In China en India, de twee grootste smartphonemarkten ter wereld, blijken Samsung en Huawei moeite te hebben hun gebruikers vast te houden. Uit cijfers van Jemlit.com blijkt dat meer dan 60 procent van de smartphone-eigenaren in beide landen overweegt van merk te wisselen. Dat treft vooral Huawei in China en Samsung in India, ondanks hun huidige dominante posities in die markten.

De cijfers laten zien dat loyaliteit in deze landen laag is. In China geeft 22 procent aan zeer waarschijnlijk te willen overstappen en nog eens 35 procent waarschijnlijk, samen goed voor 57 procent potentiële overstappers. Ter vergelijking: in India blijft slechts 14 procent trouw aan hun huidige merk, in China is dat 25 procent.

Samsung, ooit marktleider in China, heeft daar inmiddels nog maar 2 procent marktaandeel, volgens een Statista Consumer Insights-enquête. Huawei staat er beter voor met 37 procent, gevolgd door Apple met 28 procent. In India heeft Samsung nog wél een stevige positie, met 28 procent marktaandeel, terwijl Apple op 13 procent blijft steken. Maar zelfs daar zegt 68 procent van de gebruikers dat ze waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk van merk willen veranderen.

Apple lijkt in andere markten minder last te hebben van dit probleem. In de VS en het VK, waar de iPhone marktleider is met respectievelijk 44 en 47 procent marktaandeel, zegt een veel kleiner deel van de gebruikers te willen wisselen. Slechts 36 procent van de Amerikanen en 32 procent van de Britten overweegt een overstap, aanzienlijk lager dan in de Android-bolwerken. Volgens Statista speelt naast de hardware vooral de sterke integratie van Apple’s ecosysteem – van iCloud tot de Apple Watch – een grote rol in die trouw.
