Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Stelling: “Gratis games op Android worden steeds gieriger”

Dennis de Vries

Mobiele telefoons zijn de nieuwe gameconsoles. Ze worden steeds krachtiger, je hebt ze altijd bij je en de games worden steeds toffer. Maar de ontwikkelaars die zulke toffe games maken, kunnen niet leven van kraanwater alleen. Ze willen geld voor hun noeste arbeid. Terecht.

Deze week werd bekend dat de maker van de onwijs populaire en bloed-irritante game Flappy Bird zo’n $50.000 binnen harkt. Per dag, welteverstaan. Hoe ze dat doen met een gratis spel? Door reclamebanners te laten zien voor het spel begint. Als daar maar genoeg mensen op klikken, gaat de kassa vanzelf rinkelen. Nu is Flappy Bird ongekend populair, dus dan rinkelt de kassa wel. Voor andere ontwikkelaars met minder gebruikers (en veel leukere games) gaat die vlieger niet op en moet er gezocht worden naar andere bronnen van inkomsten.

Je kunt er als ontwikkelaar voor kiezen om een verkoopprijs aan je app te hangen. Maar veel mensen verdommen het om een paar euro voor een spelletje uit te geven. Er is nog een andere manier, die steeds populairder lijkt te worden: in app purchases. Het spel is gratis, maar terwijl je speelt kun je op allerlei manieren grotemensengeld uitgeven om de speelervaring te verbeteren. Extra levels, betere wapens, snellere auto’s. Prima. Maar vaak verzanden online games daarmee in een spelletje ‘wie kan het meeste geld uitgeven’. En soms krijgen ontwikkelaars ook gewoon dollartekens in de ogen. Zoals EA met de mobiele versie van klassieker Dungeon Keeper. Voor simpele handelingen moet je wachten, soms wel een etmaal, tenzij je lapt. Het maakt het spel nagenoeg onspeelbaar. Zo komen we bij de stelling:

“Gratis games op Android worden steeds gieriger”

Wij houden van discussie, jullie ook. Dus laat maar horen, hoeveel geld zijn jullie al kwijt aan upgrades en updates? Welke spellen heb je voortijdig afgekapt, omdat je het gebedel zat was? Of geef jij gul en heb je liever zo’n systeem dan dat je een spelletje moet kopen?
Reageren mag hieronder in de comments! De leukste reacties zullen worden voorgedragen in het alom geprezen techprogramma Uitbuiken, aankomende maandag. Mocht je je ongebreidelde mening niet op internet durven te zetten? Een mailtje sturen mag ook.
Tot slot: ben je een Twitter-addict, dan geven we je ook daar een podium: reageer met de hashtag #stellingdraadbreuk

Reacties

  1. KungFuPanda

    Ik heb totaal geen mening over de stelling, maar ik vond het filmpje wel HILARISCH!!!

  2. BlauweVogel

    Eens. Laatst moest ik voor een dikke zeepkist op Angry Birds Go wel €45(!) neertellen als ik hem zou willen hebben. Net alsof Rovio niet genoeg verdiend aan de merchandise, banners en app purchases op andere platformen.

    Persoonlijk vind ik het niet heel erg om te kijken naar in-game banners om het spel gratis te houden. Ik kan als gierige Hollander het alleen maar aanmoedigen om spellen gratis te houden d.m.v. banners. De in-game purchases vind ik inderdaad gieriger en vooral duurder worden, en dus wordt het verder gaan met een bepaalde game belemmert en haak ik af.

    • Dennis de Vries

      Dude….€45?! Komen ze dan ook daadwerkelijk een volledig gemonteerde race-zeepkist bij je thuisbrengen ofzo?!

  3. Vince

    100% eens. Ik vind het grote onzin dat ik geld moet betalen om een spelletje een beetje normaal te kunnen spelen. Bijvoorbeeld Candy Crush (of moet ik nu betalen om dit woord te gebruiken? :o) op dit spelletje moet ik gewoon een aantal dagen wachten totdat ik verder mag. Of ik mag de portemonnee opentrekken om verder te mogen spelen. Ik hoop niet dat ik zomenteen op mijn Playstation 3 Call of Duty zit te spelen en dat ik dan moet wachten, of dat ik voor bijvoorbeeld goede wapens gelijk mijn knip open mag trekken. Deze beweging moet stoppen, ik heb liever wat advertenties die ik negeer of weg mag kopen dan dit soort onzin!

  4. BroodjeKaas

    Geef de makers eens ongelijk! Banners zijn eenvoudig te omzeilen met adblockers (ik wist niet dat er in Flappy Bird advertenties zitten) en een aanschafprijs stoot veel mensen tegen de borst. Maar dan moeten de in-app aankopen (zeiden jullie taalpuristen nou ‘purchases’ 🙂 ?) wel betaalbaar zijn. €45 Euro voor de zeepkist van BlauweVogel is waanzinnig!

    • Dennis de Vries

      Pfff….na vorige week zijn we taalpurist af. Het maakt jullie tenslotte toch niet uit. 🙂

  5. BroodschappenDoen

    Waarom Android games? heeft apple dat dan niet?

    • Dave Zeegers

      Best een goede opmerking, bedoelen jullie niet mobiele games?

