Een shot waar wijn in geschonken wordt met daaronder de tekst: ik ken mijn grenzen.
De bekendste smoes...

Tom Waes in hele goede reclame tegen rijden onder invloed

De Vlaamse publieke omroep VRT heeft samen met acteur Tom Waes en het creatieve bureau We Agency een nieuwe campagne gelanceerd tegen rijden onder invloed. Opvallend aan de campagne is de confronterende toon, waarbij dooddoeners als “ik drink er maar eentje” of “het is maar een klein eindje” worden gekoppeld aan foto’s van echte verkeersongelukken. Inclusief een wrak van een Porsche waar Tom Waes zogezegd in zat.

We delen niet zo snel -voor gratis- een reclamecampagne, maar dit is er eentje die belangrijk is én de moeite waard. Niet alleen omdat het onderwerp – rijden onder invloed – nog altijd actueel is, maar ook omdat deze campagne goed is gemaakt en meteen raakt. En dat in minder dan een minuut.

De boodschap is duidelijk: excuses helpen niet wanneer het misgaat. In de campagne zien we bekende smoesjes die mensen gebruiken om hun eigen roekeloos rijgedrag goed te praten. Wat begint als een luchtig zinnetje, eindigt in keiharde realiteit, letterlijk in beeld gebracht. De beelden – geen fictie, maar echte ongevallen – moeten volgens de makers de kijker wakker schudden.

Smoesje

Volgens Roel Welling, medeoprichter van We Agency en Wefilm, kwam het idee voort uit het inzicht dat mensen hun eigen gedrag vaak minimaliseren. “Iedereen die zo’n argument gebruikt, weet dat het een smoesje is,” schrijft hij op LinkedIn. Door dat mechanisme bloot te leggen, hoopt de campagne het gesprek over rijden onder invloed naar een eerlijker niveau te tillen.

Na eerdere campagnes met onder andere Pommelien Thijs kiest VRT dus opnieuw voor een bekende kop in combinatie met een keiharde boodschap. Of dat genoeg is om gedrag te veranderen, valt te bezien, maar de beelden zijn moeilijk te negeren. Onder meer dankzij dader Tom Waes.

Wat was er ook alweer gebeurd met Tom Waes?

Op 30 november 2024 raakte Tom Waes ernstig gewond bij een auto-ongeluk in de Kennedytunnel in Antwerpen: hij botste met zijn klassieke Porsche in een crash-absorber en werd uit het wrak bevrijd met ingeknipte dakconstructie, waarna hij meerdere fracturen opliep en in kritieke toestand opgenomen werd.

Later kwam aan het licht dat hij onder invloed van alcohol had gereden met een bloed-alcoholwaarde van 2,44 promille.

De campagne is te zien op televisie, online en sociale media en mikt op brede bewustwording, niet alleen onder jonge bestuurders.

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.