Donald Trump drinkt uit een blikje Coca-Cola terwijl hij met een vieze, afkeurende gezichtsuitdrukking kijkt. Vraag ChatGPT
Make Coca Cola great again!

Suikerdroom van Trump maakt Coca-Cola mogelijk flink duurder

Coca-Cola overweegt een overstap van maïsstroop naar rietsuiker, maar precies die beslissing dreigt nu een stuk duurder uit te vallen. Dat komt door aangekondigde Amerikaanse importheffingen op onder meer Mexicaanse en Braziliaanse producten, waar juist veel rietsuiker vandaan komt. Daarmee komt de gezondere koers van het frisdrankmerk direct onder druk te staan. Dat schrijft marktonderzoeksbureau GlobalData in een nieuw rapport.

De wijziging in receptuur komt voort uit de ‘Make America Healthy Again’-campagne van voormalig president Trump, waarin minder bewerkt voedsel centraal staat. Dat Coca-Cola hieraan meewerkt en maïsstroop wil verruilen voor het minder bewerkte rietsuiker, past in dat plaatje. Alleen… de rietsuiker komt vooral uit Mexico en Brazilië. En laat Trump die landen nu net willen belasten met respectievelijk 30% en 50% extra invoerheffing.

Volgens GlobalData-analist Rory Gopsill is dat slecht nieuws voor de Amerikaanse frisdrankindustrie, die nauwelijks zelf rietsuiker produceert. De VS importeerde in 2023 voor zo’n 2,2 miljard euro aan ruwe suiker, tegenover een export van slechts 211 miljoen euro. En hoewel de VS zelf genoeg maïs produceert om de vraag naar maïsstroop te dekken, moet het voor rietsuiker dus naar het buitenland kijken—en daar hangt nu mogelijk een fors prijskaartje aan.

Lastig parket

Coca-Cola zit daarmee in een lastig parket. De overstap betekent hoe dan ook extra kosten voor productaanpassing en nieuwe leveranciers. Maar met bijkomende importheffingen zou die stap commercieel onverstandig kunnen worden. Een oplossing kan zijn om meer frisdrank direct in Mexico te produceren, waar rietsuiker de norm is, en die vervolgens als ‘USMCA-compliant’ belastingvrij in te voeren. Maar zolang de Amerikaanse handelskoers onzeker blijft, is dat geen gegarandeerde uitweg.

De frisdrankgigant moet nu dus laveren tussen twee van Trumps stokpaardjes: ‘Make America Great Again’ (lees: eigen productie eerst) en ‘Make America Healthy Again’ (lees: minder maïsstroop). Ironisch genoeg lijkt het erop dat de gezondheid van de Amerikaanse consument misschien toch het onderspit moet delven voor de portemonnee van de fabrikant.