Site pictogram Draadbreuk.nl

’t Wereldje (61) met Taylor Geldwolf en digitale profeten!

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in ‘t Wereldje even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

5. OnePlus One maakt ’t Wereldje kapot

 

“Mosterdbankje, nieuw?”

 

Donkere wolken pakken zich samen boven Draadbreuks ’t Wereldje. Het kan zomaar zijn dat we binnenkort de stekker moeten trekken uit de rubriek die je momenteel voor je neus hebt en dat is allemaal te danken aan het Chinese smartphonemerk OnePlus. Dat verdient natuurlijk even wat uitleg. Kijk, ’t Wereldje wordt voor een groot gedeelte gevoed door de marketingboys van grote elektronicabedrijven. Je weet wel, van die paarse broeken, gestoken in sokken met een kek motiefje, die de hele dag op een mosterdbank met elkaar zitten te brainen over hoe ze nu weer geld uit je zak kunnen kloppen. Die maken er namelijk doorgaans een zooitje van.

Meestal wordt er een plan bedacht dat binnen de kortste keren keihard backfiret in het smoeltje van zo’n Radler-drinker. En dat vinden wij lachen en dus schrijven we erover. Iedereen een album van U2 door de strot duwen, enorme geknakte posters van de iPhone 6 Plus in hartje Berlijn hangen: het is wekelijks wel weer smullen geblazen. Hoe het kan dat die sjacheraars zo hard op hun bek kunnen gaan? Omdat de directies van grote bedrijven blijkbaar een rotsvast vertrouwen hebben in hun marketeers en er gerust miljoenen euro’s tegenaan gooien om zo’n breinscheetje te veranderen in een fail van epische proporties. En we weten allemaal: een mislukking wordt alleen maar mooier als hij meer geld kost. Maar er is een kentering zichtbaar. OnePlus maakte deze week het marketingbudget voor de One bekend. Hoeveel het heeft gekost om het apparaat, dat nu al zo’n half miljoen keer is verkocht, in de markt te zetten? Driehonderd euro. Inderdaad, dat is evenveel als een OnePlus One kost. Een paar facebook-ads en voor de rest mond-tot-mondreclame. Laten we in hemelsnaam hopen dat de Samsungs en Apples van deze wereld dit voorbeeld niet gaan volgen. Dan is er voor ons ook niks meer aan.

 

4. Humor: Samsung huurt Koreaanse rapper in

“Hallo, ben ik hier aan het juiste adres voor de opnames?”

 

Ja, het voorgaande bericht was even schrikken geblazen voor ons Draadbreukers, maar gelukkig is Samsung er altijd nog dat laat zien dat het allemaal niet zo’n vaart zal gaan lopen. Het bedrijf draagt graag uit dat het diversiteit hoog in het vaandel heeft staan en vond dat het weer eens tijd werd voor een video om dat duidelijk te maken. En dus ging er een opdracht en een flinke zak geld richting de marketingafdeling om daar eens iets moois van te maken. Hemel, wat zouden wij graag bij die brainstormsessie zijn geweest. Want hoe vertaal je het begrip diversiteit naar een goed filmpje? Dat je een goede werkplek bent voor vrouwen, mensen met een lichamelijke beperking en hippe vogels? Daar kun je namelijk alle kanten mee op.

We zien het al helemaal voor ons: een van de marketeers roept “waarom maken we geen liedje met een clip waar we de verschillende werknemers uitlichten?”, waarop de baas “dat moet gekker!” gilt. “Een animatiefilmpje meteen duidelijke uitleg en een beetje humor dan?” En de baas die weer kraait: “nee, dat kan nog véééél gekker!” We vermoeden dat er zo nog wel een paar keer heen en weer is gekaatst en welke redenaties er allemaal zijn geweest blijft natuurlijk gissen, maar het leverde dit filmpje op. Een Koreaanse rapper met de naam Mad Clown die in half onverstaanbaar Engels de mogelijkheden van werken bij Samsung berapt. Heerlijk!

 

3. Ga staken, Taylor Swift!

 

Aan de andere kant is het ook weer moeilijk boos blijven als je dit zo ziet.

 

Mooi verhaal onlangs op De Correspondent: waarom vuilnismannen eigenlijk meer geld moeten verdienen dan bankiers. De conclusie was simpel. Als vuilnismannen gaan staken, zit iedereen met een probleem en als bankiers dat doen verzinnen we wel even een manier om hun werk te omzeilen. Ik moest aan het artikel denken vanwege de fittie tussen Taylor Swift en Spotify. We hadden het er maandag al even over in Uitbuiken! en gisteren in de stelling, maar geen dag zonder nieuwe ontwikkelingen rond de zangeres en de muziekstreamdienst. Spotify beschuldigde namelijk de platenmaatschappij van Swift van niet alles uitbetalen, maar het label zelf zegt dat het de afgelopen twaalf maanden maar 400.000 euro heeft gekregen voor de muziek van de zangeres. “De feiten laten zien dat de muziekindustrie veel beter af was voordat Spotify aan land kwam. Over het afgelopen jaar komt de betaling van Spotify neer op minder dan 50.000 verkochte albums.” Was getekend, Scott Borchetta, eindbaas van het label Big Machine.