    • Dennis de Vries

      Ja. Ik bedoel inderdaad mobiele games. Excuus.

  6. koentje

    strond vervelend, denk dat de enige manier om voor android geld te verdienen is doordat google ook in nl prepaidtegoed gaat gebruiken zoals itunes. microtransacties zijn gewoon niet leuk en verpest de hele ervaring. op deze manier kunnen game makers wel geld vragen en komen er hopelijk ook meer goede games op android.

  7. stijn v brummelen

    Oneens, Als je in bijv een racespel moet sparen voor een auto, moet je dat lang doen. Wil je hem echter sneller, kan je hem kopen. Ik vind alleen dat ontwikkelaars de prijs van de auto dan niet omhoog moeten gooien. Als ze het mogelijk maken om iets sneller te bereiken is het prima, overdrijven kan ook, maar goed.

  8. Broodjegezond

    VOLLEDIG MEE EENS! zoals real racing, zogezegd “gratis”. de duurste auto betalen met je racecoins is echt gewoon onmogelijk. het wordt tijd dat ook kwaliteitgaming naar tablets komt, ik vind het ook zelf niet erg om hier wat meer voor te betalen.

    • Dennis de Vries

      Dan ben ik nieuwsgierig: wat versta jij onder ‘wat meer betalen’? Een aanschafprijs van 5 euro? Een tientje? Twee tientjes, is dat nog ok?

  9. Dave Zeegers

    Ik speel zelf geen games op mijn telefoon, maar dat beetje ervaring
    dat ik ermee heb klopt het zeer zeker. Aan de andere kant is het ook een
    balans die gevonden moet worden. Games die te veel geld vragen worden
    toch niet veel gespeeld, gratis games kunnen simpelweg niet gemaakt
    worden of nooit geupdate. Micropayments zijn leuk bedacht, klinken ideaal voor iedereen,
    maar komt uiteindelijk toch uit dat de klant uiteindelijke 60 euro
    betaald voor een spelletje dat hij nog geen 10 euro waard vond.

    Ik vind nog altijd het beste als je een systeem krijgt als de meeste apps
    in windows store, je mag een app proberen voor bepaalde tijd, of bij
    games is het misschien beter voor levels te kiezen en vervolgens betaal
    je een euro (of 2). Zo krijgt je een spel dat je leuk vindt en support je de ontwikkelaar.

    Owja dan nog even dit: DAMN! Ik had hele Dungeon Keeper verhaal gemist, echt een klassieker die ik wilde spelen, bedankt EA voor het kapotmaken van alles wat mooi was.

    • Dennis de Vries

      Dat is ook een veel geziene ‘in app purchase’ inderdaad. Een spel heeft vier werelden. Wereld één kun je onbeperkt spelen, de overige drie kun je kopen voor een euro (of twee) per stuk. Schrikt een stuk minder af dan een aankoopbedrag van 6 euro, mensen kunnen gratis proeven en als ze het tof vinden, kopen ze de rest.

  10. BroodschappenDoen

    Ik heb er niet zo’n erg groot probleem mee, eigenlijk komt dat ook puur omdat ik niet echt veel game op mijn mobiel.. daar heb ik een game pc voor 🙂

  11. Olivier

    Ja, ben het er helemaal mee eens.
    Het is tegenwoordig of betalen of eeuwig moeten wachten of niet betalen en niks meer kunnen. Gevolg is dat ik dit soort spelletjes ook weer heel snel verwijder.
    Ik vind betalen voor een app helemaal niet erg en dit doe ik ook veel te/heel vaak maar aan in app purchases heb in gewoon echt een hekel.
    Het aller ergste zijn games die je moet kopen en waar dan ook nog eens in app purchases inzitten.

  12. Max

    Ik vind betalen voor een game gewoon normaal, maar maximaal €5,- ongeveer. Voor Mario games op Android of iOS wil ik overigens wel een uitzondering maken

  13. Guido

    Helemaal mee eens, In sommige gevallen zijn in app purchases fijn. Je kan dan toch even een game proberen zonder dat je er bijvoorbeeld 5 euro voor hebt uitgegeven en je het dan toch niks vind. Als je het spel leuk vind dan schaf je het aan met een in app purchase. Ik vind EA met FIFA 14 een goed voorbeeld voor hoe het wel zou moeten met in app purchases. Zij laten je de game proberen en geven wat functies vrij zodat je het kan spelen en kan bekijken hoe het is. Ben je enthousiast dan koop je het spel in 1 keer voor ongeveer 4,50 euro. Je blijft waar je gebleven was maar kan nu meer dingen doen. Maar bij veel app ontwikkelaars gebeurt dit niet zo op deze manier en moet je bijvoorbeeld betalen voor diamanten, of andere dingen om bijvoorbeeld een productieproces te versnellen wat anders dagenlang zou duren. Zoals bijvoorbeeld ”Clash of Clans”. Je kan het spelen zonder geld uit te geven. Toch ben je al snel geneigd om toch een aanschaf te doen. Ik vind dat deze ontwikkelaars met dit soort gelijke spellen steeds gieriger worden en ben het daarom eens met de stelling. Op enige uitzondering na zoals bijvoorbeeld FIFA 14 van EA