Site pictogram Draadbreuk.nl

Opinie: service wordt blikvanger in telefoonwereld

De telefoonwereld ligt de afgelopen jaren behoorlijk op zijn gat. Van schermgrootte tot specificaties, bijna alle grote fabrikanten doen hetzelfde. De keuze voor een smartphone hangt daardoor vooral af van randzaken, zoals extra diensten en imago. Daar lijkt nu een derde punt bij te komen: service.

Zeg eens eerlijk, wanneer viel je voor het laatst echt om van verbazing na het zien van benchmarkresultaten van nieuwe Android-smartphones? Wanneer heb je voor het laatst een specifiek toestel gekozen omdat de specs zo enorm veel beter waren? Ik kan me niet voorstellen dat het in de afgelopen twee á drie jaar is gebeurd. Om alle recente telefoons eenheidsworsten te noemen gaat wat ver, maar de vernieuwing is er al tijden uit. Zeker als het gaat om zaken als rekenkracht en werkgeheugen. Leuk, zo’n Octa core-processor, maar van Teletekst-app tot nieuwe mobiele game – ik merk het verschil niet meer.

Voorheen werd nog weleens het verschil gemaakt met het formaat van een telefoon, sprong ineens een fabrikant uit de band met een joekel van een ding. Tegenwoordig vinden we iets meer dan vijf inch heel normaal en komt overal dezelfde schermgrootte uit de fabriek rollen. Ook de schillen die om Android gevouwen worden, zijn door de bank genomen identiek. Bij de lancering van elke nieuwe high-end telefoon schreeuwen fabrikanten het uit hoe veel beter, strakker en sneller TouchWiz/Sense/LG UI is geworden, maar veel verder dan een nieuwe set icoontjes en wat onzinnige functies komen ze niet.

 

Leuk, zo’n Octa core-processor, maar van Teletekst-app tot nieuwe mobiele game – ik merk het verschil niet meer.

 

Natuurlijk, er zijn nog wel een aantal punten die het verschil zouden kunnen maken. De camera bijvoorbeeld, al kan ik me daar met alle filters die we tegenwoordig over foto’s kwakken niet echt druk meer over maken. De prijs is ook zoiets – af en toe komt er een fabrikant om de hoek die voor een belachelijk laag bedrag een toestel met uitstekende specs op de markt brengt (OnePlus One, om een dwarsstraat te noemen), maar zeker bij de grote jongens is het verschil te verwaarlozen. Het enige qua hardware waar nog écht onderscheid in gemaakt zou kunnen worden is de accu. De eerste fabrikant die met een smartphone komt die het een week uithoudt, heeft mijn zegen. Maar voor dat zover is…

Extra diensten & marketing

Tot er accu’s zijn die het een week volhouden, maken we een keuze op basis van twee dingen: extra diensten en imago. Om met het eerste punt te beginnen, zou ik me goed kunnen voorstellen dat PS4-gamers voor Sony kiezen vanwege de mogelijkheden om games op telefoons en tablets te spelen. Of dat je voor een bepaalde smartphone kiest omdat er een toffe deal met Spotify of Netflix bij zit (al wordt dit vaak geregeld vanuit de provider, ipv de fabrikant).

 

HTC strooit met munten om zich officiële partner van de Champions League te mogen noemen

 

Imago is misschien nog wel belangrijker. Samsung trekt na de lancering van de Galaxy S-nogwat steevast de portemonnee om alle abri’s in de binnenstad te claimen, terwijl HTC met munten strooit om zich officiële partner van de Champions Leage te mogen noemen. Om over alle gekke virale acties nog maar te zwijgen. Zieltjes winnen door als merk iets uit te stralen, “aanwezig” te zijn en een hip imago te claimen. Het lullige is dat het zorgvuldig opgebouwde imago en merkbeleving als sneeuw voor de zon verdwijnt als je gloednieuwe telefoon het binnen een paar dagen begeeft…

Service wordt de nieuwe heilige graal

Hoewel het jaren geleden is, kan ik er nog boos om worden. Mijn Nokia 3210 was nog geen drie weken oud toen ik mijn been stootte terwijl mijn telefoon in m’n broekzak zat. Direct een barst in dat arme ding. Was gelukkig alleen het frontje, maar toen ik bij de telecomwinkel aankwam kon ik fluiten naar vervanging – ondanks de veel te dure verzekering die ik had afgesloten (trap er niet in mensen).

Service was de afgelopen jaren niet iets wat bij veel fabrikanten in het woordenboek voor kwam. Bij schade werd direct naar de verkleurde vochtindicator gewezen en als je scherm aan diggelen lag dan was je niet voorzichtig genoeg geweest en kon je meer dan honderd euro aftikken voor reparatie.

 

Service was de afgelopen jaren niet iets wat bij veel fabrikanten in het woordenboek voor kwam.

 

Juist op dat punt, service dus, valt er voor fabrikanten veel te winnen en kan het onderscheid gemaakt worden. Op het MWC spraken we met KAZAM, een nieuwe fabrikant die in het woud van kleinere merken wil opvallen door probleemloos en bovenal kosteloos binnen een jaar een nieuw toestel aan te bieden als het scherm sneuvelt. Iets wat Google al deed in de VS, maar nog niet in Europa.

Sinds gisteren is HTC ook een service-offensief begonnen onder de noemer Uh-oh. Die dienst maakt het mogelijk om je One M9 binnen een jaar gratis om te ruilen bij waterschade of een gebroken scherm. Mocht je het toestel niet hebben vervangen, dan krijg je 100 dollar korting op de aanschaf van een volgend HTC-telefoon. Wel behoorlijk zonde dat deze dienst vooralsnog alleen in de Verenigde Staten gaat draaien. Wij Europeanen zijn nog gewoon de pineut als de M9 de grond aantikt.

Wij zijn de winnaar

Grote winnaar van deze hele lap tekst dat zijn wij, jij en ik. Zeker als nog veel meer fabrikanten in gaan zien dat service het verschil kan maken bij de keuze tussen nagenoeg identieke telefoons. Mocht het inderdaad zo zijn dat de Samsung’s, Sony’s en LG’s van deze wereld ook inhaken, dan voorspel ik zelfs dat service uiteindelijk een belangrijke factor gaat worden in reviews, vooral als de ontwikkeling op het gebied van hardware net zo saai blijft als de afgelopen jaren.

Mobiele versie afsluiten