Einde van het jaar? Dan is het tijd voor een pijnlijk eerlijke blik op onszelf. Wat keken wij, jij en je buurvrouw de afgelopen twaalf maanden stiekem weg? De jaaroverzichten van YouTube zijn binnen en ze liegen er niet om: we hebben een voorliefde voor diepgaand drama én meezingers van eigen bodem.
Natuurlijk, we doen allemaal alsof we alleen maar complexe documentaires over de geschiedenis van de Postzegel bekijken. Maar de cijfers liegen niet. Als de anonimiteit van het internet toeslaat, klikt de Nederlander massaal op schurende journalistiek, keiharde confrontaties en, natuurlijk, op meedogenloze oorwormen.
De Triomf van het Trauma en de Toon
De grootste verrassing van 2025 zit niet in de muziek, maar in de maatschappij. Terwijl het nieuws draaide om geopolitieke spanningen en de nieuwe formatie (alweer!), waren het de video’s die de vinger op de zere plek legden die viraal gingen.
De zilveren plak is voor BOOS. Hun langverwachte, diepgravende onderzoek naar de ethische kant van familievloggers sloeg in als een bom. Meer dan een miljoen gezinnen keken gespannen toe hoe de schijnwereld van dagelijks gedocumenteerd geluk keihard werd ontmanteld. Het trauma van de kids en de genadeloze confrontatie met de ouders: het was de perfecte YouTube-cocktail.
Vlak daarachter volgde Bender, die met een documentaire over AZC’s liet zien dat goede, genuanceerde duiding nog steeds scoort, mits vakkundig in elkaar gezet. En natuurlijk mocht de jaarlijkse dosis consumentenwoede niet ontbreken: Radar die meubelzaak Seats en Sofas keihard aan de tand voelde, staat stevig in de top. Ja, we houden van gerechtigheid. En van gratis entertainment.
Wo-hoo-oooo, echte liefde is…
Maar je kunt een hit niet verslaan. Bovenaan, ongenaakbaar, staat de muziek. En dan vooral die van eigen bodem. Samuel Welten pakt de kroon. Met zijn ontroerende, en tegelijkertijd verrassend catchy, nummer ‘Echte Liefde Is te Koop’ pakte hij de absolute nummer één positie. Roxy Dekker en Claude volgen op respectabele afstand, waarmee ze bewijzen dat Nederlands talent in 2025 de absolute heerser van de streamingcharts was.
Kortom: het afgelopen jaar was een feest van zelfreflectie, woede en vooral… heel veel luide, Nederlandse muziek. Tijd om te kijken wat we écht de moeite waard vonden.
Top 10 van YouTube-Hits (Nederland 2025)
- Samuel Welten – Echte Liefde Is te Koop
- Deze ontroerende, maar tegelijkertijd catchy clip, greep de harten van miljoenen kijkers en staat fier op nummer één.
- BOOS – Het Familievloggers-Onderzoek
- De best bekeken niet-muziek video van het jaar door de harde confrontatie en het ethische dilemma van vloggende ouders.
- Roxy Dekker – Ga Dan!
- De popsensatie leverde met deze hit de meest succesvolle Nederlandse popsong van het jaar af.
- Bender – Protesten tegen AZC
- Boze mensen. Hele boze mensen. Mensen die nergens iets van begrijpen. Zucht.
- Claude – C’est La Vie
- Als Nederlandse Songfestival-inzending wist deze Frans-Nederlandse hit ook buiten de Songfestival-bubbel miljoenen views te trekken.
- Radar (AVROTROS) – De Seats en Sofas Confrontatie
- De onthullende ‘hidden camera’ confrontatie met de meubelgigant was de consumentenhit van 2025.
- Effe Serieus – Baila De Gasolina
- Een populaire feesthit die bewijst dat de Nederlandse zomersound nog steeds de streamingcharts verovert.
- FLEMMING & Mart Hoogkamer – 100%
- Deze onverwachte, maar succesvolle samenwerking tussen de twee Nederlandse zangers resulteerde in een krachtige ballade.
- Lubach – Wat is er aan de hand met jonge mannen?
- Een scherp en humoristisch item over de heersende mannencultuur dat de tijdsgeest perfect wist te vangen.
- KIJK Misdaad – Politie-Incident: Agressie tegen Agenten
- Een van de meest bekeken ’true-crime’ clips, met beelden van een incident waarbij iemand agressief reageerde tegen de politie. Toch alweer 4 jaar oud..


