Hardware is nog steeds de baas in gameland (en nee, we hebben het niet over Mario’s hamer)
De game-industrie draait op volle toeren! Met de Playstation 5 Pro die net z’n debuut heeft gemaakt en de Nintendo Switch 2 die in de startblokken staat, lijkt 2024 een topjaar te worden. En wat blijkt? Gamers zijn nog steeds dol op hun hardware. Maar liefst 35,5% van de totale omzet in de game-industrie komt uit hardwareverkopen. Dus pak je rekenmachine er maar bij (of je telefoon, dat mag ook), want dat is €151,3 miljard van de verwachte €408,8 miljard totale omzet! Ka-ching!
Maar hé, er is meer in het leven dan alleen die mooie consoles. In-game advertenties, vooral in mobiele games, zijn ook niet mis. Die leveren zo’n €97,4 miljard op, oftewel 24,1% van de totale omzet. Blijkbaar vinden we het niet erg om af en toe een reclame te zien tussen het virtuele monster verslaan door, aldus cijfers van Nokyc.com en Statista. En mobiele games zelf? Die doen het ook lekker hoor, met een omzet van €88,6 miljard (21,7%). Dus die smartphone is niet alleen goed voor TikTok en Instagram, maar ook voor gamen!
Natuurlijk zijn er ook nog de online games (€25,1 miljard) en de digitale games (€19,3 miljard). En laten we de livestreamers niet vergeten! Die verdienen een aardig zakcentje met hun game-kunsten (€12,3 miljard). Fysieke games? Die zijn er ook nog, maar met €10,1 miljard omzet moeten ze toch echt hun meerdere erkennen in de digitale wereld.
En dan hebben we nog cloud gaming. Klinkt futuristisch, toch? Nou, het is nog een beetje een kleine speler met €6,2 miljard (1,5%) omzet, maar wie weet wat de toekomst brengt. Misschien gamen we straks allemaal in de cloud! En vergeet de gamingnetwerken zoals PS Plus niet, die zorgen ook nog voor een leuke €3,6 miljard.
Kortom, de game-industrie is een bruisende wereld vol mogelijkheden. Dus ga lekker gamen, kijk naar je favoriete streamers, en wie weet, spot je binnenkort wel een reclame voor die ene nieuwe stofzuiger tijdens je epische game-avontuur!