De Xiaomi Mipad verkoopt belachelijk goed. Dat heeft Xiaomi zelf naar buiten gebracht. Een en ander valt te lezen op NUTech.nl. Spannend allemaal, maar de meer relevante vraag is: Hebben we ooit van dat merk gehoord?
Om maar direct antwoord te geven op de vraag uit de inleiding: als rechtgeaard tech- en gadgetjournalist heb ik natuurlijk best wel eens van deze Chinese fabrikant gehoord. Maar voor ons Hollanders is nieuws over Xiaomi niet per definitie heel interessant. Het merk maakt vooral producten die te koop zijn in China. En China ligt niet in Nederland, zoals we allemaal weten.
Xiaomi is een der velen budgetteers. Een beetje als Archos, maar dan anders. Gadgets als tablets en smartphones met dikke specs, voor weinig geld. De Xiaomi Mipad is daar een treffend voorbeeld van. Het heeft een 7,9 inch scherm, Tegra K1-processor en 2GB aan werkgeheugen. Foto’s schiet je met een 8 megapixelcamera en het zaakje draait op Android. Volgens BGR kun je het pareltje, dat in 3.59 minuten al vijftigduizend keer verkocht, voor omgerekend zo’n 200 euro oppikken.
Ander voorbeeld is de Xiaomi Mi3 smartphone. Deze telefoon heeft een 5 inch display met resolutie van 1920 x 1080 pixels, een 2.3 Ghz quad-core processor en 2GB RAM. Achterop zit een 13 megapixelcamera die in Full HD kan filmen. Prijs: omgerekend nog geen 177 euro. Aantal verkopen: al meer dan tien miljoen. Xiaomi is zelfs zo trots op deze cijfers dat ze onlangs een speciale gouden editie hebben uitgebracht.
De apparaten van Xiaomi zien er overigens allemaal erg mooi uit, met een belangrijke nuance: het design hebben ze niet zelf bedacht. Simpel gezegd: het merk kopieert zich de tievus. Wellicht is dat de reden dat in Europa en Amerika Xiaomi nog geen voet aan de grond heeft gekregen. CEO Lei Jun zegt overigens internationale uitbreiding te overwegen. Binnenkort dus een Xiaomi Mipad bij jou in de buurt.
Hamvraag: zou jij zo’n Chinese specstopper overwegen?