Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (104) met keiharde duiding, Adblock en doodgaan!

’t Wereldje (104) met keiharde duiding, Adblock en doodgaan!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Keihard duiden met Nu.nl-redacteuren

De picknick van Jeroen zou heel druk worden. Tenzij er niemand zou komen, natuurlijk.

De picknick van Jeroen zou heel druk worden. Tenzij er niemand zou komen, natuurlijk.

 

Bij Draadbreuk vinden we dat in ieder artikel een mening moet zitten. Immers, als jullie graag een beschouwend verhaaltje willen, gaan jullie wel naar een van al die talloze andere websites die elk nieuwsfeitje herkauwen totdat er niets meer dan pulp is overgebleven. En een beetje duiding in het leven kan natuurlijk geen kwaad. Daarbij: ergens iets van vinden is nog leuk ook! Voor ons dan, want menig promo-afdeling van elektronicamerken zit met samengeknepen billetjes als wij weer een artikel uitpoepen. Maar juist het feit dat men benieuwd is wat je mening is, zorgt ervoor dat je niet over een nacht ijs gaat, en dat zorgt weer voor betere verhalen en daar zijn jullie weer bij gebaat, kortom: een dikke vette vicieuze cirkel van je hieperdepiep!

We zijn overigens niet de enigen die er zo over denken, we hebben fijne medestanders in mensen als De Schel en Wokkie Wokstra. En ook NUtech’s Kraantje Pappie houdt van een lekker potje van je meningstra. Neem het nieuws over Picnic, de nieuwe online supermarkt die gratis gaat bezorgen. Wat vinden we daar nou precies van. Jeroen? “Lijkt me gedoemd tenzij het enorm hard aanslaat”, aldus Kraan op Twitter. Bam! Wat een keiharde vent is het toch ook. Benieuwd wat hij zei toen Google werd gelanceerd. Gedoemd, tenzij iedereen zou gaan gebruiken? En de iPhone? Gedoemd, tenzij iedereen ‘m zou willen hebben?

 

2. Eindelijk: dood is dood!

Een middagje Call Of Duty met Ger zou dit opleveren, waarschijnlijk.

Een middagje Call Of Duty met Ger zou dit opleveren, waarschijnlijk.

 

Er is de afgelopen tijd een realiteitsdrang door de entertainmentindustrie getrokken. Het begon eigenlijk met films. Christopher Nolan, die Batman uit de clowneske sferen trok en er een donkere actieheld van vlees en bloed van maakte. The Avengers, die ineens driedimensionale karakters kregen. In de muziek zie je het ook: weinig verbloemende teksten raken meer en meer in schwung, weg met de verbloeming! Recht voor zijn raap!

En nu is de gamewereld aan de beurt. Binnenkort komt Upsilon Circuit uit, een action-RPG met een wel heel realistische feature. Als je in de game doodgaat, ben je ook echt af. Permanent. Dan ben je klaar met het spel en kun je niet meer spelen. Toedeloe en verder met je leven. Nou, wij zijn benieuwd hoe verkrampt je daarvan gaat spelen, maar realistisch is het natuurlijk wel. In het echte leven sta je immers ook niet meer op als je doorzeefd bent met kogels – tenzij je 50 Cent bent, natuurlijk. We hopen echter niet dat die realiteitsgolf lang gaat aanhouden. Dat je een potje Football Manager wilt spelen en ieder ochtend in de kou langs de kant van het veld wordt verwacht.

 

1. Adblocker nu met advertenties!

Als Adblockers ook nog eens snaaks gesponsorde content zouden filteren, zou menig techblog er zo uitzien.

Als Adblockers ook nog eens snaaks gesponsorde content zouden filteren, zou menig techblog er zo uitzien.

Soms moet je nieuws even twee keer lezen om te beseffen dat het totaal van de pot gerukt is. Neem de berichtgeving rond Adblock Plus. De populaire advertentie-killer raakte in opspraak omdat het bedrijven liet betalen om hun advertenties toch door te laten. Het bedrijf werkt namelijk met een zogenaamde whitelist, waarop adverteerders staan met banners die niet zo héél irritant zijn en wel door mogen. Maar als je de portemonnee maar ver genoeg trekt, sta jij er met je knipperlicht ook op.

Allereerst: denk even na over het principe dat adblockers überhaupt advertenties doorlaten. Dat is net zoiets als een slagerij die adverteert dat het alle soorten vlees heeft, maar als je er bent toch geen speklapjes verkoopt. Of een allesreiniger die geen vet verwijdert. Sec gezien doen ze bewust hun werk niet goed. En waarom niet? Vanwege de centjes ja, maar ook vanwege de enorme kritiek die vanuit de mediawereld op de adblockers is neergedaald. Want als men geen advertenties op websites ziet, klikken ze er ook niet op en verdienen websites geen geld. En dus worden er rechtszaken aangespannen om de boel te verbieden. In Duitsland zei de rechter: hallo, gebruikers bepalen zelf wel of ze banners willen zien. En zo is het. Als ik iemand ’s ochtends alle advertenties uit de krant wil knippen voordat ik ‘m lees, dan is dat aan mij.

Het is het bekende verhaal: vooruitgang is eng en helemaal als het om geld gaat. Zegt iemand daar muziek downloaden? Ja, daar lijkt het wel een beetje op. Daar waren zo bezig met de boel verbieden, dat er niet werd gedacht aan alternatieven en de industrie bijna omdonderde. Trek daar nou eens lering uit en bedenk een advertentiesysteem dat wel werkt. Banners die onzichtbaar zijn voor blockers, goede advertorials, of zorg ervoor dat men reclame gewoon niet meer irritant vindt. Daar heeft iedereen wat aan.

 

Fotocredits:

Picknick-tafel: Morden Hall Park 23/10/12 – 02 via photopin (license)
Kerkhof: MOUNT JEROME IS AN INTERESTING PLACE TO VISIT [OLD VICTORIAN CEMETERY] REF-1080309 via photopin (license)