Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (27)

’t Wereldje (27)
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten, aparte productlanceringen en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in het weekend even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

5. Smartphone-succes China: binnenkort werk voor iedereen

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet

 

Lieve mensen, wees gerust: de crisis is bijna over. Geef het nog een paar maanden, maar dan komen we om in het werk. Goed, het wordt wel achttien uur per dag achter elkaar doorpezen in een vieze schuur, terwijl er een opzichter met een zweep naar je zit te loeren en de opbrengst twee dubbeltjes per dagdeel is, maar alles beter dan niets. Wie we daarvoor dankbaar moeten zijn? De Chinezen! Het blijkt namelijk dat de smartphonemarkt aldaar gru-we-lijk in de lift zit. Vorig jaar verdubbelde deze bijna, naar 700 miljoen stuks. Daarvan kostte 27 procent meer dan vijfhonderd dollar. Populairste smartphone in dat segment? Tachtig procent van de big spenders loopt daar met een iPhone. En daar ligt de kans. Al die sweatshop-medewerkers uit ‘The Middle Kingdom’ kunnen natuurlijk niet met dezelfde telefoon lopen als die ze zelf in elkaar knutselen. Daarom worden die knusse fabriekjes binnenkort ongetwijfeld geoutsourced, zoals dat in lekker fout Engels heet. Wie weet wel naar Nederland. Dus wij zeggen: trek je oude kleren aan, we gaan er een mooie zomer van maken!

 

4. Robots van Google gaan de wereld overnemen

Potverdorie, zijn die lui ook nog eens op de motor

Potverdorie, zijn die lui ook nog eens op de motor

 

Ho eens even, Google! Altijd maar een beetje de sympathieke peer uithangen en vertellen dat je al die informatie verzamelt en beschikbaar maakt voor ons, maar ondertussen weten we best wel dat je evil bent. Want dat privacygedoe vonden we al verdacht, maar nu hebben we je helemaal door. Je wilt de wereld overnemen en de mensheid naar je pijpen laten dansen! Leg maar uit waarom je anders de afgelopen tijd liefst acht robotbedrijven hebt opgekocht. Om een huge army te bouwen, we weten het zeker. Dus vrienden, we moeten in verzet komen. Een rebellie starten. Bel Obi-Wan Kenobi, WhatsApp master Yoda en haal Chewbacca uit zijn hondenhok. Onder de bezielende leiding van Paul Solo, Dennis Skywalker, Bart2-D2 en Ger Ger Binks kiezen we de aanval. May the force be with us!

 

3. LeBron James maakt Samsung kapot

LeBron highscore bij Flappy Bird was ineens ook weg

LeBron’s highscore bij Flappy Bird was ineens ook weg

 

Altijd lekker: grote techbedrijven die zich ergens met een jantje-van-leiden van afmaken en dat vervolgens keihard in hun gezicht terugkrijgen. Want wat is het gemakkelijkste om te doen als je een multinational hebt met bijbehorende dikke portemonnee en een product aan wilt prijzen? Je geeft heel veel geld aan een bekend persoon die je gadget gaat endorsen. Luiheid troef, vinden wij. Samsung deed het met überbasketballer LeBron James. Hij kreeg een Galaxy Note 3 om lekker mee rond te zwaaien. Maar smartphones zijn ook maar smartphones, en dus gaat er wel eens wat mis. De telefoon startte zichzelf opnieuw op en nadien bleken alle gegevens te zijn gewist. En dat vond mijnheer James niet leuk. Snappen wij wel, wij zouden ook ons kantoor verbouwen als alle telefoonnummers van lekkere wijven ineens weg bleken te zijn. Het leuke is alleen: LeBron pleegde niet even een belletje naar de klantenservice van Samsung, maar beklaagde zich meteen op Twitter. Reden voor HTC om even replyen. “Misschien heeft ‘s werelds beste basketballer ’s werelds beste smartphone nodig.” Zo zie je maar weer, als anderen fouten maken, hoeft je marketingcampagne maar 140 tekens te kosten.

 

2. Disney helpt internetgeneratie aan vrije tijd

Als je de tekst rechts tien keer snel achter elkaar opleest, schijn je in Doornroosje te veranderen

Als je de tekst rechts tien keer snel achter elkaar opleest, schijn je in Doornroosje te veranderen

 

Mijn hemel, wat worden we moe van die verhalen over vergrijzing en dat we over een tijdje allemaal moeten bijspringen in de zorg van al die bejaarde babyboomers. Alsof we dat de afgelopen jaren niet allang hebben gedaan. Dat je oom weer belde om zijn computer te formatteren, je je oma moest uitleggen hoe ze een sms’je kon versturen of je ouders weer kon gaan vertellen hoe ze konden bellen met hun veel te ingewikkelde telefoon. Het is het lot van onze internetgeneratie. Maar we zijn er nu wel een beetje klaar mee. Tijd voor een nieuwe lichting die die taak van ons over gaat nemen. Gelukkig is daar Disney, dat nu komt met een eigen Android-telefoon. Prima, laat die kiddo’s maar op zo’n vroeg mogelijke leeftijd dat mobieltje onder de knie krijgen, zodat zij op het fietsje de familie af kunnen gaan om de al die smartphones op te schonen, updates te installeren en uit te leggen hoe je een smiley in WhatsApp zet. Gaan wij weer belangrijkere dingen doen. De kroeg in, bijvoorbeeld.

 

1. LG G Flex leert nerds tongen

Altijd je handen wassen voor het zoenen

Altijd je handen wassen voor het zoenen

 

Nog regelmatig denken wij met weemoed terug aan onze middelbareschooltijd, de periode dat we het begrip ‘meisjes’ leerden kennen. We namen afscheid van Lego en zeiden hallo tegen dat wulps kijkende stuk dat in een parallelklas zat. En dat je dan tijdens een schoolfeest haar de hele tijd in de smiezen hield, na het wegwerken van vijf ranja eindelijk jezelf bij elkaar had geraapt om te vragen of ze wilde schuifelen en uiteindelijk in het fietsenhok je eerste natte zoen naar binnen sleepte. Ach, wat een mooie tijden, dáár deden we levenservaring op. Maar wij weten ook: niet iedereen had dat geluk. Het groepje nerds dat in een hoekje van de aula altijd Magic: The Gathering speelde, durfde niet eens twintig meter in de buurt van het vrouwelijk schoon te komen. Hoe leer je dan in hemelsnaam de kunst van het rauwe tongworstelen? Hé, een markt voor onze G Flex, moet LG hebben gedacht. In de meest bizarre commercial in de techwereld ooit, speelt het bedrijf handig in op de wens om het bekken te leren. Blijkbaar werkte de marketingcampagne zo goed, dat het bedrijf de reclame na een dag al offline haalde. Of zou het te ermee te maken hebben gehad dat de techblogs gierend over elkaar heen klapten bij het zien van de commercial? Maakt niet uit, vanaf nu heeft ‘brommers kieken’ een mooie solovariant: lekker flexen!