze investeerden in sterkere scharnieren, flexibele ultradunne glaslagen, waterdichtheid en vooral: software die het grotere scherm daadwerkelijk benut.

Inmiddels zijn we bij de zesde generatie foldables aanbeland. En die lijken, op veel vlakken, volwassen.


De stand van zaken in 2025: wie zijn de spelers?

Waar vouwbare smartphones in 2020 nog goed waren voor minder dan 1% van de totale markt, ligt dat percentage in 2025 naar schatting rond de 6 à 7%. Volgens cijfers van marktanalisten zoals IDC en Counterpoint groeit het segment jaarlijks met dubbele cijfers. Dat is deels te danken aan de verbeterde hardware, maar vooral aan een verbreding van het aanbod.

Dit zijn de belangrijkste spelers op de foldable-markt in 2025:

Wat opvalt: de prijzen zijn niet meer onbetaalbaar. Waar je in 2020 nog 2000 euro kwijt was aan een foldable, koop je anno 2025 een instapmodel voor minder dan 900 euro. Daarmee komt de technologie binnen bereik van een breder publiek.


Waarom zou je een opvouwbare telefoon willen?

Laten we eerlijk zijn: veel mensen vragen zich af waarom je in vredesnaam een telefoon zou willen die je kunt dichtklappen. Wat voegt het toe?

De belangrijkste voordelen:

Maar er zijn ook nadelen:

Toch wegen deze nadelen voor een groeiend aantal gebruikers niet meer op tegen de voordelen.


Welke modellen vallen op in 2025?

Een greep uit het aanbod van dit jaar:

Voor elk gebruikstype – van power user tot lifestyle-lover – is inmiddels een vouwbare optie beschikbaar.

Wie gebruikt foldables in 2025?

De doelgroep voor foldables wordt breder. Waar het in 2020 vooral techjournalisten, influencers en zakelijke gebruikers waren, zien we nu ook:

Toch blijft het voorlopig een niche in de markt. Dat heeft deels te maken met prijs, maar ook met gewoontes: veel mensen zijn simpelweg gewend aan het candybar-model van een standaard smartphone.


Wat moet er nog gebeuren voor een echte doorbraak?

De grote vraag blijft: wanneer wordt de foldable écht mainstream? Drie factoren zijn daarbij doorslaggevend:

  1. Prijsdaling: Als foldables onder de 700 euro komen, wordt de keuze tussen een reguliere telefoon en een foldable ineens veel logischer.
  2. Duurzaamheid: Consumenten willen geen toestel dat na twee jaar ‘lam’ is. Garantie op scharnieren, IP-certificering en valbestendigheid zijn cruciaal.
  3. Batterijduur: Veel foldables hebben (nog) moeite om twee schermen én AI-functionaliteit langdurig van stroom te voorzien.

Fabrikanten zijn zich daarvan bewust. De innovaties gaan snel, en 2025 is mogelijk het eerste jaar waarin de balans doorslaat. Als de massaconsument eenmaal merkt dat foldables niet alleen cool zijn, maar ook betrouwbaar en betaalbaar, kan het hard gaan.


Conclusie: hype voorbij, nu volgt het echte werk

De foldable is geen gimmick meer. Het is een volwassen productcategorie geworden, met serieuze functionaliteit, diverse modellen en een duidelijke plek in de markt. 2025 is misschien nog niet het jaar waarin iedereen met een vouwbare telefoon rondloopt, maar het is wél het jaar waarin niemand ze nog raar vindt.

De hype is voorbij. Nu komt de echte strijd: om duurzaamheid, gebruiksgemak en overtuigingskracht. En die strijd gaan fabrikanten de komende jaren vol aan.

Mobiele versie afsluiten