Reviewoverzicht

Geluid
5.5

Dertien-in-dozijn

+ Eenvoudig

- Design moet functioneler
- Geluid niet altijd goed

Bijna iedere week krijgen we wel een persbericht over een nieuwe bluetooth-speaker. Samsung doet daar vrolijk aan mee en brengt de Samsung Level Box uit. Een compacte draadloze speaker met een fraai design. De Level Box heeft een adviesprijs van 179, 99 euro. Is ‘ie dat waard? Bekijk onze uitgebreide review.

Opeens was ‘ie er: de draadloze speaker. Wie officieel het eerst zo’n draagbaar audio apparaat heeft gemaakt, is niet meer te vinden, maar het eerste echte succes kwam van de Bose Soundlink Mobile. Een nog altijd aardig verkopend product met een stijlvol uiterlijk en vooral: eenvoudige bediening. Maar: aan de prijs. In de jaren daarna kwamen er steeds meer bluetooth-speakers, van verschillende merken. De UE Boom, Lowdi, en Sony SRS-X3 – zo maar drie modellen die wij onlangs nog bespraken.

Level Box: stevig genoeg?

De Samsung Level Box past prima in dat rijtje, al verklappen we vast dat dit model niet direct onze keuze heeft. Daar hebben we een aantal redenen voor. Toegegeven, de Level Box ziet er mooi uit en is makkelijk mee te nemen, maar niet spatwaterbestendig en met een plastic behuizing oogt het geheel niet alsof het makkelijk tegen een stootje kan. En dat is toch anders bij de concurrentie: zowel Lowdi als UE hebben modellen op de markt gebracht die je iets makkelijker meeneemt naar het park. Het is niet dat de Level Box breekbaar is, maar als je moet kiezen?

Komt bij dat het bereik van de Level Box in verhouding beperkt is. Echt hard kan ‘ie niet. Nu hoeft dat niet per definitie een criterium te zijn, maar wederom: de concurrentie doet dat beter. Bovendien klinkt muziek vrij snel schel, ondanks het feit dat Samsung trots paradeert dat je met de Level Box een ‘optimale geluidsbeleving’ hebt. Lage tonen hoor je vaak niet goed en van een redelijke bas is geen sprake.

Conference Call

Samsung heeft de Level Box ook de nodige andere features dan alleen ‘audio afspelen’ meegegeven. Zo kun je ‘m pairen via NFC – scheelt gedoe – en bestaat er de mogelijkheid om conference calls via het apparaat te houden, dankzij een ingebouwde microfoon. Of je dat echt gaat zitten doen is een tweede, maar het is toch handig dat je gewoon kunt opnemen terwijl je bijvoorbeeld aan het koken bent. Overigens niet een heel bijzondere feature: andere merken hebben dit allang.

Voor de rest blinkt de Samsung Level Box uit in eenvoud. De accu zou 15 uur mee moeten gaan – hebben we geprobeerd, is niet het geval. Ga uit van een dagje muziek luisteren. Dat is prima voor bijvoorbeeld het strand. Net als alle andere bluetooth speakers op de markt, dus.

Conclusie Samsung Level Box review

En dat zorgt voor een probleem. Het is namelijk niet zo dat de Samsung Level Box een heel erg slecht apparaat is. Het is alleen: de concurrentie doet het op bijna alle vlakken wel beter. Dan blijft er nog maar weinig reden over om bijna 180 euro neer te tellen voor dit apparaat. Wil je een goede bluetooth-speaker? Kijk dan eens naar de UE Boom.