De feestdagen staan voor de deur en MediaMarkt geeft in een ronkend persberict alvast een inkijkje in de populairste cadeautrends van dit jaar. Technologie speelt een grote rol, met smartphones, laptops en huishoudelijke apparaten in de top 10 van meest gekochte producten tijdens Black Friday. Deze trend zet zich naar verwachting voort tijdens de kerstperiode.
“In december zien we een piek in de verkoop van premium televisies; meer dan 58% van de televisies worden verkocht in 55 inch of groter”, aldus Patrick van der Linden, Chief Commercial Officer Benelux van MediaMarkt. Ook audioproducten doen het goed, met name multiroom-geluidssystemen. Opvallend is de comeback van de digitale fotolijst.
Dankzij de mogelijkheid om via smartphones foto’s te delen, zijn deze lijstjes weer helemaal terug van weggeweest. “Een cadeau waarbij mensen iets met elkaar kunnen delen, scoort daarom goed onder de boom”, zegt Van der Linden.
Gaming blijft een klassieker onder de kerstboom, met de PlayStation 5 als absolute favoriet. Ook VR-brillen zijn in opkomst, met een groei van 31% ten opzichte van vorig jaar. Vooral jongvolwassenen zijn geïnteresseerd in deze immersieve technologie. Naast entertainment is er ook aandacht voor gezondheid. Wearables zoals smartwatches en fitness trackers winnen aan populariteit, gevoed door een toenemend bewustzijn rondom gezondheid en welzijn. Een nieuwkomer in deze categorie is de smart ring: een discreet alternatief voor de smartwatch.
MediaMarkt baseert deze trends op interne data en onderzoek van Motivaction naar het koopgedrag van Nederlanders tijdens Black Friday.