De Chinese displayfabrikant faytech – nooit van gehoord – komt met een opvallende reeks beeldschermen die je vooral in het openbaar vervoer, maar ook in de detailhandel tegen zou moeten komen. De ‘Strip-Type Displays’, zoals het bedrijf ze noemt, zijn letterlijk lange stroken van LCD, ontworpen om in treinen, bussen, of boven schappen in winkels te hangen.
Met formaten van 19 tot een imposante 86 inch en ‘bijzondere’ (lees: langwerpige) beeldverhoudingen zoals 16:2.5 en 16:4.5, wil faytech de traditionele rechthoekige schermen in de ban doen. Dit opvallende plan om onze dagelijkse blikveld te verstoren, meldt Michael Faass, de directeur van Sales & Marketing van het bedrijf, in een nieuwsbrief aan geïnteresseerden.
Waar hebben we het over?
De ‘strip-displays’ zijn er in verschillende varianten: als kale LCD-modules, als monitor, of als complete Android-touch-pc. Dit maakt ze in theorie geschikt voor tal van toepassingen, van het tonen van de volgende halte in de metro tot het promoten van een ‘aanbieding van de dag’ in de supermarkt. De resoluties lopen van 2K tot zelfs ‘verbluffend’ (aldus faytech zelf) 4K Ultra HD op de grootste modellen. Het bedrijf benadrukt de robuustheid en duurzaamheid van de schermen, wat natuurlijk essentieel is als ze de dagelijkse drukte in een bus of trein moeten overleven. Zonder bewegende onderdelen en met een lange levensduur, zo klinkt de belofte.
Gekke beeldverhouding
Een van de meest in het oog springende kenmerken is de afwijkende beeldverhouding. Vergeet de standaard 16:9 van je televisie; deze schermen komen in verhoudingen als 16:3 of 16:4.5. Een 86-inch scherm, het grootste in de reeks, meet bijvoorbeeld 3840 bij 600 pixels. Dat is dus een reusachtige, maar relatief dunne strook met een helderheid van 1000 nits, waardoor de informatie ook bij fel licht leesbaar zou moeten zijn. Het idee is om de ruimte optimaal te benutten waar een standaard rechthoekig scherm net niet past. Denk aan de ruimte boven ramen in het openbaar vervoer of de lengte boven een schappenrij.

faytech heeft al praktijkvoorbeelden van de schermen in “hogecapaciteitstransportsystemen” (lees: drukke metro’s of treinen) en ziet dit dan ook als een kosteneffectieve oplossing. De flexibiliteit in installatie – zowel verticaal als horizontaal – moet ervoor zorgen dat de schermen ‘naadloos’ integreren in elke omgeving. Voor degenen die meer willen weten over deze langgerekte displays, verwijst het bedrijf naar een speciale landingspagina. Voor wie het live wil zien: faytech zal deze uitgestrekte beeldschermen meenemen naar de CES in Las Vegas in januari 2026.
Wie wil dit?
Het is duidelijk dat faytech met deze schermen mikt op een specifieke, maar groeiende markt. Of de techliefhebber van gadgets, reizen en eten hier warm voor loopt, is een tweede, maar wie weet zorgt zo’n fraai, langwerpig scherm in de bus straks voor net dat beetje extra vermaak tijdens de ochtendspits. Zeker als er een leuke tech-aanbieding op voorbij komt.