Swift verkocht in de eerste week van de release van haar nieuwe plaat 1989 1,9 miljoen exemplaren. Volgens hetzelfde rekensommetje van Borchetta zou dat neerkomen op 15,2 miljoen euro. Daar steekt die 400.000 euro natuurlijk een beetje schril bij af, maar toch: hoeveel geld moet je in hemelsnaam als artiest verdienen om een beetje tevreden te zijn? Duizenden muzikanten verdienen geen zak met hun songs, maar krijgen door de muziekstreamdienst de kans zich aan een grote publiek te presenteren. Swift presenteert zich met haar Spotify-kruistocht als een vertegenwoordiger van de rijke, luie muzikale elite waar het geld al constant door de brievenbus naar binnen spuit. Misschien moet ze maar eens gaan staken. Eens zien hoe lang het duurt voordat we haar vergeten zijn. Ze is namelijk geen vuilnisman.

 

2. Google verliest een miljoen in anderhalf uur

 

Nooit een goed teken als iemand zo kijkt tijdens je functioneringsgesprek

 

Je kunt in negentig minuten heel veel doen. Een voetbalwedstrijd spelen bijvoorbeeld, mits je de thee even overslaat. Een geniaal concept bedenken waar je rijk van wordt, een fles whisky leegzuipen om het te vieren en vervolgens vergeten wat je briljante plan ook alweer was. Een meisje in de kroeg versieren en het op een rennen zetten omdat haar vriend, die toevallig Badr Hari blijkt te heten, net van het toilet af komt. Of een miljoen euro verliezen. Dat laatste deed Google deze week. De zoekmachinegigant had een klein hikje in zijn advertentieplanning. Een heel technisch verhaal, maar het komt erop neer dat een aantal grote websites als Buzzfeed en Forbes geen banners op hun site hadden.

Nu kun je denken: lekker, eindelijk effe rust aan mijn kop in plaats van al die knipperlichten op de interwebs, maar Wired rekende uit dat dus het een duur foutje was en dat er waarschijnlijk bij Google iemand enorm tegen zijn komende functioneringsgesprek opkijkt. Mo money, mo problems, zei de bekende filosoof Notorious B.I.G. al eens, maar aan de andere kant betekent het natuurlijk ook dat Google normaliter alleen met AdSense al een miljoen dollar per anderhalf uur verdient. Daar kan Taylor Swift nog een puntje aan zuigen.

 

1. AOL betaalt digitale profeet vermogen voor, euh, wat eigenlijk?

 

Hopelijk voorspelt de digitale profeet Shingy niet de hippe kapsels van de toekomst…

 

En net als je denkt dat het niet gekker kan, publiceert The New Yorker een reportage over David Shing, Shingy voor intimi. Shingy heeft het kapsel waar Edward Scissorhands een puntje aan kan zuigen, de kledingstijl van Skrillex en een bril die zo van het hoofd van Napoleon Dynamite afgetrokken lijkt te zijn. En Shingy krijgt jaarlijks een bedrag met zes cijfers overgemaakt door de Amerikaanse internetgigant AOL. Wat hij daarvoor moet doen? Euh, dat weet niemand precies.

Shingy is namelijk ‘Digital Prophet’ bij het bedrijf. Hij vliegt de ene dag de wereld rond voor conferenties, de andere dag verandert hij het geurtje in het kantoor van CEO Tim Armstrong en tussendoor maakt hij een tekening voor marketingbaas Erika Nardini. Voor een bedrag van zes cijfers dus. Maar AOL spint er garen bij, want het bedrijf heeft sinds 2002 zijn abonnees van vijfentwintig miljoen naar tweeënhalf miljoen zien teruglopen. Ha, daar valt natuurlijk ook niet tegenop te voorspellen. Shingy is dus een handelaar in gebakken lucht, zoveel is wel duidelijk. Maar zolang het dit soort fantastische verhalen blijft opleveren, zeggen wij: lekker in dienst houden.

Fotocredits:

Clowntje: bateryman1970 via photopin cc
Biggie: Xurxo Martínez via photopin cc
Swifty: Eva Rinaldi Celebrity and Live Music Photographer via photopin cc

Mobiele versie afsluiten