Samsung trekt de stekker uit ChatOn. Volgens de Koreaanse fabrikant is het te moeilijk om geld te verdienen met een berichtenapp, die op elke Galaxy telefoon staat voorgeïnstalleerd en ook beschikbaar was voor iOS, Windows Phone en Blackberry. ChatOn wordt binnenkort teruggetrokken uit verschillende markten, een exacte datum is nog niet bekend.
*** UPDATE 27-11-2014: Samsung spreekt het bericht dat ChatOn gaat stoppen nu toch tegen, aldus The Verge. “The recent rumors concerning ChatOn have been false, as ChatOn will continue to be offered to consumers worldwide.” Ach…hebben we het toch weer even over ChatOn gehad, toch? ***
Je zou het niet zeggen, maar bij Draadbreuk hebben we uren en uren aan ChatOn besteed. Niet zozeer op de site; jullie gebruiken het toch allemaal niet, dus waarom zouden we? ChatOn diende bij ons meer achter de schermen als uitstekend gespreksonderwerp. Niet alleen onderling speelde de fascinatie, ook Samsung-medewerkers kregen van ons regelmatig de vraag voorgelegd waarom het bedrijf bleef trekken aan het dode paard dat ChatOn was.
Meestal voerden we die discussie met Geert Mol. Hij werkt inmiddels niet meer bij Samsung en dat vinden wij jammer. Deze voormalige marketingtopman was namelijk altijd wel in voor een leuk praatje of quote. Hij was de man die stug volhield dat hij geen idee had dat de Samsung Galaxy S4 gelanceerd zou worden, terwijl we de contouren van het toestel in de binnenzak van zijn colbert konden zien. De man die vond dat de patentenoorlog bijna een filosofische discussie opriep. Dat laatste zei de beste man overigens aan de bar. Op persoonlijke titel. Tegelijkertijd was hij ook de man die zonder problemen zijn eigen smartphone uitleende, wanneer ik een videootje wilde schieten.
Uit de oude doos: een van onze ‘betere’ interviews met Geert Mol
Ooit ontdekte ik in zijn tablet dat hij een vergadering had omtrent ‘a new flagship’, toen ik langs een van de widgets op de 8 inch Note scrollde. Dat was zijn persoonlijke Note, die hij had om zelf de gebruikservaring van de gadget te kennen. Ik had gemakkelijk op ‘meer informatie’ kunnen drukken en daar het wereldnieuws mee kunnen halen. Heb ik niet gedaan. Noem me een slechte journalist, maar ik vind dat ik dan een stap te ver ga. Ik mocht Mol’s Note praktisch een uur gebruiken voor een video, terwijl hij zelf druk bezig was de rest van het techjournaille af te houden. Kortom, een sympathieke vent. Maar wel eentje met een plaat voor zijn kop. Hij bleef stug volhouden: Samsung ChatOn zou groot worden. Heel groot. Groter dan WhatsApp, groter dan iMessage – groter dan Barack Obama’s hotline naar Rusland.
Zelfs Samsung zelf niet
We stonden er elke keer weer van te kijken. Kwam er een nieuwe Samsung smartphone uit, stond het ronde oranje logootje van ChatOn ons weer aan te grijnzen vanuit het hoofdmenu. En elke keer weer moesten we concluderen dat om ons heen werkelijk niemand de app enige aandacht gunde. Sterker nog, als we onze contactenlijst lieten importeren in ChatOn dan bleken zelfs de Samsung-medewerkers waar we contact mee hadden zich niet aangemeld te hebben.
Maar in alle eerlijkheid is het ook best zonde. In de eerste plaats omdat ChatOn op sommige punten best interessant was. Bestanden van 1GB versturen of een groeps-appje aanmaken met maximaal 1001 mensen; de sky was the limit in ChatOn. Kort geleden ontstond er massahysterie over blauwe vinkjes in Whatsapp, maar ChatOn had al read receipts sinds 2011. En zo zaten er nog meer functies ingebouwd die het in potentie best interessant maakten.
Told you so!
Maar het meest jammere is nog wel dat dit nieuws eigenlijk net te laat komt. Geert Mol is ergens een andere carrière begonnen en dat betekent dat er geen bevredigend einde komt aan de oeverloze discussies die we met hem hadden over het wel of niet slagen van ChatOn. Nu blijven bij de eerstvolgende Samsung-presentatie zitten met een leeg gevoel en een knoop in de maag. Een onbevredigend einde aan een jarenlang twistpunt, terwijl alles wat we willen is om Geert Mol nog even de hand te schudden, gevolgd door een ‘told you so, told you so‘… en een welgemeend ‘succes bij je nieuwe job’