Regisseur en producent Casey Neistat heeft onlangs samen met Matt Hackett (oud Tumblr- medewerker) een nieuw medium geïntroduceerd: Beme. Een nieuw social media platform die een eerlijker beeld van jezelf naar buiten brengt. De hamvraag: Is dat wel leuk?
Joepie, weer een nieuw sociaal netwerk!
Juist, social media: Iedere tiener, puber, student, young professional en zelfs opa en oma’s hebben het. Iedereen wordt vrienden met elkaar, jij volgt haar, zij geeft een like, en hij geeft weer een leuke reactie op je vakantie in #curaçao #zomer #2015 #zo #uit #eten. Door de hoogtepunten voel jij je bijna noodzakelijk om dezelfde soort berichten te posten. Het aanschouwen van iemand anders mooie leven, die het oh zó goed hebben, alleen vanuit je bureaustoel kan zelfs soms tot minachting van jezelf leiden. Want jij zit daar, nog net niet met je hand in je broek, te kijken naar hoe anderen wel een leuk leven leiden. En dus stuur je ook maar een berichtje: ‘Lekker thuis aan het chillen.’, terwijl je je eigenlijk te pletter verveelt.
Drink ik wel genoeg frappuccino’s met mijn vrienden in de Starbucks?
Een anti-social network is in sommige gevallen dus een betere bewoording. Vooral de jongere doelgroep is er goed in om een ‘superieur leven’ naar voren te brengen. Daarom zijn ze des te gevoeliger voor alles en iedereen wat er rondom hun verstuurde foto gebeurt. Een gemiddelde scholier vindt 90 likes op een nieuwe profielfoto belangrijker dan een goed cijfer voor wiskunde.
Hiermee bouwen we van ons, ongemerkt, een karikatuur op die niet overeen komt met de werkelijkheid. Beme, deels te vergelijken met iets als Snapchat alleen dan zonder foto’s, is een app die daar tegen in gaat. Beme wil een eerlijk beeld naar voren brengen van jou en doet dat op de volgende wijze:
Elke keer als je een filmpje de buitenwereld in slingert hou je de iPhone tegen iets aan wat de nabijheid sensor belemmerd. De nabijheid sensor van de iPhone zit trouwens naast je front-facing camera. Als die wordt belemmerd, bijv. door de iPhone dichtbij je t-shirtje te houden, dan geeft dat een signaaltje door naar de app en begint die automatisch met het maken van een korte video. Je moet tijdens de hele opname je iPhone op die positie vast houden anders stopt die met opnemen. Eenmaal klaar met de opname verstuurd Beme automatisch de video naar je volgers, zelf heb je vervolgens geen mogelijkheid om je opname te zien. (Nog niet duidelijk ,klik) Waarom nou die hele heisa, zou je denken…
Nou, als jij zelf de controle hebt in welke positie je een filmpje maakt resulteert dat ertoe dat je een te mooi beeld naar voren brengt (selfie-sticks). Beme laat het beeld zien wat jij echt meemaakt, een ongezout stukje video van vier seconden.
We bouwen ongemerkt een karikatuur op die niet overeen komt met de werkelijkheid
Omdat je video zoals hierboven staat beschreven automatisch verzonden wordt, heb je dus ook geen mogelijkheid om gekke retouches te doen. Zwoele filters, belachelijke kaders en al dat soort meuk om jezelf beter naar voren te laten komen is niet meer.
Ontvangen berichten kun je slechts een keer zien en reageren door middel van likes of comments in onmogelijk – een belangrijke inhaker om die strijd om populariteit te verminderen. De enige mogelijke manier om te reageren is door middel van een selfie te plaatsen. De videomaker kan alle selfies één keer zien, om zo emoties te peilen.
Is Beme leuk?
Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik kan het niet laten om een kleine hypothese te geven: iedereen op social media is inmiddels gewend om de super coole jij te zien die nooit iets treurigs te melden heeft. Je staat louter in mooi in overhemd op een bruisend feestje op Ibiza, de nieuwe baan bij Unilever is top, je nieuwe horloge was ontzettend duur en je mag een dikke leasebak uitkiezen van de baas. Wat een successen allemaal, ongehoord.
Juist, jij en ik zijn gewend om succesverhalen mee te pakken met dito foto’s. Misschien gaan wij het wel ontzettend saai vinden als we berichten lezen en video’s zien die zo authentiek zijn dat het ons verveeld omdat we andere standaarden gewend zijn. Maar het is wel echt – het is waar. Geen gefilter, gewoon de mens in alle lelijkheid. En dat is weleens fijn. Mensen gaan ten minste twee keer nadenken voordat ze weer een berichtje posten.
Waarom nu al populair?
Casey Neistat werkt al jaren aan de app Beme en heeft tegelijkertijd ook een YouTube kanaal geopend waar hij vlogs maakt over zijn dagelijkse leven in New-York en omstreken. Vanaf het begin tot nu toe zijn ook al die vlogs heel erg ‘waar’: deze man is gewoon heel erg zichzelf. Of probeert zichzelf te zijn.
Hij doet niet aan rare knotjes, gebaren en tattoos en daardoor is hij een van de grootste en bekendste YouTube vloggers, comments zijn louter positief. Hij is eigenlijk de verpersoonlijking van de app Beme. En toen hij dus die app lanceerde, wilde iedereen ‘m hebben. Een slim stukje personal marketing, me dunkt.
Toegift
Deze man, die niks te maken heeft met Beme, laat in een iets te overdreven vorm nog eens zien waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. Wat misschien wel een beetje komisch is dat die dit filmpje op Facebook heeft gezet, ach ja, de massa zit daar nou eenmaal.
Downloaden
Download Beme voor iOS – Gratis
Hebben jullie ook wel een last van het feit dat je je gedwongen voelt om altijd iets keks te posten? Laat het weten in de comments en laat mij weten wat je ervan vindt! Thanks 🙂