Site pictogram Draadbreuk.nl

Facebook koopt WhatsApp voor $16 miljard

Wie dacht dat de internetbubble allang was geweest, heeft het mis. Facebook koopt WhatsApp. Nu is die overname gezien Facebook-messenger en de integratie van allerhande sociale media (kuch: Instagram) niet heel erg gek, maar het bedrag wat daar mee gemoeid is lijkt te grenzen aan idiotie. De aanschaf van berichtendienst WhatsApp kost 16 miljard dollar. Dat is ruim 11,5 miljard euro’s, ja. Je leest het goed.

Is dat niet een beetje veel? Nou, reken even mee. Er zijn 400 miljoen WhatsApp gebruikers. Die leveren de makers nu per persoon zo’n 30 dollar op. Ter vergelijking: Facebook betaalde voor Instagram omgerekend zo’n 25 dollar per gebruiker. Dat vonden wij al duur. WhatsApp heeft overigens ooit Blackberry Messenger de vergetelheid in beconcurreerd en dat succes betaalt zich nu uit. De berichtendienst is nu ongeveer vier keer zoveel waard als heel Blackberry. Voor één Whatsapp kun je tegenwoordig twee Nokia’s kopen. Tweemaal het complete bedrijf dus. Overigens heeft het kersverse miljardenbedrijf maar zo’n 50 medewerkers in dienst. Geen onaardig rendement dus.

Stukje sales en social media

Oke, hele kleine nuance. De heer WhatsApp krijgt niet opeens 16 miljard dollar op zijn girorekening overgemaakt. In eerste instantie krijgen de helden ‘maar’ 4 miljard. De rest van de doekoe-dolla’s is in Facebook-aandelen. 12 miljard in Facebook-stocks, dus. Keldert de beurs kan dat dus zo maar opeens een stuk minder zijn. Jan Koum, een van de makers en huidige CEO van WhatsApp, zal overigens in het bestuur van Facebook gaan zitten. Klaarblijkelijk weet de beste man wat van sales en social media. Ja, dat is een understatement.

Wij vroegen ons laatst in de kroeg af hoe zo’n gesprek gaat. “Ehh, wij willen WhatsApp kopen. 16 miljard. Deal?” Hoe kijk je als CEO? Serieus? Moet je lachen? Twijfel je? Of dans je gewoon keihard de polonaise? Wij zouden dat laatste doen. Ons V.O.F.’je is amper 24 uur oud, maar voor 16 miljard doen wij de boel vermoedelijk wel van de hand. Helemaal zeker doen we dat overigens nog niet.

WhatsApp: hoe nu verder?

Wat gaat er nu aan jouw favoriete berichtendienst veranderen? Helemaal niets, als we chef Jan Koum moeten geloven althans. De dienst blijft los van Facebook opereren en voor advertenties is nog altijd geen ruimte. De aankoopsom geeft ze ruimte om hun diensten nog beter te maken, zo zegt hij. Betekent dat een knappe Windows Phone-app? Of redden ze dat niet met een paar miljard?

Mobiele versie afsluiten