Mobiele games trekken de komende jaren nog eens 400 miljoen nieuwe spelers aan, waarmee het totaal in 2030 uitkomt op 2,5 miljard gebruikers wereldwijd. Daarmee blijft dit segment veruit de grootste binnen de game-industrie, zowel in aantal spelers als in omzet. Dat blijkt uit een analyse van Skinsluck.com.
Sinds het begin van de mobiele game-hype zo’n vijftien jaar geleden – en de extra boost door de lockdowns in 2020 – blijft het aantal gebruikers stevig toenemen. In 2017 lag het aantal mobiele gamers nog op 1,2 miljard. Inmiddels zijn dat er al 2,1 miljard. En als het groeitempo van ongeveer 100 miljoen nieuwe spelers per jaar aanhoudt, zoals wordt verwacht, staat de teller in 2030 dus op 2,5 miljard. Dat is ongeveer een derde van de wereldbevolking.
Niet verrassend komen de meeste spelers uit drie landen: China, de Verenigde Staten en Japan. China spant de kroon met een verwachte 701 miljoen spelers in 2030, gevolgd door de VS (200 miljoen) en Japan (41 miljoen). Opvallend is dat het vooral in-app aankopen zijn die voor de miljardenomzet zorgen. Denk aan extra levens, virtuele outfits of sneller doorgaan naar het volgende level.
De omzet groeit mee met het aantal spelers. In 2025 verwacht men een opbrengst van 126 miljard dollar (omgerekend zo’n 117,4 miljard euro), en dat loopt volgens Statista op tot bijna 164 miljard dollar (152,7 miljard euro) in 2030. Ter vergelijking: dat is meer dan wat de hele wereld op jaarbasis uitgeeft aan video- en muziekstreaming bij elkaar.
Titels als Honor of Kings, Candy Crush, PUBG Mobile en Pokémon GO blijven grote namen, maar het zijn vooral de honderden miljoenen spelers wereldwijd die ervoor zorgen dat mobiele games voorlopig niet van het toneel verdwijnen – eerder integendeel.