Site pictogram Draadbreuk.nl

Stelling: “Gratis games op Android worden steeds gieriger”

Mobiele telefoons zijn de nieuwe gameconsoles. Ze worden steeds krachtiger, je hebt ze altijd bij je en de games worden steeds toffer. Maar de ontwikkelaars die zulke toffe games maken, kunnen niet leven van kraanwater alleen. Ze willen geld voor hun noeste arbeid. Terecht.

Deze week werd bekend dat de maker van de onwijs populaire en bloed-irritante game Flappy Bird zo’n $50.000 binnen harkt. Per dag, welteverstaan. Hoe ze dat doen met een gratis spel? Door reclamebanners te laten zien voor het spel begint. Als daar maar genoeg mensen op klikken, gaat de kassa vanzelf rinkelen. Nu is Flappy Bird ongekend populair, dus dan rinkelt de kassa wel. Voor andere ontwikkelaars met minder gebruikers (en veel leukere games) gaat die vlieger niet op en moet er gezocht worden naar andere bronnen van inkomsten.

Je kunt er als ontwikkelaar voor kiezen om een verkoopprijs aan je app te hangen. Maar veel mensen verdommen het om een paar euro voor een spelletje uit te geven. Er is nog een andere manier, die steeds populairder lijkt te worden: in app purchases. Het spel is gratis, maar terwijl je speelt kun je op allerlei manieren grotemensengeld uitgeven om de speelervaring te verbeteren. Extra levels, betere wapens, snellere auto’s. Prima. Maar vaak verzanden online games daarmee in een spelletje ‘wie kan het meeste geld uitgeven’. En soms krijgen ontwikkelaars ook gewoon dollartekens in de ogen. Zoals EA met de mobiele versie van klassieker Dungeon Keeper. Voor simpele handelingen moet je wachten, soms wel een etmaal, tenzij je lapt. Het maakt het spel nagenoeg onspeelbaar. Zo komen we bij de stelling:

“Gratis games op Android worden steeds gieriger”

Wij houden van discussie, jullie ook. Dus laat maar horen, hoeveel geld zijn jullie al kwijt aan upgrades en updates? Welke spellen heb je voortijdig afgekapt, omdat je het gebedel zat was? Of geef jij gul en heb je liever zo’n systeem dan dat je een spelletje moet kopen?
Reageren mag hieronder in de comments! De leukste reacties zullen worden voorgedragen in het alom geprezen techprogramma Uitbuiken, aankomende maandag. Mocht je je ongebreidelde mening niet op internet durven te zetten? Een mailtje sturen mag ook.
Tot slot: ben je een Twitter-addict, dan geven we je ook daar een podium: reageer met de hashtag #stellingdraadbreuk

Mobiele versie afsluiten