Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (107) auto’s hacken en Popcorn Time!

’t Wereldje (107) auto’s hacken en Popcorn Time!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Yes, binnenkort slimme straatverlichting!

 

Als ze in de jaren vijftig slimme lantaarnpalen hadden gehad, was Gene Kelly er nu wel afgescholden.

Als ze in de jaren vijftig slimme lantaarnpalen hadden gehad, was Gene Kelly er nu wel afgescholden.

 

Je hoeft tegenwoordig bij een congres maar verdwaald een zaaltje binnen te lopen en de kans is groot dat het over The Internet Of Things gaat. Binnen niet al te lange tijd hebben we allemaal een smart living room, met koelkasten die bijhouden hoeveel bier je drinkt en wekelijks twee kratjes halve tetters laat bezorgen, lampen die dimmen, gordijnen die dichtgaan, de luidsprekers die Barry White draaien zodra er een vrouwelijke stem anders dan die van je moeder wordt gedetecteerd en magnetrons die de vaatwasser bespringen. Alle apparatuur in huis slim, naast de gebruiksaanwijzing krijg je binnenkort ook een IQ-test bij je nieuw aangeschafte flatscreen.

Maar als je denkt dat het daarmee ophoudt, nee hoor! Naast de smart living room krijgen we binnenkort ook de smart outside. Philips blijkt namelijk bezig te zijn met slimme straatverlichting. Jawel, nog even en de lantaarnpalen kunnen… euh, ja wat eigenlijk? Het enige dat ik van straatverlichting verwacht is dat het aangaat als het donker wordt en vice versa. Meer eigenlijk niet. Het nieuwsartikel op Nu.nl helpt ons ook niet echt verder. Ja, sociale veiligheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid zijn de toverwoorden. Lichtsensortje inbouwen en je bent er, zouden wij zeggen, of gaan ze bij Philips helemaal los? Dat als je een petje met een capuchon erover draagt, de lantaarnpaal een dikke spotlight op je zet? Of dat hij roept als hij ziet dat er vlakbij een stoeptegel los zit? Wij hebben ook nog wel een idee: een dimmer, voor als we met een kater over straat lopen.

2. Fok, niet aan gedacht: Slimme auto’s zijn te HACKEN!

 

De slimme auto nam de spraakopdracht 'naar huis' ineens wel heel serieus.

De slimme auto nam de spraakopdracht ‘naar huis’ ineens wel heel serieus.

 

Over de toekomst gesproken: sinds ze bij Tesla zich even kwaad hebben gemaakt met het S-model, gaat het wel erg hard met die zelfsturende auto. Prima ontwikkeling trouwens, want een toekomst zonder files, zondagsrijders en asociale linkerbaanblijvers is er een om te koesteren. Dat je als voetganger geen schietgebedje hoeft te doen als je het zebrapad oploopt en als fietser geen nachtmerries meer hebt over de dode hoek. Geen agressie meer in het verkeer, geen ongelukken. Gewoon een grote Disney-attractie vol blije gezichten.

Jaja, dit kan natuurlijk nergens mis gaan, toch? Nou, werden wij even met een emmer ijswater wakker gemaakt! De Nederlandse chipfabrikant NXP wees ons afgelopen week namelijk op iets dat we even over het hoofd hadden gezien. Slimme apparatuur in te hacken en dat is natuurlijk niet zo’n fijn idee. Dat je op vakantie de Route Du Soleil moet nemen is al niet leuk, maar zeker niet als een of andere onverlaat de software zo heeft gemanipuleerd dat je iedereen aan de rechterkant inhaalt en dat met tweehonderd kilometer per uur. In z’n achteruit. Met twee schreeuwende kinderen op de achterbank. NXP is nu beveiligingstechnologie aan het ontwikkelen voor auto’s. Dat is fijn, maar als wij iets hebben geleerd in het digitale tijdperk, is het wel dat antivirus-software en firewalls altijd net achter de feiten aanlopen. Dat wordt dus de komende jaren met zweethandjes aan het stuur in de slimme auto zitten.

1. Dwepen met Popcorn Time: doe effe normaal

 

Deze filmmaker vindt het ook prima dat je Popcorn Time gebruikt.

Deze filmmaker vindt het ook prima dat je Popcorn Time gebruikt.

 

Moet ik nog eens aanhalen uit wat voor een ongelooflijke poeptijd de entertainmentindustrie komt? Dat er op een gegeven moment geen reet meer werd verdiend, omdat iedereen aan het downloaden was? En dat dat terecht was, omdat de prijzen voor cd’s en dvd’s veel te hoog waren en men dat er niet voor over had? Dat de entertainmentbusiness er, hoewel met horten en stoten, van leerde en we sindsdien initiatieven als Spotify en Netflix hebben die laten zien dat men best geld wil uitgeven aan een plaatje of een film/serie? Nee toch, dat is toch wel duidelijk? Anno 2015 hoef je niet meer te downloaden – tenzij je natuurlijk helemaal geen geld hebt, maar dan mag je wat mij betreft ook een brood stelen. Voor al je muziekvertier kun je voor tien euro ongeveer alles luisteren wat je wilt. Voor tien euro erbij heb je met Netflix of Videoland Unlimited genoeg kijkvoer voor een maand binge-watching, en na die maand staat er weer nieuw materiaal voor nog een maand op. Wil je een nieuwe film zien? Dan ga je lekker naar de bioscoop. Allemaal mogelijkheden waarmee je een eerlijke prijs voor je entertainment betaalt – of eerlijk, in ieder geval niet te veel. Popcorn Time is, in tegenstelling tot het downloaden rond de millenniumwisseling, totaal nergens voor nodig. Of je moet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daarbij schijt hebben aan intellectueel eigendom. Maar kom daar dan voor uit en zeg gewoon dat het je geen bal kan schelen dat independent filmmakers daardoor steeds minder kansen krijgen. Maar ga niet proberen iets recht te lullen wat krom is.

Het blijft sowieso een vreemd verschijnsel: journalisten en bloggers die dwepen met Popcorn Time. Je ziet toch niet zo snel het Financieele Dagblad een artikel schrijven met tips om je B.V. te laten ontploffen en zo de belastingdienst een hak kunt zetten. Of Voetbal International met advies hoe je met een verschrikkelijke overtreding een rode kaart ontloopt. Aan de andere kant: we kunnen hierdoor wel weer onze ad-blocker wat strenger afstellen. Heb je geen respect voor een eerlijk verdienmodel, rot dan ook maar op met de jouwe.

Fotocredits:

Header: Popcorn Macro via photopin (license) (bijgesneden)
Auto: photo credit: Car Meets House (aka South Austin Parking Spot) via photopin (license) (bijgesneden)
Clochard: Homeless in Mission via photopin (license) (bijgesneden)